مطالبه روستاییان ممسنی از مسئولان
معطل ماندن ۷ کیلومتر از جاده فرعی در منطقه دشمنزیاری ممسنی سبب گلایه مردم این منطقه شده است
برای محرومیتزدایی و جلوگیری از کوچ روستاییان به شهرها که سبب معضلات فراوانی میشود، ایمنسازی و بهسازی جادههای روستایی اهمیت فراوان دارد. با این حال، هنوز روستاهای زیادی هستند که از داشتن راه مناسب محروم هستند.
به گزارش تسنیم، «در استان فارس 15 هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد که یکدهم آن یعنی 1500 کیلومتر در شهرستانهای رستم و ممسنی است». این موضوعی است که توسط «مسعود گودرزی» نماینده شهرستانهای ممسنی و رستم مطرح شده و عدم آسفالت و ساماندهی مناسب این جادهها گلایه مردم را به همراه داشته است.
راههای روستایی ممسنی و مشکلات مردم
یکی از روستاییان ممسنی با ارسال پیامی مشکلی در همین زمینه مطرح کرده است. در این پیام آمده است: « جاده فرعی دشمنزیاری زمینهای کشاورزی این منطقه را نابود کرده است. پروژه راهسازی نیمهکاره رها شده و امسال هم بودجهای در نظر گرفته نشده است. درمجموع 7 کیلومتر باید ساخته بشود، اما هنوز اتفاق نیفتاده است».
ممسنی با بیش از 300 روستا یکی از شهرستانهایی است که هنوز بافت روستایی در آن حاکم است. به گفته روستاییان این منطقه، مشکلات جادهای نهتنها تردد را با مشکل مواجه کرده، بلکه در فصلهای سرد سال لغزنده و کوهستانی بودن جادهها تصادفات زیادی به همراه داشته است. مسعود گودرزی» نماینده ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی، نیز از وضعیت نامناسب راههای روستایی استان و شهرستان سخن گفته و اعلام کرده که حدود 40 درصد از جادههای روستایی ممسنی آسفالت نشده است.
جاده فرعی دشمنزیاری تکمیل میشود
«داوود ایوبی» فرماندار ممسنی، درباره جاده فرعی دشمنزیاری میگوید: جاده در دست اقدام است. پیمانکار هم مشخص شده و خاکبرداری کرده، اما با توجه به وضعیت اقتصادی مدتی تعطیل شده که پیگیری برای ازسرگیری جاده انجام میشود. به گفته وی، این جاده راه بسیار خوبی برای دسترسی ممسنی به شیراز و از اولویتهای شهرستان است که به محض تامین اعتبار در دست اقدام قرار میگیرد.
ایوبی درباره پروژههای راه روستایی که در ممسنی انجام شده است، میافزاید: در سال مالی جاری که از تیرماه سال گذشته شروع شده و تا پایان شهریورماه تمدید شده است، 5/48 کیلومتر در زمینه جاده روستایی ساخت و آسفالت داشتیم که قریب 5/13میلیارد تومان هزینه شده است.
هزینهکرد 13 میلیارد تومان در زمینه راه روستایی
به گفته وی، بخشی از پروژههای راه روستایی در قالب زیرسازی و آسفالت بوده که در روستاهای زرک، آب گشنه، آب اناری، بیدخل، پیرسرخ، قایقلو، تلخاب، سنگر علیا و سفلا، کلگاه علیا و سفلا و برمک 4 میلیارد تومان هزینه شده و جمع آن 5/25 کیلومتر بوده است. بر اساس صحبتهای ایوبی، بخش دیگر اقدامات روستاهایی بوده که روکش و آسفالت آنها نیاز به بازسازی داشته که در روستاهای تنگه الله از اسلامآباد تا پل مورد، از مورکی تا بهلو و کلاهسیاه روکش و آسفالت شده و علاوه بر آنها در بعضی از محورها از جمله باجگاه پل هوایی زده شده و 2 کیلومتر نیز روشنایی انجام شده که مجموع این پروژهها نیز 9 میلیارد تومان شده است.
ایوبی درباره آخرین وضعیت پروژه بزرگراه در شهرستان ممسنی میگوید: بخشی از این بزرگراه در محدوده نورآباد - قائمیه در ممسنی قرار دارد که مراحل نهاییاش را طی میکند و پیشبینی میشود بهزودی افتتاح شود.
به گفته فرماندار ممسنی، حدود 50 کیلومتر از این بزرگراه در این شهرستان قرار دارد که با افتتاح آن بخش زیادی از معضلات جادهای، تصادفات و ضررهای جانی و مالی برطرف میشود.
حل مشکل مخابراتی منطقه سررود ممسنی
در قسمت دیگری از پیام شهروند ممسنی، نصب دکل مخابراتی ذکر شده که تاخیر در نصب آن مشکلات ارتباطی برای روستاییان این منطقه به همراه داشته است. ایوبی درباره این موضوع نیز گفت: مکان دکل در نزدیک توکلآباد مشخص شده است. همچنین قول تهیه یک دستگاه BTS برای منطقه سررود داده شده است. کارهای مقدماتی انجام شده، اما بخشی از کار مورد تایید کارشناسان مخابرات قرار نگرفته است و باید زیرسازی آن دوباره انجام شود.
به گفته وی، بهبود وضعیت ارتباطی روستاها و شهرستان ممسنی از اولویتهای مهم این شهرستان است. فرماندار ممسنی همچنین از سفر وزیر ارتباطات به این شهرستان در ماههای باقیمانده سال خبر داد که میتواند نویدبخش پروژههای ارتباطی شهرستان باشد. پیششرط بهبود وضعیت زندگی روستاییان وجود شبکههای ارتباطی و شبکههای حمل و نقل قابل رفت و آمد بین مراکز شهری و روستایی است.
با پیشرفت روستاها و دسترسی آسان به مسیرهای ارتباطی نهتنها امکانات توسعهای با سهولت بیشتری به روستاها میرسد، بلکه از آنجا که اغلب روستاهای ممسنی در جنگلهای زاگرس واقع شدهاند، حفاظت از جنگلها نیز بهتر انجام میشود.