• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 2 مهر 1398
کد مطلب : 80592
+
-

عکس‌‌‌ آدم‌هایی که هیچ‌وقت وجود نداشته‌اند!

تولید عکس آدم‌هایی که در دنیا وجود ندارند بار دیگر نگرانی‌ها از هوش مصنوعی را در جهان جدی کرده است

هوش مصنوعی
عکس‌‌‌ آدم‌هایی که هیچ‌وقت وجود نداشته‌اند!

یک شرکت هوش مصنوعی به تازگی اعلام کرده که قصد دارد بیشتر ۱۰۰هزار تصویر تولید شده از آدم‌هایی که وجود خارجی ندارند باب تازه‌ای در این حوزه باز کند. هر چند گروهی می‌گویند ساختگی بودن این تصاویر مشخص است اما در مقابل گروه دیگری این ماجرا را قبول ندارند و می‌گویند تصاویر اینچنینی امنیت را به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی زیر سؤال می‌برد.
 شرکت Icons8 به کمک هوش مصنوعی، ۱۰۰هزار عکس صورت را تولید کرده تا طراحان و تولید‌کنندگان محتوا به رایگان از آنها در پروژه‌های خود استفاده کنند.
باوجودی که تصاویر پرتره، کاملا واقعی به‌نظر می‌رسند اما محصول تولیدشده توسط هوش مصنوعی هستند. این تصاویر فتوشاپی نیستند بلکه از پایه و اساس اصلا وجود خارجی نداشته‌اند و هوش مصنوعی آنها را تولید کرده است. در اصل چهره‌هایی که در تصاویر مشاهده می‌کنید، اصلا وجود خارجی ندارند.در طول سالیان اخیر پروژه‌هایی مانند This Person Does Not Exist (این فرد وجود خارجی ندارد) تصاویر زیادی از چهره‌های جعلی با استفاده از هوش مصنوعی تولید کرده‌اند. چهره‌هایی باورپذیر از هر سن و قومیتی که برای طراحان مفید به‌نظر می‌رسند.
شاید به‌نظرتان این ماجرا عجیب باشد اما واقعیت این است که برخلاف ایران در کشورهای دیگر براساس قوانین کپی‌رایت طراحان برای استفاده از عکس یک فرد باید به او هزینه پرداخت کنند. شرکت‌های کوچک طراحی برای پرداخت این هزینه‌ها مشکلات جدی دارند. هوش مصنوعی به کمک این طیف از تولیدکنندگان محتوا آمده و به آنها اجازه استفاده از ۱۰۰هزار عکس را می‌دهد تا بدون نگرانی پروژه‌های خود را به پیش ببرند. به گفته این کمپانی، تولیدکنندگان محتوا می‌توانند از این عکس‌ها در ارائه‌ها، برنامه‌های موبایل، وب‌سایت‌ها و هر جای دیگری که نیاز داشتند، استفاده کنند و هزینه‌ای نیز پرداخت نکنند.
به گزارش همشهری، محققان انویدیا (NVIDIA) هم چندی پیش مقاله‌ای منتشر کردند و در آن راهکاری برای سفارشی‌سازی چهره‌‌، به‌صورت واقعی توسط GAN ارائه داده‌اند.

آموزش هوش مصنوعی با عکس‌های واقعی
شرکت Icons8 با استفاده از ۲۹‌هزار عکسی که از ۶۹مدل گرفته‌اند این هوش مصنوعی را آموزش داده‌ است. این فرایند ۳‌سال طول کشیده و بیش از هزاران ساعت وقف این پروژه شده است. به گزارش ورج، شرکت‌ها و طراحان زیادی هستند که تصور می‌کنند با استفاده از هوش مصنوعی هزینه‌هایشان کاهش پیدا می‌کند اما از سوی دیگر سوءاستفاده از این تصاویر توسط خلافکاران هم باعث نگرانی‌های زیادی شده است.
برای بسیاری از مردم تشخیص تفاوت بین چهره اصلی و چهره غیرواقعی افراد سخت است. تا کمتر از ۵سال دیگر فناوری با کمک هوش مصنوعی قادر است تصاویری تولید کند که حتی با نگاه کردن دقیق به تصاویر هم نمی‌توانیم متوجه غیرواقعی بودن آنها بشویم.


فرار از کپی رایت
شرکت Icons8 به کمک هوش مصنوعی، ۱۰۰هزار عکس صورت را تولید کرده تا طراحان و تولید‌کنندگان محتوا به رایگان از آنها در پروژه‌های خود استفاده کنند. با اینکه تصاویر پرتره، کاملا واقعی به‌نظر می‌رسند اما محصول تولیدشده توسط هوش مصنوعی هستند

این خبر را به اشتراک بگذارید