• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 31 شهریور 1398
کد مطلب : 80062
+
-

این عشق‌ها تنها به یک مادر می‌آید

بررسی آمار و ارقام درباره شهدا و مادران شهید

این عشق‌ها تنها به یک مادر می‌آید

مریم سمائی/روزنامه‌نگار

پرورش و تقویت باورهای ملی و مذهبی از مهم‌ترین مسائلی است که در هر کشوری باید به آن پرداخته شود؛ در واقع یکی از وظایف مهم خانواده‌ها و مراکز آموزشی، تقویت روحیه ملی و باورهای مذهبی و ارزشی کودکان و نوجوانان است. هم‌اکنون در کشور ما یکی از نمونه‌های موفق الگوهای تربیتی برای مادران امروز، مادران شهدا هستند؛ مادرانی که با نگاه عمیق خود به فرهنگ جهاد، شهادت و وطن‌پرستی فرزندان خود را راهی جبهه‌های جنگ کردند و بعد از شهادت آنها اسوه‌های صبر در جامعه شدند.


کوچک‌ترین شهدای جنگ
هرگوشه‌ای از تاریخ دفاع‌مقدس را که بگردیم، پر است از بزرگمردان کوچکی که تاریخ ایران، شجاعت‌های آنان را خوب به‌خاطر خواهد سپرد. احمد نظیف 11ساله از سبزوار، بهنام محمدی 12ساله از خرمشهر، سهام خیام 12ساله از هویزه، محمد حسین فهمیده 13ساله از کرج و مرحمت بالازاده 13ساله از اردبیل کوچک‌ترین شهدای دانش‌آموز در 8‌ سال دفاع‌مقدس هستند. بهنام محمدی که از پاسداران خرمشهر بود به قدری کوچک بوده که هر بار که توسط عراقی‌ها اسیر می‌شده زیر گریه می‌زده و می‌گفته من گم شدم و به‌دنبال مادرم می‌گردم. آنها هم او را رها می‌کردند اما رزمنده‌های ایرانی، خیلی از اطلاعات خود درباره ارتش عراق را مدیون بهنام بودند چون عراقی‌ها فکر نمی‌کردند که این نوجوان 12ساله قصد شناسایی مواضع، تجهیزات و نفرات آنها را دارد، رهایش می‌کردند. مادر بهنام درباره شهادت فرزندش می‌گوید: داغش همیشه تازه است. برای مادر داغ فرزند تازه است حتی اگر صد سال هم بگذرد. در راه خدا دادمش افتخار هم می‌کنم اما مادرم دیگر.


تعداد خانواده‌های چندشهیدی
در دوران دفاع‌مقدس رزمندگان بسیاری به شهادت رسیدند که برخی از آنها از یک خانواده بودند. طبق آمارهای موجود تعداد خانواده‌هایی که چند شهید به اسلام و انقلاب تقدیم کرده‌اند 8هزار و 861نفر اعلام شده است.

تعداد پدراندر قید حیات
فـرزندپـروری فقــط بزرگ‌کردن جسم نیست بلکه چگونه بزرگ‌کردن و پروراندن روح فرزند هم مهم است که در این بین نقش پدران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هم‌اکنون 43هزار و 170پدر شهید در قید حیات هستند که باید از وجود آنها بهره برد.

مادران سه شهید به بالا
طبق آماری که بنیاد شهید و امور ایثارگران ارائه کرده است 659 خانواده در پاسداری از کشور 3شهید تقدیم کرده‌اند. 111‌خانواده دارای 4شهید، 39خانواده دارای 5شهید، 103خانواده دارای 6شهید، یک خانواده دارای 7شهید و 2خانواده دارای 9شهید هستند.
مادر و همسر شهیدان سجادیان که 4فرزند و همسرش را تقدیم انقلاب کرده در مصاحبه‌ای گفته که بچه‌های ما راه خدا را رفته‌اند. من برای چه باید در مقابل  آن از مردم بخواهم که عزت بگذارند یا توقعی داشته باشم. هرچه بخواهم از خدا  می‌خواهم. 


تعداد شهدای دفاع‌مقدس
تعداد شهدای جنگ هشت ساله همیشه محل اختلاف بوده است، درحالی‌که در برخی آمارهای رسمی منتشر شده، تعداد شهدای دفاع‌مقدس بیش از ۲۰۰‌هزار نفر برآورد شده است بنیاد شهید و امور ایثارگران تعداد شهدا را 196هزار و 672نفر اعلام می‌کند.

شهدای دانش‌آموز
در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران 36هزار دانش‌آموز ایرانی به شهادت رسیدند و 65مدرسه بمباران شد. مدرسه سلمان فارسی تهران با 157شهید بیشترین شهید دانش‌آموز و دبستان رشیدی کرمانشاه با 18شهید کمترین شهید دانش‌آموز را دارد.



شهدای برنگشته
جنگ تمام شد اما پیکر برخی از شهدا به دلایل مختلف به وطن برنگشت و چشمان مادران را همچنان منتظر باقی گذاشت. برخی از این مادران با چشم‌انتظاری چشم از جهان فرو بستند اما تمام تلاش تیم تفحص پیداکردن و بازگرداندن لاله‌های گلگون به وطن بوده و هست. سردار سیدمحمدباقرزاده، فرمانده کمیته جســت‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح به تازگی گفته است که در تمام طول سال، تفحص شهدا در حال انجام است اما هنوز بالغ بر 3هزار پیکر مطهر شهدای 8سال دفاع‌مقدس یافت نشده‌ است.

سن شهادت
طبق آمار بنیاد شهید و امور ایثارگران 82هزار و 301نفر هنگام شهادت زیر 20سال سن داشتند.89هزار و 420نفر بین 20 تا 29سال، 12هزار و 456نفر بین 30 تا 39سال، 5هزار و 921نفر بین 40 تا 49سال، 3هزار و 871نفر بین 50 تا 59سال و 2هزار و 703نفر 60سال به بالا بودند؛ در واقع بیشترین آمار شهدای ما در جنگ هشت‌ساله در دهه سوم زندگی خود بودند.

بیشترین آمار شهدا در 8سال جنگ
سال 65 با 40هزار و 889 شهید و سال 61 با 32هزار و 868 شهید دو سالی است که ایران بیشترین آمار شهدا را طی 8سال دفاع‌مقدس داشت اما در سال 59کمترین میزان شهدا ثبت شده است. در این سال 9هزار و 651 نفر به شهادت رسیدند.

تعداد مادران شهید در قید حیات
مادران شهدا، شاهدانی بی‌‌‌ادعا هستند که با الهام از مکتب حضرت زهرا(س) فرزندانشان را در راه حق و حقیقت راهی جبهه‌های نبرد علیه کفر کردند. چنین مادرانی مقام و جایگاه ارزشمندی نزد خدا دارند. هم‌اکنون کشور ما 98هزار و 78مادر شهید در قید حیات دارد که اسطوره‌های صبر و مقاومت در جامعه هستند.


تعداد کل شهدای کشور
طبق آماری که بنیاد شهید و امور ایثارگران منتشر کرده تعداد کل شهدای کشور تا بهار امسال 226هزار و 757نفر بوده است که بیش از 95درصد از این رقم را شهدای مرد تشکیل داده‌اند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید