• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 80768
+
-

خانه تاریخی سهرابی دزفول ثبت ملی شد

میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری خوزستان گفت: خانه تاریخی سهرابی دزفول با شماره ۳۲۵۰۹ در فهرست آثار ملی ثبت شد. به گزارش ایرنا، «احمدرضا حسینی‌ بروجنی» در این‌ باره اظهار کرد: «علی‌اصغر مونسان» سرپرست سازمان میراث فرهنگی کشور در نامه‌‌ای به استانداری خوزستان ثبت این خانه را ابلاغ کرد.

وی در این خصوص گفت: این خانه در خیابان قاضی واقع شده و تنها بنای باقیمانده از دوره قاجار در این خیابان است. این بنا در حال حاضر در مالکیت شهرداری دزفول قرار دارد. حسینی با اشاره به ویژگی‌ منحصربه‌فرد معماری این خانه تاریخی اظهار کرد: در معماری خانه سهرابی به صورت کامل از آجرکاری خاص دزفول استفاده شده که این موضوع در کنار طاق‌های هلالی بنا باعث ایجاد تفاوت شیوه معماری این بنا با سایر خانه‌های دزفول شده است.

معاون میراث فرهنگی مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان گفت: در ابلاغ ثبت ملی این اثر آمده است که خانه سهرابی تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی کشور است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که به تخریب یا تغییر هویت آن منجر شود، جرم محسوب می‌شود و مرمت و بازسازی اثر صرفا با تایید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود. به گفته این مسئول، بیش از ۱۰۰ اثر ملی ثبت‌شده در بافت قدیم دزفول وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید