• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 80967
+
-

شباهت و فقدان جذابیت

نقد و نظر
شباهت و فقدان جذابیت


بهروز بهزادی ـ روزنامه‌نگار پیشکسوت

اگر همین الان کسی چند روزنامه و نشریه غیرروزانه متعلق به 2جناح عمده اصلاح‌طلب و اصولگرا بخرد و در گوشه‌ای بنشیند و همه آنها را بخواند درواقع 2روزنامه خوانده است؛ چراکه همه روزنامه‌های اصلاح‌طلب مثل هم و روزنامه‌های اصولگرا همگی شبیه همند. چرا این اتفاق می‌افتد؟ خیلی واضح است، چون این روزنامه‌ها از معدود سایت‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا که آنها هم مطالبی مشابه هم دارند، تغذیه می‌کند.
سفر خبرنگاران بیش از آنکه از یک منبع خبری به یک منبع دیگر باشد از یک سایت خبری به سایت دیگر است.
جز تفاوت‌های جزء و کوچک و مثلا مطالب تخصصی متفاوت چیز جدیدی در روزنامه‌های ما نیست.
این وضعیت در کنار مشکلات دیگر موجب کاهش مخاطب و ضعف اقتصادی روزنامه‌ها و مطبوعات ما می‌شود. نکته‌ای که باید به آن اشاره شود، این است که ما در زمینه مطبوعات به هزینه کردن برای بهتر شدن کار و سودآوری بهتر و بیشتر بی‌توجهیم. درست است که روزنامه‌نگاری کاری فرهنگی محسوب می‌شود، اما اقتصاد مطبوعات از اقتصاد بازار تبعیت می‌کند و روزنامه بیش از آنکه منتشر شود، تولید می‌شود. از این منظر قوانین حاکم بر بازار، اقتصاد مطبوعات را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.
اگر سرمایه‌گذاری خوبی برای ارتقای سطح روزنامه‌ها شود و فضای مناسب‌تر و آزادتری برای روزنامه‌نگاران فراهم آید و ارتقای سطح روزنامه‌ها و بهبود اقتصادی وضعیت آنها رقابت سالم را درپی داشته باشد، مطبوعات ما حرف تازه‌ای برای گفتن خواهند داشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید