• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 6 مهر 1398
کد مطلب : 81206
+
-

مزارع اردبیل زیر کشت پاییزه گندم رفت

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی: گندم در ۳۰۵ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان کاشته می‌شود

در استان
مزارع اردبیل زیر کشت پاییزه گندم رفت

کشت پاییزه گندم در مزارع مناطق سردسیری استان اردبیل با شروع فصل پاییز و در پی بارندگی اواخر شهریور از اواخر هفته گذشته آغاز شد. به گزارش ایرنا، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اعلام این خبر گفت: امسال در ۳۰۵ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان گندم کشت خواهد شد و بذر گواهی‌شده و نهاده‌های لازم برای کشت این محصول تامین شده است. 

 «احمد شهریار» با اشاره به مشخص شدن و پهنه‌بندی مزارع گندم استان برای نظارت مهندسان کشاورزی و تشکیل کمیته‌های فنی و کارشناسی کشت گندم در استان بیان کرد: کشت گندم در مناطق گرمسیری نیز با شروع بارندگی‌های پاییزی آغاز می‌شود. 

شهریار با اشاره به اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی اظهار کرد: در سال زراعی گذشته به علت تفاوت قیمت گندم در بازار با نرخ‌های خرید تضمینی، کشاورزان استان به کشت سایر محصولات روی آوردند و همین امر سبب کاهش کشت و نیز کاهش خرید محصول شد. این مسئول با اشاره به پیش‌بینی تولید ۶۰۰ هزار تن گندم در سال زراعی گذشته در استان اردبیل گفت: با وجود این پیش‌بینی و به علت شرایط بارندگی و بروز تنش خشکسالی، حدود ۵۰۰ هزار تن گندم در این استان تولید شد. 

از این میزان تولید، ۱۹۸ هزار تن از سوی مباشران و مراکز خرید تعیین شده با نرخ تضمینی، و ۲۶ هزار تن محصول نیز به عنوان بذر مورد نیاز استان از کشاورزان خریده شد. علاوه بر این، ۲۶ هزار تن گندم نیز توسط سیلوها و کارخانه‌های ذخیره گندم خریداری شده و ۱۰ هزار تن محصول گندم هم به سایر استان‌ها حمل شده است. وی عمده دلیل استقبال کم گندم‌کاران برای فروش محصول خود به مراکز خرید تضمینی را پایین بودن نرخ اعلام‌شده ذکر کرد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید