• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 80919
+
-

قصر شیرین؛ نقطه آغاز و پایان جنگ تحمیلی

مقاومت
قصر شیرین؛ نقطه آغاز و پایان جنگ تحمیلی

شهرستان مرزی قصر شیرین در غربی‌ترین نقطه ایران اسلامی، نقطه شروع و پایان جنگی 8 ساله و یادآور روزهای حماسه و ایثار رزمندگانی است که در دفاع از این آب و خاک جانانه درخشیدند و اجازه ندادند که یک وجب از این سرزمین مقدس به دست دشمن متخاصم و بعثی بیفتد.

به گزارش ایرنا، شهرستان قصر شیرین ۱۸۶ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد که هنوز هم آثار جنگ نابرابر 8 ساله بر پیکر نخل‌های سرافراز این منطقه نمایان و تداعی‌کننده خاطرات دفاع مقدس است. قصر شیرین دروازه ورود به کربلای معلی و دارای موقعیت بسیار راهبردی در منطقه، درست در ایامی که اوج شکوفایی و رونق خود را سپری می‌کرد و مردمانش که تازه از رژیم طاغوت رهایی یافته بودند، آماج حملات ناجوانمردانه دشمن بعثی قرار گرفت و به تلی از خاک تبدیل شد. مردمان باصلابت و همیشه پایدار و مقاوم قصر شیرین که جانفشانی‌هایشان در اذهان همه ملت ایران ثبت و به یادگار مانده برای دفاع از نظام اسلامی، با لبیک به فرمان امام راحل بیش از ۶۸۰ شهید تقدیم کرده‌اند.


هجوم دشمن بعثی از نیمه دوم تیر سال ۵۹

 نیمه دوم تیر سال ۵۹ شروع هجوم علنی نیروهای ارتش رژیم بعث عراق به کشورمان بود. در این ایام پایگاه‌های مرزی شهرستان مرزی قصر شیرین هدف گلوله‌های توپ و خمپاره دشمن قرار گرفت. حملات رژیم بعثی عراق از ابتدای مرداد سال ۵۹ گسترده‌تر شد و پایگاه‌های گروهان «خان لیلی» و چاه‌های نفت، نفت‌شهر، تنگ هوان و پایگاه‌های تیله‌کوه و باویسی و گرده نو مورد تهاجم سنگین توپخانه این رژیم قرار گرفت. ارتش رژیم بعثی عراق ۲۰ روز قبل از شروع رسمی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، به دنبال آتش سنگین خود بر مناطق مسکونی و پاسگاه‌های مرزی قصر شیرین، توانست به صورت محدود بر مناطقی از آق‌داغ مسلط شود. 

 خانه‌های سازمانی ۴۰ دستگاه و تمام نقاط و پاسگاه‌های مرزی از ازگله تا نفت‌شهر و سومار، چند روز قبل از آغاز رسمی جنگ 8 ساله نابرابر، زیر آتش سنگین عراقی‌ها قرار گرفت و ده‌ها واحد مسکونی منهدم و خسارات فراوانی به زیرساخت‌های شهری آب و برق وارد شد. در ادامه حمله‌های دشمن بعثی، شهر مرزی خسروی زیر آتش سنگین دشمن بعثی قرار گرفت و مرزنشینان غیور قصر شیرین جوانمردانه در برابر حملات زمینی و هوایی دشمن ایستادند اما شدت حمله‌ها تا جایی پیش رفت که مردم به اجبار نفت‌شهر را در ۳۱ مرداد ۵۹ تخلیه کردند و ناچار به ترک این منطقه شدند.  


شروع رسمی جنگ با گلوله‌باران قصر شیرین 

با شروع رسمی جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریور ۵۹، ۳۰ نقطه از شهر مرزی قصر شیرین گلوله‌باران و بیش از ۱۰۰ تن از اهالی زخمی و شماری نیز شهید شدند. مناطق باباهادی و قلعه‌سفید تا آق‌داغ و دربندجوق و خان‌لیلی در شهرستان مرزی قصر شیرین مورد حمله دشمن بعثی قرار گرفتند که البته با مقاومت مدافعان مرزی، چندین دستگاه تانک و خودروی دشمن منهدم شد تا مجبور به عقب‌نشینی شوند. 
شدت جنگ و حملات دشمن به گونه‌ای بود که مرزنشینان باصلابت قصر شیرین به‌اجبار شهر را ترک کردند و این شهر با خاک یکسان شد. شماری از مرزنشینان و مدافعان مردمی شهر در کنار نیروهای نظامی باقی ماندند تا این گونه ایثار و صلابت خود را برای همیشه در تاریخ پرافتخار این مرز و بوم ثبت کنند. 


تصرف قصر شیرین توسط دشمن بعثی 

سوم مهر سال ۵۹ بود که شهرستان مرزی قصر شیرین از 4 محور خسروی، نفت‌شهر، دشت ذهاب و قوره‌تو با هدایت صدها تانک از سوی دشمن مورد حمله قرار گرفت و به تصرف عراقی‌ها درآمد. قصر شیرین که در روزگار قبل از جنگ تحمیلی بیش از ۱۰۰ هزار تن جمعیت داشت و مرکز شهرستان‌های اطراف بود و از دیرباز به دلیل موقعیت تجاری و همچنین باغ‌های مرکبات و نخیلات و الوند خروشانش زبانزد خاص و عام بود، این گونه در جنگی نابرابر و 8 ساله به تلی از خاک تبدیل شد. 


مسجد مهدیه؛ تنها ساختمانی که تخریب نشد 

در مدت ۲ سال اشغال قصر شیرین توسط رژیم بعث، ساختمان مسجد مهدیه تنها نقطه‌ای از این شهرستان مرزی بود که در حملات وحشتی‌صفتان بعثی در امان ماند. البته پیکر این تنها یادگار روزهای جنگ نیز زخمی و پر از ترکش شد که با همت دلیرمردان سپاه اسلام در سال ‌۶۱ از لوث وجود دشمن پاک و به آغوش میهن اسلامی بازگشت. 


مهم‌ترین رویدادهای جنگ تحمیلی در قصر شیرین 

اشغال شهر قصر شیرین توسط نیروهای مهاجم بعثی در ابتدای جنگ، عملیات بازی‌دراز در شرق قصر شیرین، عملیات مطلع‌الفجر در حد فاصل شمال گیلانغرب و جنوب سرپل ذهاب، عملیات مسلم بن عقیل در غرب سومار، عملیات عاشورا در جنوب سومار، عملیات کربلا در نفت‌شهر و اشغال مجدد شهر توسط ارتش متجاوز عراق در اواخر سال ۶۷ و عملیات آزادسازی مجدد قصر شیرین بعد از پذیرش قطع‌نامه از مهم‌ترین رویدادهای جنگ تحمیلی در شهرستان قصر شیرین است.


 بازگشت مردم و شروع بازسازی از سال ۷۰ 

قصر شیرینی‌های سرافراز پس از جنگ تحمیلی به‌تدریج به موطن و دیار خود بازگشتند و عملیات بازسازی را از سال ۷۰ شروع کردند و بار دیگر باصلابت ایستادند و این گونه بود که با شروعی دوباره، زیربار درد و رنج سال‌ها آوارگی و دوری از خانه و کاشانه خود کمر خم نکردند.

 قصر شیرینی‌ها بازهم آمدند و ثابت کردند که برای پاسداری از مرزهای غیرت و شرف ایران اسلامی مرزدارانی همیشه راسخند که برای دفاع از این آب و خاک همواره آماده جانفشانی هستند. قصر شیرین اکنون با ۲۷ هزار تن جمعیت از ۲۶ روستای دارای سکنه و ۳۴ روستای فاقد سکنه برخوردار است. عملیات بازسازی نفت‌شهر نیز برای بازگشت مردم این خطه مرزی آغاز شده و سومار و خسروی از شهرهای فعال قبل از دوران جنگ، هنوز خالی از سکنه هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید