• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 80917
+
-

90درصد آلودگی آب آشامیدنی بیجار رفع شد

این روزها آلودگی آب آشامیدنی شهر بیجار به نگرانی جدی مردم این شهر تبدیل شده است. معضلی که فرماندار از رفع 90 درصد مشکل خبر می‌دهد و پلیس هم شایعه عمدی بودن آن را تکذیب کرد. فرماندار شهرستان بیجار گفت: با توجه به آلوده شدن آب شرب چند ناحیه شهری به نفت، با اقدامات اساسی صورت گرفته، ۹۰ درصد مشکل آلودگی آب این مناطق رفع شده است. «علی اکبرورمقانی» در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: شامگاه جمعه با اعلام گزارشی در مورد آلودگی یکی از چاه‌های تامین آب شرب به نفت، اکیپ‌های بهداشت محیط و آبفای شهرستان و استان در محل حضور یافته و کدورت آب مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به وضعیت آن، چاه مورد نظر از مدار مصرف خارج شد. 

وی افزود: در چندین نوبت آب منطقه فاز یک، ۲ و منطقه حلوایی تخلیه شد و با توجه به گذشت زمان، از میزان آلودگی بو و طمع نفت نیز کاسته شد. البته در گزارش‌هایی که بررسی شد، به علت تخلیه نشدن آب درون شبکه خانگی توسط مشترکین آب برخی مناطق همچنان آلوده است که در صورت تخلیه کامل آب موجود در لوله‌ها مشکلی برای مصرف وجود ندارد. فرماندار بیجار اضافه کرد: طعم و بوی آب شرب مناطق ذکر شده توسط گروه‌های بهداشت محیط شهرستان مورد ارزیابی قرار گرفته و هیچ‌گونه اخطاری در مورد مصرف آب نیز به ساکنان اعلام نشده است. 

فرمانده انتظامی بیجار هم گفت: شایعات مبنی بر عمدی بودن آلودگی آب شرب به نفت صحت ندارد و خبرنگاران و فعالان فضای مجازی باید با اطلاع‌رسانی دقیق از گسترش چنین شایعاتی جلوگیری کنند. سرهنگ «محمد صادق پیروزی» افزود: گزارشی در مورد سرقت در ورودی این حلقه چاه به مرکز پلیس آگاهی رسیده و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد، اما این سرقت هیچ ارتباطی به آلوده شدن آب به نفت ندارد؛ زیرا در اصلی چاه با بتن مسدود شده است. با توجه به روزهای پایانی تابستان و مسافرت خانواده‌های بیجاری، آب شرب آلوده شده به نفت در بسیاری از منازل مسکونی وجود دارد که باید مشترکین با تخلیه آب درون لوله‌ها، از مصرف اولیه آن خودداری کنند.
رئیس شبکه بهداشت و درمان بیجار هم در این زمینه گفت: حلقه شماره ۳ چاه تامین آب شرب بیجار به علت مجاروت با یک تانکر قدیمی نفت در محوطه، دچار آلودگی شده بود که سطح نفوذ نفت در این حلقه چاه حدود ۲۸ متر برآورد شد.

 «حسین جعفری» یادآور شد: تامین آب منطقه فاز یک، ۲ و منطقه حلوایی شهر بیجار از روستای قامشلو و 5 حلقه چاه عمیق است که با توجه به آلودگی حلقه شماره 3، این منبع تامین آب شرب از مدار خارج شد و مخازن جمع‌آوری آب که در ادامه مسیر وجود دارند نیز شست‌و‌شو و کلرزدایی شدند. جعفری با بیان این‌که وجود یک مخزن نگهداری نفت که مدت طولانی در محوطه حفر چاه وجود داشته است، احتمال نشت به سفره زیرزمینی می‌رود، اضافه کرد: نمی‌توان گفت نفوذ نفت در مدت یک یا چند هفته اتفاق افتاده چون مخزن نگهداری این ماده سوختی طی چند سال اخیر در این محوطه وجود داشته است.

  وی با اشاره به این‌که بیش از نیمی از این مخزن در عمق خاک وجود دارد، بدون شک از همین محل نفت به داخل سفره زیرزمینی نفوذ کرده و عمدی در کار نبوده است، گفت: از روز اعلام آلودگی تا امروز اکیپ‌های بهداشت محیط به مناطق درگیر اعزام و با توجه به حجم بالای نمونه‌های دریافت شده، تاکنون سطح کدورت آب از میزان مجاز 5/0 تا یک درصد عبور نکرده و تنها بو و طعم نفت احساس می‌شود که خطری برای مصرف ندارد. 

رئیس شبکه بهداشت و درمان بیجار ادامه داد: حدود 5 مرحله آب مناطق مورد نظر توسط آبفای شهرستان تخلیه شده و با خارج شدن حلقه شماره 3 تامین آب و شست و شوی مخازن ذخیره، طعم و بوی نفت به سرعت در حال کاهش است. او تاکید کرد: در ۷۲ ساعت گذشته هیچ گزارشی مبنی بر مسمومیت افراد به علت مصرف آب دریافت نشده و مردم در سلامت کامل هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :