• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 28 شهریور 1398
کد مطلب : 79608
+
-

لطفا‍ سرکوفت نزنید

لطفا‍ سرکوفت نزنید

رضا رویگری _  بازیگر سینما و تلویزیون

من هم قبول دارم که بعضی‌ها بهتر بلدند کاری را به انجام برسانند، به اوضاع سر و سامان بدهند، اوضاع را مدیریت و به این ترتیب قابلیت خود را اثبات کنند. 
این را هم می‌دانم که بعضی از جوان‌ها کمی دست و پاچلفتی‌اند،  اعتماد به نفس ضعیفی دارند و به زحمت می‌توانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند. البته اینها تفاوت بین آدم‌هاست. قبل از ما هم این تفاوت‌ها وجود داشت و بعد از ما هم وجود خواهد داشت اما همه اینها دلیل نمی‌شود تا ما به‌راحتی پسر یا دخترمان را مؤاخذه کنیم که چرا مثل فلان همسن و سالت در کار موفق نیستی یا چرا مثل فلان همکلاسی‌ات نتوانسته‌ای از تحصیل نتیجه بگیری.
سرکوفت زدن و تحقیر کردن هیچ نتیجه‌ای جز این ندارد که فرزندان ما برای اینکه گزک به دستمان ندهند، همه‌چیز را از ما پنهان کنند. اما برای اینکه آنها بتوانند از تجارب جوانان موفق بهره‌مند شوند می‌توانیم از دوست و همکلاسی که در کار و تحصیل پیشروست دعوت کنیم و در کنار فرزندمان دلیل موفقیت‌هایش را بپرسیم و پاسخش را بشنویم.
منظورم این است که به جای اینکه از موفقیت دیگران چماقی برای کوبیدن بر سر عزیزانمان درست کنیم، می‌توانیم از مشاوره‌ چنین کسانی بهره‌مند شویم و به فرزندمان کمک کنیم تا راه و چاه را بشناسد.
خدای متعال در وجود هر کس استعدادی نهاده است. اگر فرزند ما نمی‌تواند به‌زودی در کاری جابیفتد در عوض ممکن است با توانمندی‌های متفاوت در زمینه‌های دیگر موفق باشد. تجربه ثابت کرده است اگر پدر و مادر بتوانند به زبان مشترکی با فرزندشان برسند و به جای خرده‌گیری او را همراهی و راهنمایی کنند، نقش مثبت و پررنگی در کامیابی‌اش خواهند داشت. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید