• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 31 شهریور 1398
کد مطلب : 80051
+
-

پاکسازی داوطلبانه مسیر نجف -کربلا

صبح دیروز تفاهمنامه‌ای میان شهرداری تهران با یک‌اکیپ داوطلبانه عراقی برای خدمت رسانی به زائران به امضا رسید

گزارش
پاکسازی داوطلبانه مسیر نجف -کربلا

حامد فوقانی/خبر‌نگار

تفاهمنامه‌ای میــان شهرداری تهران با یک‌اکیپ داوطلبانه عراقی به نام «لواء الخدمه الحسینی» به امضا رسید تا براساس آن مشخص شود نیروهای مردمی در راهپیمایی اربعین چگونه می‌توانند به زائران خدمت‌رسانی کنند.
به گزارش همشهری، دیروز صبح تعدادی از نمایندگان گروه‌های داوطلب به ساختمان شهرداری تهران آمده بودند و در حضور نمایندگان عراقی، برنامه‌های پاکسازی مسیر نجف به کربلا هنگام مراسم پیاده‌روی زائران اربعین مرور شد. مشاور شهردار تهران در جلسه‌ای که به همین منظور برگزار شد، هدف اصلی از پاکسازی مسیر ۹۰کیلومتری نجف به کربلا را فرهنگسازی‌ و ترغیب و تشویق زائران برای جلوگیری از ریختن زباله در مسیر عنوان کرد و گفت: «1440عمود در این محور درنظر گرفته شده و 10هزار نفر داوطلب در قالب 2اکیپ برای همکاری به عراق اعزام می‌شوند. 30موکب نیز در این رابطه میزبان خادمان و زائران خواهد بود که اکیپ نخست داوطلبان 16مهر و اکیپ دوم 21مهر‌ماه به کربلا رهسپار می‌شوند.» سعید صادقی -که مسئول هماهنگی در اجرای طرح پاکسازی داوطلبانه- است، با بیان اینکه از طریق موکب‌ها استقرار، اسکان، ساماندهی، حمایت و پشتیبانی نیرو‌های فعال در این طرح صورت می‌پذیرد، افزود:‌ «تأمین تجهیزات و وسایل بهداشتی شامل حدود ۶۰ تن کیسه زباله، ماسک، کاور و تعبیه مخازن ۲۴۰ لیتری زباله در مسیر اشاره شده ازجمله اقداماتی است که شهرداری مفتخر به انجام آن است.» او ادامه داد: «در مرز مهران شهرداری منطقه ۵ با ظرفیت نیروی انسانی حدود ۵٠٠ نفر مستقر شده، در مرز شلمچه شهرداری منطقه ۶، در مرز چذابه شهرداری منطقه ۴ و در مرز خسروی هم شهرداری منطقه ١٣ مستقرند؛ این شهرداری‌ها کارشان را چند هفته است که آغاز کرده‌اند.»
او افزود: در شهر نجف حدود ۵٠٠ نفر از همکاران خدمات شهری حضور دارند و مسئولیت نظافت و پاکسازی اطراف حرم را ما پذیرفتیم. در شهر کوفه حدود ١٠٠ نفر از همکاران این کار را بر عهده دارند و در شهر کربلا نیز حدود ٩٠٠ نفر از همکاران به نظافت و پاکسازی می‌پردازند.
بنابراین گزارش، روز گذشته 3تفاهمنامه میان گروه‌های مردمی عراق، گروه‌های داوطلب از ایران و موکب‌های عراقی که پشتیبانی از عملیات پاکسازی مسیر را برعهده دارند، به امضا رسید. به همین منظور، 6گروه از خادمین داوطلب با نام‌های ستاد مردمی راهنمای زائر، سازمان بسیج شهرداری، سازمان مردم نهاد شورای شهر تهران، گروه جهادی خدام الرضا، گروه جای پای یار و گروه خادم یار رضوی در جلسه حضور داشتند.
در ادامه این جلسه سیدحمیدالحسینی، رئیــس ســـازمان عراقــی «لواءالخدم‌الحسینی» ضمن تشکر از شهرداری تهران به‌خاطر پرداختن به مشکلی که همیشه مورد نگرانی ایشان بوده است، گفت: «کل این پیاده‌روی حدود هزار کیلومتر است اما ٨٠ کیلومتر از آن، مسیر ایرانیان به‌حساب می‌آید؛ همین‌که شهرداری تهران این مسیر ٨٠ کیلومتری را پاکسازی می‌کند تا ما پیش برادران ایرانی‌مان معذب نشویم، بسیار جای قدردانی دارد. در ابتدا نیز نهضت راهپیمایی اربعین از همین مسیر ٨٠ کیلومتری و با حضور حدود ٣٠٠ نفر شروع شد و مسیر پرمخاطره‌ای بود؛ به‌خاطر دارم در سال ١٩٧٧ راهپیمایان اربعین مورد حمله توپ و تانک قرار گرفتند.»
الحسینی تصریح کرد: «الان نقطه کور ما در عراق راه‌ها و تجهیز و پاکسازی آنهاست. لواءالخدمه‌الحسینی کار خدماتی می‌کند و سلاحش جارو و سطل آشغال است. لواءالخدمه‌الحسینی سال گذشته ۶٠٠ هزار نفر را اسکان داد. ما معتقدیم اگر ایران در این نهضت حضور نداشته باشد ممکن است دوباره دشمن به ما حمله کند و باعث تعطیلی آن شود؛ اگر ایران در این مسیر تمام‌قد همراه ما باشد دیگر کسی جرأت نمی‌کند به ما حمله کند.» 

اعزام 1500نیروی خدمات شهری به نجف، کوفه و کربلا


پیرو ابلاغیه 23اردیبهشت 98وزیر کشور درخصوص واگذاری مسئولیت کمیته خدمات شهری ستاد اربعین حسینی به معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، قرار بر این شد که در راستای عملیاتی شدن وظایف تعیین شده برای این کمیته در چارچوب تصمیمات و دستورالعمل ستاد مرکزی و به‌منظور هماهنگی بیش از پیش در جهت یکپارچه‌سازی‌ فعالیت‌های اجرایی کمیته خدمات شهری ستاد، برنامه‌هایی طراحی و اجرا شود. این کمیته نیز نسبت به هماهنگی و برنامه‌ریزی لازم در امر نظافت شهرهای مرزی (خسروی، مهران، چذابه و شلمچه) و داخل خاک عراق(شهرهای کربلا، نجف و کوفه) در تمام ابعاد اقدام کرده است. در همین ارتباط کامران زنگیشه، دبیر ستاد اربعین شهرداری تهران از اعزام ۱۵۰۰ نفر نیروی خدمات شهری به 3شهر نجف، کربلا و کوفه خبر داد و گفت: «تبدیل و انتقال زباله‌های شهری، بیمارستانی، صنعتی، کشاورزی، شیمیایی و... بخش بزرگی از کار خواهد بود.» او با بیان اینکه نیروهای خدمات شهری تنها برای رفت و روب در 3 شهر نجف، کربلا و کوفه مستقر هستند، گفت: «با هماهنگی عتبه، نظافت اطراف حرم در نجف به ۵۰۰ نفر از پاکبانان شهرداری سپرده شده است. در شهر کوفه ۱۰۰ نفر و در شهر کربلا ۹۰۰ نفر از نیروهای خدمات شهری مستقر هستند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :