• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 31 شهریور 1398
کد مطلب : 80094
+
-

15 سال انتظار برای یک کتابخانه

محل ساخت کتابخانه مرکزی سبزوار بعد از سال‌ها مشخص شد

گزارش
15 سال انتظار برای یک کتابخانه

سحر وحدت | خراسان رضوی- خبرنگار:


 در حال حاضر 17 کتابخانه عمومی و مشارکتی با 25 هزار عضو در شهرستان سبزوار فعالیت دارند. بیشتر اعضای کتابخانه‌های سبزوار در رده سنی کودک، نوجوان و دانشجو هستند. با توجه به حضور حدود 30 هزار دانشجو و مراکز متعدد دانشگاهی در سبزوار، نبود کتابخانه مرکزی یک خلأ بزرگ در این شهرستان فرهنگی و علمی است. در حال حاضر حدود 4700 متر‌مربع فضای کتابخانه‌ای در سبزوار وجود دارد که از این میزان فضایی برای نابینایان، ناشنوایان و کودکان فضاهای مشخص، خاص و استاندارد در شهرستان مد نظر قرار نگرفته است. 

در 15 سال گذشته پیگیری‌های متعددی برای احداث این کتابخانه در سبزوار انجام شد که به دلیل نبود زمین مناسب و مطابق با استانداردهای نهاد کتابخانه‌ها سرانجامی نداشت. در نهایت امسال با پیگیری‌های اداره کتابخانه‌های عمومی، معاون فنی و عمرانی فرماندار و با همکاری اداره راه و شهرسازی زمین این کتابخانه مشخص شد. همچنین حجت‌الاسلام «علی‌اکبر سبزیان» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان چندی پیش در حاشیه بازدید از کتابخانه‌های شهرستان سبزوار در سوم مرداد سال جاری از کلنگ‌زنی کتابخانه مرکزی سبزوار با پیگیری فرمانداری، نمایندگان مجلس و شهرداری این شهر در هفته ولایت خبر داده بود که این وعده مدیرکل نیز عملی نشد. حال باید دید با مشخص شدن زمین چه زمانی عملیات ساخت این کتابخانه آغاز می‌شود و مردم دیار سربداران به یکی از آرزوهای دیرینه خود می‌رسند. 


انتخاب زمین برای کتابخانه مرکزی

پس از گذشت 15 سال، زمین کتابخانه مرکزی سبزوار به مساحت 4هزار و 500متر و زیربنای 2هزار متر‌مربع مشخص شد. رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی سبزوار می‌گوید: از 15 سال گذشته موضوع کتابخانه مرکزی در سبزوار مطرح بود که در نهایت از 2 سال و نیم گذشته پیگیری جدی برای احداث این کتابخانه در این شهرستان انجام شد و درنهایت موفق به معرفی زمینی شدیم که مطابق شاخص‌های نهاد کتابخانه‌ها باشد. به گفته «معصومه فلاحی» پس از چندین جلسه با مسئولان مربوطه و جانمایی چندین زمین بالاخره ماراتن انتخاب زمین توسط کارشناسان نهاد کتابخانه‌ها به نتیجه رسید.  

وی ادامه می‌دهد: امسال به دلیل این‌که سبزوار از نظر شاخص‌های فرهنگی برخوردار محسوب می‌شود، طبق قانون به کتابخانه مرکزی از محل توازن هیچ اعتباری تعلق نگرفته است. این مسئول با بیان این‌که امسال اعتباری برای احداث کتابخانه مرکزی در بودجه در نظر گرفته نشده است، می‌افزاید: این در حالی است که سال گذشته 20 میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک دارایی برای احداث کتابخانه مرکزی در سبزوار اختصاص یافت و سال گذشته پروانه ساخت کتابخانه اخذ شد. 

فلاحی با بیان این‌که در بحث شاخص زیربنا باید تا سال ۱۴۰۰ یعنی پایان برنامه پنجم توسعه ۷هزار متر‌مربع فضا در سبزوار داشته باشیم، می‌گوید: در حال حاضر این فضا کمتر از ۵هزار متر‌مربع است و فقط کتابخانه مرکزی می‌تواند شهرستان را به این شاخص نزدیک‌تر کند. وی می‌افزاید: از خیرین تقاضا داریم همچون گذشته در ساخت این کتابخانه نیز مشارکت کنند. هم‌اکنون از ۹ باب کتابخانه نهادی سبزوار فقط 2 باب با نقشه تیپ کتابخانه‌ای ساخته شده است ولی بقیه کتابخانه‌ها که اکثرا به اهتمام خیرین واگذار شده، استاندارد نیستند و کارکرد لازم و کافی برای خدمات‌دهی همه‌جانبه ندارند. 
 

ضرورت احداث کتابخانه مرکزی در سبزوار

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی سبزوار با اشاره به ضرورت احداث کتابخانه مرکزی در این شهرستان می‌گوید: حدود 35 هزار دانشجو در دانشگاه‌های سبزوار مشغول به تحصیلند که این موضوع یکی از ضرورت‌های احداث کتابخانه مرکزی است. وی با بیان این‌که در حال حاضر سرانه و فضای کتابخانه‌ها در سبزوار پایین است، می‌افزاید: همچنین کتابخانه‌های موجود در این شهرستان از لحاظ پراکندگی استاندارد نیست و مناطق حاشیه و پایین شهر با جمعیت حدود ۳۰هزار نفر کتابخانه ندارد. 

به گفته فلاحی، آخرین کتابخانه‌ای که در سبزوار احداث شد کتابخانه حاج ملاهادی سبزواری با ۵۰۰مترمربع زیربنا در سال ۱۳۷۲ بوده است و بعد از آن کتابخانه‌های اضافه شده به شهرستان توسط خیرین انجام شده است که البته برخی از آنها استانداردهای کتابخانه را ندارند. وی با تاکید بر این‌که سبزوار یک شهر فرهنگی است، می‌گوید: زمانی که کتابخانه‌ها به عنوان پاتوق فرهنگی معرفی می‌شوند باید استانداردهای لازم را هم داشته باشند تا به کارکردهای واقعی برسند. 


تخصیص اعتبار برای ساخت

معاون فنی و عمرانی فرماندار سبزوار می‌گوید: در سال جاری برای اجرای پروژه کتابخانه مرکزی سبزوار 5 میلیارد ریال از محل اعتبارات شهرستان سبزوار اختصاص یافته است. «اسماعیل نصرآبادی» با بیان این‌که پس از 2 سال پیگیری مستمر زمین احداث کتابخانه مرکزی در سبزوار مشخص شد، می‌افزاید: پس از معرفی چندین زمین با همکاری اداره راه و شهرسازی در نهایت زمینی به مساحت 4هزار و 500 متر‌مربع با زیربنای 2هزار متر‌مربع معرفی و توسط نهاد کتابخانه‌ها تایید شد. 

وی با بیان این‌که این کتابخانه در 2طبقه ساخته خواهد شد، ادامه می‌دهد: پیمانکار تهیه نقشه‌ها مشخص شده است و نقشه‌های اولیته توسط استان به تایید رسیده است. این مسئول با اشاره به این‌که امسال در بودجه اعتباری برای کتابخانه مرکزی سبزوار پیش‌بینی نشده است، می‌گوید: با این وجود مبلغ 5 میلیارد ریال از اعتبارات شهرستانی برای این پروژه پیش‌بینی شد ولی این اعتبار برای آغاز کار ناچیز است و نمایندگان مجلس، نهاد کتابخانه‌ها و شهرداری باید کمک کنند و از این به بعد باید به دنبال اعتبارات استانی و ملی باشیم، زیرا تامین اعتبار مورد نیاز از توان شهرستان خارج است. 


پیگیری ۵ میلیارد ریال اعتبار

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی از پیگیری اختصاص ۵ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت کتابخانه مرکزی این شهرستان به عنوان مطالبه مردم دیار سربداران خبر می‌دهد. «رمضانعلی سبحانی‌فر» با بیان این‌که موضوع توجه به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در شهرستان سبزوار مغفول مانده اما در بخش دانشگاهی اقدامات قابل قبولی انجام شده است، می‌افزاید: قبل از ساخت کتابخانه ترویج فرهنگ کتابخوانی ضروری است و مردم باید رویکرد کتابخوانی داشته باشند. به گفته وی، اگر کتابخانه‌ای احداث شود ولی هیچ شهروندی به کتابخانه‌ها مراجعه نکند، تاثیری در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی ندارد،

بنابراین باید از شیوه‌های مختلف با همکاری دستگاه‌های اجرایی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی استفاده شود. سبحانی‌فر با اشاره به صدور مجوز ساخت کتابخانه مرکزی شهرستان سبزوار در سال‌های اخیر می‌گوید: مکان ساخت کتابخانه مرکزی مشخص شد و این پروژه در مساحت 2 هزار متر‌مربع احداث می‌شود. وی ادامه می‌دهد: سبزوار یک شهر دانشگاهی است و با توجه به سابقه فرهنگی این شهرستان، ساخت کتابخانه مرکزی به عنوان یکی از مطالبه‌های مردم دیار سربداران محسوب می‌شود و عملیات اجرایی آن باید هرچه سریع‌تر آغار شود. 


کتابخانه مرکزی؛ آرزوی دیرینه مردم سبزوار

مدیرعامل انجمن خیریه کتاب سبزوار می‌گوید: احداث کتابخانه مرکزی در سبزوار یکی ازآرزو‌های دیرینه دوستداران کتاب و فرهنگیان این شهرستان است. «مهدی مقصودی» با بیان این‌که بیش از 12 سال است که موضوع ساخت این کتابخانه در سبزوار مطرح است، می‌افزاید: امید است در ادامه سال جاری شروع عملیات اجرایی این پروژه را در شهرستان داشته باشیم، هرچند با توجه به موقعیت شهرستان این کتابخانه باید سال قبل در شهرستان ساخته می‌شد و تعلل در ساخت آن یک ضعف برای شهرستان محسوب می‌شود. وی با بیان این‌که کتابخانه مرکزی در سبزوار، شهرستان‌های اطراف را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد، می‌افزاید: امید است با همکاری تمام نهادها این پروژه در شهرستان به سرانجام برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید