• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 2 مهر 1398
کد مطلب : 80686
+
-

اکران تورم در پایان تابستان

برای نخستین‌بار از اردیبهشت سال97 نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در شهریور روندی نزولی را تجربه کرد

آمارهای جدید مرکز ایران نشان می‌دهد به‌احتمال زیاد نرخ تورم سالانه ایران در فصل پاییز مسیر کاهشی را تجربه خواهد کرد. این مرکز می‌گوید میانگین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در شهریورماه امسال نسبت به شهریور پارسال 6.6درصد افت کرده؛ به‌گونه‌ای که میانگین رشد قیمت کالاها و خدمات مصرفی ایران در پایان تابستان به 35درصد رسیده است. این برای نخستین‌بار از اردیبهشت سال97 است که شاخص نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در ایران روندی معکوس و نزولی را تجربه می‌کند. گزاره دیگری که احتمال کاهش التهاب تورم را در ماه‌های آینده تقویت می‌کند، نوسان نرخ تورم ماهانه به‌عنوان شاخص تغییر قیمت کالاها و خدمات در هر‌ماه نسبت به ‌ماه دیگر است. آمارها نشان می‌دهد آهنگ رشد تورم ماهانه با افتی یک‌دهم‌درصدی در شهریوماه نسبت به مردادماه امسال در محدوده نیم‌درصد حفظ شده است. با این حال، میانگین نرخ تورم سالانه در 12‌ماه منتهی به شهریور امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال رشد اندکی داشته و با نیم‌درصد افزایش به 42.7درصد رسیده است.

نبض تورم از روستا تا شهر
براساس اعلام مرکز آمار ایران، میانگین قیمت کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری طی شهریور نسبت به مرداد امسال با 0.1درصد کاهش به 0.6درصد رسیده و شاخص تورم نقطه‌به‌نقطه شهری هم با 6.3درصد ریزش، از 40.8درصد به 34.5درصد و نرخ تورم سالانه هم از 41.4درصد در مرداد سال گذشته با رشدی نیم‌درصدی به 41.9درصد رسیده است. این گزارش نشان می‌دهد رشد قیمت کالاها و خدمات مصرفی روستایی در شهریورماه صفر‌درصد بوده و به‌طور متوسط سبد تورمی روستاییان ایران در آخرین ‌ماه فصل تابستان نسبت به ‌ماه قبل تغییری نداشته است. افزون بر اینکه نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در شهریور پارسال 46.1درصد بوده و در شهریور امسال به 38.1درصد رسیده و شاخص تورم سالانه در مناطق روستایی ایران هم از 46.6درصد به 47.7درصد افزایش یافته است.

ریتم تورم خوراکی‌ها
بررسی‌های همشهری از تحولات قیمت کالاهای خوراکی و آشامیدنی نشان می‌دهد روند قیمت‌ها نزولی شده به‌نحوی که میانگین قیمت گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در شهریور نسبت به مرداد امسال 1.4درصد افت داشته است. به‌گونه‌ای که قیمت گوشت قرمز و سفید، میوه و خشکبار، سبزیجات و حبوبات کاهش یافته و البته رشد قیمت سایر کالاهای خوراکی در محدوده کمتر از یک درصد نوسان داشته و تنها میانگین قیمت لبنیات و تخم‌مرغ و همچنین چای رشد داشته است.

فشار تورم روی طبقه متوسط
تغییرات نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در پایان تابستان امسال از حفظ فشار تورمی روی دوش طبقه متوسط حکایت دارد؛ به‌گونه‌ای که نرخ رشد قیمت کالاها و خدمات مصرفی برای دهک‌های پنجم تا هشتم جامعه همچنان بالای 0.5درصد برآورد شده و دهک اول به‌عنوان فقیرترین قشر جامعه تنها یک‌دهم درصد رشد قیمت‌ها را در این مدت تجربه کرده و نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه دهک ثروتمند جامعه همانند دهک دوم در کانال 0.3درصد بوده است.
دولت و بانک مرکزی امیدوارند نرخ تورم در نیمه‌دوم سال روند نزولی را تجربه کند، اما به‌نظر می‌رسد شکستن هسته اصلی نرخ تورم، به سیاست‌های مالی دولت ازجمله کسری بودجه سنگین‌ و اثربخشی سیاست‌های پولی بانک مرکزی برای مدیریت انتظارات تورمی و حفظ ثبات در اقتصاد ایران بستگی زیادی دارد؛ چرا‌که هنوز ریشه‌های تورم به قوت خود باقی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید