• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 80763
+
-

یادگاران سنگرداران بی‌سنگر

جانبازان آسایشگاه امام خمینیره مشهد از سال‌های دفاع مقدس و مشکلات این روزهایشان می‌گویند

گزارش
یادگاران سنگرداران بی‌سنگر

مرجان فرهمند |خراسان - خبرنگار:


 در تقویم کشور ما روزهای متفاوتی هست، از روز پاسدار و پرستار و کارگر گرفته تا روز ملی شدن نفت و ۱۳ آبان و امثال اینها... ولی بی‌تردید می‌توان گفت یکی از ارزشمندترین بهانه‌های تقویمی ایران اسلامی نام‌گذاری یک هفته به نام «دفاع مقدس» است. روز پایانی شهریورماه یادآور حمله شبانه دشمن بعثی به کشورمان و آغاز جنگی سخت و ناجوانمردانه است و این روزها یادآور 8 سال دفاع جانانه مردانی است که ایستاده جان دادند تا مبادا زانوی استقلالمان خم شود. خلاصه این‌که هر سال در این ایام همه ‌جا صحبت از جنگ و دفاع مقدس و جوانان و نوجوانانی است که رشادت‌ها کردند. هر چند مانند 2 دهه قبل دیگر حال و هوای شهرهایمان جنگی نمی‌شود،

ولی باز هم همین نام‌گذاری موجب شده تا فراموش نکنیم آن 8 سال چه بر سر این مرز و بوم آمد. اما در این نوشته می‌خواهیم به یک نکته اندکی دردآور اشاره کنیم که ارتباطی عمیق با همین هفته دارد؛ هفته‌ای که همه از عملیات مختلف می‌گویند و از بمباران مناطق مسکونی و هزاران قصه تلخ دیگر جنگ و در این میان یادی هم از برخی شهدای بزرگ و جانبازان می‌شود.نکته دردآور ماجرا همین آدم‌های فراموش‌شده جنگ هستند؛ آدم‌هایی که گمنام و ناشناس رفتند و جنگیدند و بسیاری در همان گمنامی به شهادت رسیدند و بعضی‌ها هم بخشی از وجودشان را در خاکریز و کانال‌ها جا گذاشتند و با تنی زخمی بازگشتند.

هفته دفاع مقدس در تقویم کشورمان ثبت شده و هر سال تکرار می‌شود، اما بسیاری از این آدم‌ها حتی برای یک بار هم کسی به سراغشان نرفته و همچنان ناشناس و گمنام هستند.نمی‌دانم چند نفر از خوانندگان روزنامه تاکنون سری به مجتمع امام خمینی(ره) در پارک ملت مشهد زده‌اند، ولی اطمینان دارم بسیاری نمی‌دانند که درون همین ساختمان کوچک که شاید ده‌ها بار از مقابلش گذشته‌اند، تعداد زیادی از همین مردان جنگ زندگی می‌کنند و حالا بالا رفتن از تخت یک متری برایشان سخت‌تر از بالا رفتن از خاکریز دشمن شده است.

 به‌ مناسبت هفته دفاع مقدس، جمعی از اصحاب رسانه با حضور در مرکز توانبخشی جانبازان امام خمینی(ره) ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی، با جانبازان این مرکز دیدار و گفت‌وگو کردند. تجدید میثاق اهالی رسانه با یادگاران دفاع مقدس، رسمی است که هر سال اجرا می‌شود و خبرنگاران و عکاسان فرصتی برای تجدید قوای روحی خود می‌یابند؛ آن زمان که با نمادهای ایثار و جانبازی روبه‌رو می‌شوند. 


مشکلات بیمه همچنان پابرجاست

«علی‌محمد نوروزی» یکی از جانبازان حاضر در آسایشگاه می‌گوید: مشکلات برای همه وجود دارد. ذات دنیا سختی و بلاست و اگر مشکل وجود نداشته باشد، به معنی مردن است. باید این مشکلات را تحمل کرد که در صورت تحمل آنها می‌توان برنده شد. نباید به دشمن اعتماد کرد، این بزرگ‌ترین درسی بود که من از جنگ آموختم. وی می‌افزاید: در فتح خرمشهر و در سال 61 قطع نخاع شدم. باید برای جانبازان اعصاب و روان دعا کرد، زیرا دردشان دیده نمی‌شود.بیمه یکی از مشکلات اصلی این یادگاران دفاع مقدس است.

نوروزی درباره وضعیت بیمه جانبازان اظهار می‌کند: از لحاظ دارویی مشکل خاصی نداریم و پزشکان رسیدگی می‌کنند. مشکل اصلی ما بیمه و خدمات‌رسانی آن است. در گذشته بیمه ایران بودیم و حدود 2 سالی به بیمه دی منتقل شدیم. وی در ادامه می‌افزاید: متاسفانه از زمانی که زیر پوشش بیمه دی هستیم، پزشکان و بیمارستان‌ها ما را قبول نمی‌کنند و هزینه‌های درمان را باید کامل و به‌صورت نقدی پرداخت کنیم. سپس بعد از تهیه فاکتور و تحویل آن به بنیاد شهید، هزینه‌ها را نیم‌بها تقدیم می‌کنند. تاکنون تعدادی از نمایندگان استان در مجلس اعتراض کرده‌اند، ولی هنوز جواب قطعی و درستی نگرفته‌اند.


مسئولان در طول سال به ما سر بزنند

«سیدیوسف علوی» جانباز قطع نخاعی 70 درصد است که در عملیات فتح‌المبین در منطقه شوش دانیال در تاریخ 1/1/ 1361 به درجه رفیع جانبازی نائل شده است؛ جانبازی که از لشکر 77 پیروز خراسان در 31/6/1359 برای دفاع از خاک، وطن و ناموس به جبهه‌ حق علیه باطل می‌رود و با افتخار از رشادت‌ها و فداکاری‌های همرزمان شهیدش برای ما می‌گوید و راضی به رضای خداست.این جانباز قطع نخاعی درباره وضعیت جسمی خود می‌گوید: مشکلات جانبازان مخصوص خودشان است و کسی نمی‌تواند لحظه‌ای ما را درک کند مگر این‌که خود جانباز باشد و وضعیتی مشابه ما داشته باشد.

تاکنون هم احساس نارضایتی نکرده‌ام، چون در این راه انگیزه و هدف مشخصی داشته‌ام و منت به سر کسی نمی‌گذارم. وی می‌گوید: وضعیت جسمی فرد نخاعی مانند یک کودک 2 ساله است که نیاز به رسیدگی و پرستاری دارد. خانواده‌های ما بسیار گذشت و ایثار کردند و زمانی‌که نیاز به تفریح و گردش داشتند، وقت و زمانشان را برای نگهداری ما صرف کردند. اکنون همسر بنده به‌ خاطر من مشکل دیسک کمر دارد و 9 ماه پیش عمل کرده و اکنون با ویلچر است. برای رسیدگی به امور منزل نیاز به پرستار داریم که لااقل هفته‌ای یک‌بار سر بزند. این انتظار را از بانوانی که در بنیاد شهید هستند دارم که فقط هرچند وقت یک‌بار به منازل جانبازان بیایند و پای درددل همسرانشان بنشینند و از نزدیک با وضعیت آنان آشنا شوند.

متاسفانه تاکنون هیچکدام از خانم‌های بنیاد به همسر بنده سر نزده است. برای خرج درمان همسرم 27 میلیون تومان هزینه کردم و فقط بنیاد شهید 22 میلیون آن را تقبل کرده است.رزمندگان در سنگرهایشان گریه‌ها و خنده‌ها و دعا کردن‌هایشان یکی بود؛ چون هدفشان مشترک بود. این بخشی از صحبت‌های این جانباز فداکار است و در ادامه می‌گوید: از مسئولان انتظار داریم در تمام طول سال به ما سر بزنند و از نزدیک مشکلات ما را ببینند. این دید و بازدیدها فقط مخصوص ایام خاصی مانند هفته دفاع مقدس و یا روز جانباز نشود. اگر جنگ شود دوباره با کوله‌باری از تجربه می‌روم و با همین تن رنجور از خاک و ناموس وطن دفاع خواهم کرد.


تمام هزینه‌ها را پرداخت می‌کنیم

برای اطلاعات دقیق‌تر و رسیدگی به امور جانبازان به سراغ بنیاد شهید رفتیم و از آنها درباره وضعیت رسیدگی به ایثارگران و جانبازان سوال کردیم. مسئول روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی می‌گوید: بنیاد شهید تمام هزینه‌های درمانی جانبازان را پرداخت می‌کند. تمامی جانبازان علاوه بر حق درمانی، حق پرستاری نیز دریافت می‌کنند. «مهدی توریان» می‌افزاید: خیلی از موارد را ما نمی‌توانیم رسانه‌ای کنیم. درباره بیمه جانبازان دولت باید هزینه و مبلغی را پرداخت کند. چون دولت حمایتی از بیمه‌ها نمی‌کند و باید مبلغ 250 میلیارد تومان به بیمه دهد و نمی‌تواند، در نتیجه شرکت بیمه ورشکست می‌شود. بیمه‌ دنبال درآمدزایی است، ولی وضعیت دولت مشکل است.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی درباره وضعیت بیمه جانبازان می‌گوید: این موضوع جدیدی نیست و رسانه‌ها بارها به آن پرداخته‌اند. بنیاد مشکلی با بیمه دی ندارد و در شرایط کنونی هر بیمه‌ای با بنیاد قرارداد ببندد با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود و آن تامین اعتبارات است. «محمدجواد غلامپور» می‌افزاید: شرکت‌های بیمه‌ای شرکت‌های تجاری هستند و با ادارات و موسسات قراردادهایی را با یک حق سرانه مشخص منعقد می‌کنند. دستگاه بیمه‌گذار موظف است تا حق سرانه را پرداخت کند و شرکت بیمه‌گر حمایت و تسهیلاتی را قائل شود.  

غلامپور بیان می‌کند: با توجه به وجود تحریم‌ها و عدم فروش نفت، دولت با کسری بودجه روبه‌روست و تامین اعتبار برای بنیاد شهید نکرده است. از طرفی بنیاد هم نمی‌تواند به تعهدهایش در قبال بیمه دی عمل کند و نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان به این شرکت بدهکار است. وی در ادامه تاکید می‌کند: بیمه دی هم نتوانسته است به مراکز درمانی طرف قرارداد مبالغ را بپردازد و در نتیجه دود آن به ‌چشم جانبازان و ایثارگران می‌رود و برای بحث درمانشان با مشکل روبه‌رو می‌شوند. 

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی عنوان می‌کند: نزدیک به 7-8 ماه است که از طریق نمایندگان مجلس این موضوع در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شد و در حال پیگیری است. هرچند دستگاه‌های متولی حوزه جانبازان و ایثارگران کارهایی می‌کنند، اما هستند بسیاری از این جماعت که هنوز بر همان باور خود مانده‌اند که برای خدا رفته‌اند و با بندگانش معامله نکرده‌اند و تاکنون نه پرونده‌ای و نه سابقه‌ای دارند، اما مصائب جنگ همچنان آزارشان می‌دهد. 


درنگ

این شعر «سهراب سپهری» تقدیم به تمام ایثارگران و جانبازانی که با فداکاری خود، این کشور را از گزند دشمنان در امان نگه داشتند:
به ســـراغ من اگــــر می‌آیید
پشت هیچستانم
پشت هیچستان جایی است
پشت هیچستان رگ‌های هوا پر قاصدهایی است
که خبر می‌آرند از گل واشده دورترین بوته خاک
روی شن‌ها هم نقش‌های سم اسبان سواران ظریفی است
که صبح به سر تپه معراج شقایق رفتند
پشت هیچستان چتر خواهش باز است
تا نسیم عطشی در بن برگی بدود
زنگ باران به صدا می‌آید
آدم اینجا تنهاست
و در این تنهایی سایه نارونی تا ابدیت جاری است
به سراغ من اگر می‌آیید
نرم و آهسته بیایید، مبادا که ترک بردارد
چینی نازک تنهایی من

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :