• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 31 شهریور 1398
کد مطلب : 79968
+
-

حماسه ماندگار مردم البرز در سال‌های دفاع مقدس

فرمانده سپاه امام حسن مجتبی ع : البرز در دوران 8سال دفاع مقدس 5250 شهید تقدیم انقلاب کرد

دفاع مقدس
حماسه ماندگار مردم البرز در سال‌های دفاع مقدس

دفاع مقدس دوران مجاهدت ها و ایثارگری‌ها بود. دورانی که عاشقان ولایت به ندای امام‌شان لبیک گفتند و به تبعیت از سرور و سالار شهیدان ‏ قدم در مسیر حق علیه باطل گذاشتند. همزمان با آغاز سالروز هفته دفاع مقدس‏‏ فرمانده سپاه امام حسن مجتبی (ع) البرز گفت: این استان مانند گنجینه‌ای بزرگ از رزمندگان 8سال دفاع مقدس است که نام و یادشان درتاریخ ملت ایران می‌درخشد.
به گزارش ایرنا، سردار «سید یوسف مولایی» افزود: البرز خاستگاه نامداران علم، جهاد و اجتهاد است که مزین به وجود لشکر 10سیدالشهدا (ع) است.
وی اظهارکرد: علاوه بر نقش مردم البرز در پیروزی انقلاب اسلامی، در 21بهمن ماه سال57 مردم کرج، اتوبان را روی لشکر زرهی بستند و دراین روز، 3شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کردند.
مولایی ادامه داد: البرز در دوران 8سال دفاع مقدس 5250 شهید تقدیم انقلاب کرد که بیشتر آنان مانند شهیدان «کیانپور»، «کلهر»، «فهمیده»، «بهنام محمدی»، «پناهی»، «حجت الاسلام سلطانی»، «میررضی»، «احسانی نژاد»، «گلکار»، «شرع پسند»، «آجرلو» و... درخطوط مقدم جبهه های حق علیه باطل به شهادت رسیدند. وی عنوان کرد: همچنین در این دوران، البرز 11هزار و 516جانباز و 957آزاده تقدیم کرده است.
مولایی اظهارکرد: در دوران دفاع مقدس از البرز بیش از 43هزار رزمنده به جبهه‌ها اعزام شدند که می‌توان گفت از هر 10البرزی، یک نفر عازم جبهه‌ها شدند.
فرمانده سپاه البرز اضافه کرد: لشکر10سیدالشهدا(ع) در دوران دفاع مقدس، 50عملیات آفندی و پدافندی انجام داد و یادگار آنها در منطقه عملیاتی غرب کشور را می‌توان «تپه گیلانی‌ها» نام برد.


ویژه برنامه‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس

فرمانده سپاه امام حسن مجتبی(ع) البرز ضمن اعلام برنامه‌های هفته دفاع مقدس در استان، روزشمار هفته دفاع مقدس امسال با محوریت «ما پیروزیم» را اعلام کرد. مولایی بیان کرد: عنوان نخستین روز از هفته دفاع مقدس، قدرت، توانمندی و اقتدار نیروهای مسلح است و رژه نیروهای مسلح در این روز در بلوار سرداران گمنام کرج اجرا می‌شود که تجلی صلابت و اقتدار نیروهای مسلح است؛ این برنامه در شهرستان‌ها نیز به عنوان صبحگاه مشترک برگزار خواهد شد.
وی مطرح کرد: دومین روز از هفته دفاع مقدس نیز با عنوان دانش‌پژوهی، معرفت جوانان و سربازان نامگذاری شده است.
مولایی عنوان کرد: همزمان با روز بازگشایی مدارس، زنگ دفاع مقدس در مراکز علمی، مدارس و دانشگاه‌های استان به صدا درمی‌آید. همچنین اجرای برنامه‌ای در گلزار شهدای چهارصد دستگاه از طریق برخی از رده‌های مقاومت سپاه پیش‌بینی شده است و تقدیر از سربازان و مرزداران غیور برخی نواحی نیز در این روز انجام می‌شود. فرمانده سپاه امام حسن مجتبی(ع) البرز اعلام کرد: سه‌شنبه دوم مهرماه و سومین روز از این هفته به نام رونق تولید، حمایت مردمی و خودباوری است. امروز اگر بخواهیم دفاع را به نوعی ترجمه کنیم، معنای آن خدمت به مردم و رونق تولید است.


هزار پروژه محرومیت‌زدایی

مولایی با اشاره به این‌که بیش از هزار پروژه محرومیت‌زدایی سپاه نیز در این هفته به بهره‌برداری می‌رسد، عنوان کرد: اهمیت پروژه در مقدار و اندازه آن نیست، اما همین که گامی توسط گروه‌های جهادی برای رسیدگی به وضعیت مردم مناطق کم برخوردار در شهرستان‌های مختلف استان برداشته شده برای ما اهمیت بسیاری دارد.
وی با اشاره به این‌که روز چهارشنبه سوم‌ مهرماه به عنوان بصیرت، دشمن‌شناسی، ولایتمداری و دفاع همه‌جانبه نامگذاری شده است، بیان کرد: نخستین بار دفاع همه‌جانبه توسط امام راحل(ره) مطرح شد و شاید در آن زمان معنا و مفهوم این جمله برای ما واضح نبود.
فرمانده سپاه امام حسن مجتبی(ع) البرز مطرح کرد: چهارم‌ مهرماه و پنجمین روز از هفته دفاع مقدس نیز عطرافشانی مزار شهدا و تجلیل از خانواده‌های آنها به‌ویژه شهدای مدافع حرم و تکریم جانبازان و آزادگان انجام می‌شود. البته این برنامه در طول سال نیز صورت می‌گیرد، اما در این روز به پاس زحمات و شجاعت‌های ایثارگران و رزمندگان، توجه خاصی به فداکاری‌های آنان شده است.
مولایی ادامه داد: این مراسم در گلزارهای شهدای تمام شهرستان‌های استان البرز نیز برگزار می‌شود. همچنین برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری مراسم تجلیل از ایثارگران و برنامه‌هایی با عنوان یاد یاران در مساجد و دیگر نقاط فرهنگی استان صورت گرفته است.


اهمیت همبستگی ملی

وی با اشاره به اهمیت همبستگی ملی مطرح کرد: حضور باشکوه در نماز عبادی- سیاسی جمعه از دیگر برنامه‌هاست. یکی از شاخصه‌های دفاع مقدس این است که ابعاد مختلف دفاع در تریبون نماز جمعه به‌خوبی تبیین و موجب ایجاد همبستگی می‌شد و این موضوع باید همچنان ادامه داشته باشد. به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس، همایش پیاده‌روی خانوادگی نیز برگزار می‌شود. فرمانده سپاه امام حسن مجتبی(ع) استان البرز افزود: همچنین مباحث مربوط به وحدت ملی، خانواده و ورزش همگانی در همین روز در جای‌جای استان مانند میعادگاه‌های نماز جمعه و سالن‌های ورزشی مطرح می‌شود که هدف از آن ترویج سبک زندگی و کرامت خانواده و جوانان است که در دفاع مقدس اثرگذار بود. مولایی در ادامه اعلام کرد: شنبه ششم مهرماه به مناسبت سالروز عملیات ثامن‌الائمه به نام رزمندگان و حماسه‌آفرینان نامگذاری شده است. در این روز امام راحل(ره) به دولتمردان فرمان دادند که محاصره آبادان را بشکنید و این اتفاق با موفقیت رقم خورد. فرمانده سپاه امام حسن مجتبی(ع) استان البرز عنوان کرد: روز یکشنبه هفتم‌ مهرماه به مناسبت سالروز شهادت تعدادی از فرماندهان در یک سانحه هوایی، به نام فرماندهان، مسئولان و پیشکسوتان نامگذاری شده است و تقدیر از پیشکسوتان و فرماندهان نیز در این روز صورت می‌گیرد.


برگزاری یادواره شهدا

وی مطرح کرد: طبق سنوات گذشته برگزاری یادواره شهدا با عنوان آبروی محله در محلات استان به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، برگزار می‌شود. نشست‌های بصیرتی و روشنفکری نیز در پایگاه‌های بسیج و مساجد با رویکرد دفاع مقدس و گام دوم انقلاب تشکیل می‌شود.
فرمانده سپاه امام حسن مجتبی(ع) استان البرز عنوان کرد: برپایی میز خدمت در سطح شهرستان‌های استان در قالب طرح رجعت و ارائه ویزیت رایگان در سطح محلات استان انجام می‌شود و ادارات با محوریت مساجد به خدمت‌رسانی به مردم می‌پردازند. مولایی در ادامه اذعان کرد: افتتاح پایگاه‌های بسیج خواهران و برادران، دیدار با خانواده‌های شهدا و تجلیل از آنها، عطرافشانی و غبارروبی مزار شهدا و برپایی مسابقات فرهنگی از دیگر برنامه‌های عمومی سپاه استان است که در هفته دفاع مقدس اجرا می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید