• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 26 شهریور 1398
کد مطلب : 79198
+
-

کامیون‌ها در مرز نخوابند

استاندار:‌با هر فعالیتی که در کار مبادلات مرزی خللی به وجود آورد موافق نیستیم

تجارت
کامیون‌ها در مرز نخوابند

 استاندار کردستان برای برداشتن جایگاه سوخت داخل مرز باشماق که کار مبادلات مرزی را به تاخیر انداخته بود، قول مساعد داد و اعلام کرد که با هر فعالیتی که در مبادلات مرزی خللی به وجود آورد موافق نیست.
به گزارش ایسنا «بهمن مرادنیا» در جلسه کارگروه توسعه صادرات کردستان با اشاره به ضرورت توجه به منافع ملی در زمینه صادرات اظهار کرد: کشور ترکیه به دلیل داشتن محصولی با کیفیت مناسب، بسته‌بندی مناسب، بازاریابی و در نهایت قیمت مناسب توانسته قسمت عمده‌ای از بازار عراق را به خود اختصاص دهد.وی ایجاد هرگونه فرایند استانداردسازی را با شرط تسریع در کار صادرات و نداشتن هزینه اضافی برای تجار بلامانع دانست. 

استاندار کردستان اتاق بازرگانی را موظف به پیگیری جدی حضور تولیدکنندگان ایرانی در نمایشگاه سلیمانیه اقلیم کردستان عراق کرد و این نمایشگاه را فرصتی مناسب برای ارتباط با سایر تجار عراقی عنوان کرد.وی با بیان این‌که اتاق بازرگانی باید مسائل مربوط به صادرات را به صورت خاص پیگری کند، افزود: نباید در این‌گونه جلسات انگشت اتهام را به سوی یکدیگر نشانه برویم بلکه باید روی خود مشکلات تمرکز کنیم تا صادرات استان کاهش نیابد. 

مرادنیا طرح یک‌سری از مقررات حوزه مرزی و صادرات را در هیات مقررات‌زدایی، در صورت دست و پاگیر بودن بلامانع دانست.وی ادامه داد: با هر فعالیتی که در کار مبادلات مرزی خللی به وجود آورد موافق نیستیم و همه مجموعه‌های مرتبط با مرز استان، باید در زمینه کاهش خواب کامیون‌ها در مرزهای کردستان فعالیت کنند.

استاندار کردستان از قول مساعدت برای برداشتن جایگاه سوخت داخل مرز باشماق خبر داد و یادآور شد: در مورد با ایجاد سردخانه در مرز باشماق، اداره راه و شهرسازی تعدادی سوله خالی را برای ایجاد سردخانه موقت میوه و تره‌بار درنظر بگیرد.


مرزهای استان باید تجار را به خود جذب کند

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان هم در این جلسه، مدیریت مرزهای استان را در صورتی درست دانست که تجار و بازرگانان را به خود جذب کند و به معنای واقعی توسعه صادرات در استان صورت گیرد. 
«حسین فیروزی» توسعه صادرات را راهبرد اصلی کشور دانست و کاهش ١۲ درصدی حجم مبادلات مرزی را قابل توجه اعلام کرد و افزود: خارج کردن جایگاه سوخت از مرز باشماق یکی از مصوبات امروز جلسه کارگروه توسعه صادرات استان کردستان است.
 معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان با اشاره به ضرورت ارسال نامه به سرکنسولگری کشور در اربیل اقلیم کردستان عراق درخصوص یادآوری تفاوت نرخ گمرکات اقلیم با توجه به انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی در این زمینه، بر اعتراض بر تفاوت نرخ کرایه حمل‌و‌نقل اقلیم کردستان از طریق مراجع قانونی تاکید کرد. وی حجم کل مبادلات مرزی نسبت به شرایط موجود کشور را قابل قبول دانست و وظیفه‌ همه‌ دستگاه‌ها را توسعه صادرات عنوان کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان نبود بسته‌بندی محصولات کشاورزی را عامل ارزان‌فروشی محصولات کشاورزی تولید داخل در بازار عراق عنوان کرد و بر ضرورت ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی صادراتی در آینده تاکید کرد.وی احداث پایانه صادرات خاص میوه را در مریوان در راستای اهداف بلندمدت ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی صادراتی اعلام کرد. فیروزی در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه تولیدات داخلی در سلیمانیه عراق در آبان سال جاری از اتاق بازرگانی خواست برای دعوت تولیدکنندگان کردستان در درجه اول و سپس سایر تولیدکنندگان ملی اقدام کند.


 رشد ١۰ درصدی صادرات کردستان 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان با اشاره به آمارهای ۵ ماه نخست سال جاری و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حجم صادرات استان کردستان را ۲۷۶ میلیون دلار عنوان کرد که رشد ١۰ درصدی را نشان می‌دهد.
«محمد دره‌وزمی» در جلسه کارگروه توسعه صادرات کردستان با اشاره به کاهش ۹ درصدی صادرات کل کشور در ۵ ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حجم صادرات کل کشور را 7/18 میلیارد دلار اعلام کرد. 
وی عمده صادرات کشور را به کشورهای چین، عراق‌، امارات، ترکیه و افغانستان ذکر کرد و افزود: متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی کشور ۳۹۴ دلار است که نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان بیان کرد: ۸۰ درصد برنامه‌های صادراتی کشور تحقق یافته است. دره‌وزمی با بیان این‌که صادرات استان کردستان در ۵ ماه سال جاری ۲۷۶ میلیون دلار بوده و ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: ۹۹ درصد صادرات کردستان به کشور عراق بوده است که ۷ درصد واردات کل کشور عراق را صادرات استان کردستان به این کشور تشکیل می‌دهد. وی اعلام کرد: انواع روغن، سیب تازه، گوجه و خیار، بستنی و غیره از جمله اصلی‌ترین کالاهای صادراتی استان کردستان به کشور عراق است. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان با اشاره به تحقق ۸۰ درصدی برنامه‌های صادراتی، سهم صادرات استان کردستان را 6/1 درصد سهم کل کشور عنوان کرد که نسبت به سال گذشته افزایش 3/0 درصدی داشته است.
وی از کاهش ۱۱ درصدی سهم صادرات گمرکات استان کردستان خبر داد و علت این کاهش نرخ را تفاوت نرخ گمرکات اقلیم کردستان، تفاوت نرخ کرایه حمل‌و‌نقل اقلیم کردستان کردستان، ضعف زیرساخت‌ها و وجود جایگاه سوخت در داخل مرز را از دلایل کاهش سهم صادرات اعلام کرد.

دره‌وزمی سهم واردات کشور را 7/17 میلیارد دلار دانست که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۷ درصدی داشته است. وی ادامه داد: ارزش هر تن کالای وارداتی هزار و ۲۵۶ دلار بوده که کاهش ۷ درصدی را داشته است. دره‌وزمی واردات ۵ ماه نخست سال جاری از مرزهای استان را ١۴ و ۳ دهم میلیون دلار را اعلام کرد که ۲۶ درصد کاهش واردات را نان می‌دهد.وی عمده واردات کردستان را از کشورهای عراق، سوئیس، اتریش و ترکیه و عمده محصولات وارداتی را آلومینیوم، قطعات و ماشین‌آلات و ضایعات عنوان کرد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: سهم واردات استان کردستان از کل کشور 08/0 درصد بوده است. وی در ادامه حجم ترانزیت کل استان را یک میلیارد و ۷۵۵ میلیون دلار اعلام کرد که نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد کاهش داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید