• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 80804
+
-

رتبه نخست هرمزگان در کاهش جرایم

مدیر کل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: آمار ارتکاب ۱۰ جرم اولویت‌دار در هرمزگان به میزان ۲۱ درصد کاهش یافت.

 به گزارش مهر «علیرضا ساوری» در جریان برگزاری دومین دوره جامع آموزش هفت‌گانه داوری حقوقی استان هرمزگان، ضمن اعلام ۱۰ عنوان اتهام اول در سطح کشور اظهار کرد: سرقت مستوجب تعزیر، ضرب و جرح عمدی، توهین، ایراد ضرب و جرح غیرعمدی ناشی از سوانح رانندگی، تهدید، تخریب، کلاهبرداری، رانندگی بدون پروانه رسمی، خیانت در امانت و نگهداری و مالکیت مواد مخدر ۱۰ عنوان مجرمانه اولویت‌دار در سال جاری هستند که در پی تدابیر اتخاذشده، روند رو به رشد آن‌ها متوقف شده و رو به کاهش است. 

وی ادامه داد: در نتیجه برگزاری جلسات مستمر و هدفمند در دستگاه قضایی استان هرمزگان افزون بر ۸۰ بند به صورت مصوبه توسط شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری این استان تدوین شده و به مرحله اجرا گذاشته شده است. 

ساوری تصریح کرد: تغییر جایگاه استان از رتبه سوم کشوری در افزایش ارتکاب جرایم به رتبه اول کشوری در کاهش جرایم، دستاورد بزرگی است که در کمتر از یک سال محقق شده است. 

مدیر کل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: در نتیجه اقدامات پیشگیرانه و تدابیر اتخاذشده در دستگاه قضایی استان، ضمن ارتقای ضریب امنیت، آمار ارتکاب ۱۰ جرم اولویت‌دار در این استان نیز به میزان ۲۱ درصد کاهش یافته و استان هرمزگان رتبه نخست کشوری در این شاخص را کسب کرده است. 

ساوری تصریح کرد: استان هرمزگان تنها استان کشور است که شوراهای پیشگیری از وقوع جرم در تمام شهرستان‌های آن فعال است. 

وی بیان کرد: همچنین طرح مصلحان خانواده به صورت گسترده در مناطق مختلف استان به مرحله اجرا گذاشته شده و در نتیجه آن ۲۷ درصد از پرونده‌های ارجاعی طلاق به صلح و سازش منجر شده و این آمار صلح و سازش در برخی شهرستان‌ها از جمله رودان ۳۷ درصد است. 

 مدیر کل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه بیان کرد: طرح هر مسجد یک حقوقدان که در بیانات اخیر ریاست قوه قضائیه مورد تأکید قرار گرفت، از سال ۹۶ در استان هرمزگان اجرایی شده است. 

ساوری در بخش دیگری از بیانات خود اظهار کرد: با پیگیری‌های دادگستری استان ۲۲ نقطه حادثه‌خیز در محورهای مواصلاتی این استان شناسایی شده که در نتیجه تدابیر اتخاذشده، ۱۵ مورد آن رفع و اصلاح شده و ۷ نقطه دیگر در دست اقدام است. 

وی با بیان این‌که ۲ طرح پایلوت ملی در حوزه پیشگیری از وقوع جرم نیز برای اولین بار در استان هرمزگان به مرحله اجرا گذاشته شده است، اظهار کرد: از رئیس کل دادگستری استان و معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری این استان به دلیل اجرای موفق ۴۴ برنامه پیشگیرانه در گستره استان هرمزگان قدردانی می‌کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید