روند پرداختها به متروی تهران نشان میدهد طی 10سال اخیر شهرداری5/ 7 برابر دولت در خطوط اولویت دار متروی پایتخت سرمایهگذاری کرده است. براساس اطلاعات دریافتی همشهری از شرکت متروی تهران، در دهه اخیر سهم دولت در اعتبارات مترو 12درصد و سهم شهرداری 88درصد بوده است.
اعتبارات پرداختی به مترو در شرایطی اهمیت دارد که در تهران باید 12خط مترو شامل 8 خط اصلی و 4 خط اکسپرس ساخته شود و قیمت هر کیلومتر ساخت مترو، حدود 250میلیارد تومان است. همچنین واگنهای مترو نیز با بودجهها و فاینانسهای گرانقیمتی امکان وارد شدن به ناوگان تهران را دارند.
به این ترتیب باید برای هر خط 30کیلومتری مترو رقمی حدود 6هزار میلیارد تومان هزینه شود. مترو اصلیترین سامانه حملونقلی در پایتخت است که طبق برنامه باید تا سال 1404، روزانه 50درصد سفرهای شهری را پوشش دهد. این سامانه در عین سرعت و امنیت تردد، سفر ارزانقیمت و بدون ترافیکی را برای شهروندان فراهم میکند و مهمترین راه برای کاهش آلودگی هوا و دیگر مشکلات زیستمحیطی شهر محسوب میشود.
وسایل نقلیه سطحی تهران، عامل 85درصد آلودگی هوای شهر هستند و تمرکز بر توسعه مترو میتواند راهحل اساسی برای رهایی تهران از دود باشد.