• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 80746
+
-

تداوم جریان زاینده‌رود بر سر دوراهی

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی اصفهان 2 گزینه پیشنهادی کمیته ۱۵ نفره زاینده‌رود برای تأمین آب مورد نیاز کشت پاییزه کشاورزان و تدوام جریان یا قطع موقت آب زنده‌ رود را تشریح کرد.
«اسفندیار امینی» در گفت‌و‌گو با مهر با اعلام این‌که هنوز تصمیمی برای نحوه بازگشایی آب زاینده‌رود در مهرماه گرفته نشده است اظهار کرد: کشت انجام شده باید به ثمر برسد که این کار بین دهم تا پانزدهم مهرماه انجام خواهد شد و بر این اساس تصمیم نهایی در ارتباط با تأمین آن اتخاذ می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که همان‌طور که کم‌آبی برای محصولات کشاورزی ضرر دارد پرآبی هم مضر است افزود: از آنجا که چند سال متوالی زمین‌های کشاورزی زیر کشت محصول غله بوده، کیفیت محصولات کشاورزی پایین آمده و بنابراین برنامه‌‌ریزی شده تا محصولاتی از قبیل کلزا و علوفه نیز کشت شود.
دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان با اشاره به این‌که 2 گزینه برای جریان زاینده‌رود روی میز کمیته ۱۵ نفره است تصریح کرد: امیدواریم با ابلاغ استانداری، تا دهم مهرماه زاینده‌رود جریان داشته باشد، اما بعد از آن 2 گزینه پیش رو خواهیم داشت.  وی ادامه داد: پیشنهادمان این است که زاینده‌رود با همین دبی کم تا اواسط آذرماه جریان داشته باشد یا این‌که آب به مدت یک ماه بسته و سپس به مدت یک ماه باز شود.

امینی تأکید کرد: تصمیم برای این‌که کدام گزینه انتخاب خواهد شد به جلسه کمیته ۱۵ نفره در پانزدهم مهرماه برمی‌گردد.


حجم سد زاینده‌رود به ۵۰۹ میلیون متر مکعب رسید

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: حجم آب ذخیره شده در سد زاینده‌رود در نخستین روز از سال آبی جدید(اول مهر) به ۵۰۹ میلیون متر مکعب رسید.
«حسن ساسانی» افزود: حجم آب ذخیره شده در این سد در متوسط بلندمدت(دوره ۴۴ ساله) ۷۵۹ میلیون متر ثبت شده و نشان می‌دهد که در مقایسه‌های بلندمدت، وضعیت منابع آبی در این منطقه مطلوب نیست.

وی ادامه داد: میزان فعلی ذخیره سد زاینده‌رود ۶۷ درصد از میزان متوسط بلندمدت است و امیدواریم بارش‌های موثر پاییز و زمستان بتواند حجم قابل قبولی را به مخزن بیفزاید.
وی اضافه کرد: هم‌اکنون مقدار ورودی به سد زاینده‌رود ۱۸ و خروجی از آن ۸۵ متر مکعب بر ثانیه است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به بارش‌های مطلوب در سال آبی قبلی( مهر ۹۷ تا مهر ۹۸) تصریح کرد: پارسال در چنین روزهایی ۱۷۰ میلیون متر مکعب آب در مخزن سد وجود داشت و بارش‌های زمستان پارسال و بهار امسال کمک کرد که حجم ذخیره شده از حالت بحرانی خارج شود.
ساسانی خاطرنشان کرد: در سال آبی گذشته ۲ هزار و ۱۴۴ میلی‌متر در سرشاخه‌های زاینده‌رود بارش ثبت شد، این مقدار در مقایسه با دوره زمانی بلندمدت (۴۴ ساله) افزایش داشت، اما برخلاف تصور عمومی نتوانست بیش از ۲ دهه خشکسالی در استان اصفهان را جبران کند.

وی ادامه داد: تداوم جریان زاینده‌رود روزهای آینده منوط به تصمیم شورای هماهنگی حوضه آبریز این رودخانه خواهد بود.
معاون شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان این‌که اتمام تابستان و آغاز فصل پاییز را نباید پایانی برای مصرف بهینه آب تصور کرد، گفت: مصرف درست و بهینه مایه حیات در بخش‌های آشامیدنی، بهداشت، صنعت و کشاورزی یک نیاز ضروری و جدی در منطقه مرکزی ایران و این استان محسوب می‌شود و حتی در ماه‌های سرد پاییز و زمستان نیز اهمیت دارد.

زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر بزرگ‌ترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی به‌ویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.
زمین‌های کشاورزی اصفهان حدود ۵۶۳ هزار هکتار معادل 5/3 درصد از مساحت استان را تشکیل می‌دهد که با توجه به محدودیت‌های منابع آب در سال‌های اخیر، تنها حدود ۲۹۰ هزار هکتار آن زیر کشت زراعی و باغی رفته است.

در سال زراعی ۹7- ۹6 حدود ۲۱۰ هزار هکتار از مجموع زمین‌های کشاورزی استان به کشت محصولات زراعی اختصاص داشت که ۱۹۰ هزار هکتار آن زراعت آبی و ۲۰ هزار هکتار مربوط به زراعت دیم بوده است.
میزان تولید انواع محصولات زراعی در استان اصفهان با توجه به بروز پدیده خشکسالی و کاهش سطوح زیر کشت حدود 3 میلیون و ۲۵۰ هزار تن برآورد شد و این در حالی است که بیش از ۱۸۰ هزار نفر در این بخش در استان مشغول به کار هستند.
سد زاینده‌رود به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تامین‌کننده آب شرب، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت 4/1 میلیارد متر مکعب بهره‌برداری شد. این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید