• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 26 شهریور 1398
کد مطلب : 79196
+
-

رشد صد درصدی جرائم در فضای مجازی

رئیس پلیس فتای کرمانشاه: در 5 ماه ابتدایی امسال جرائم اخلاقی کمتر شده، اما رشد چشمگیری در جرائم اقتصادی داشته‌ایم

پلیس
رشد صد درصدی جرائم در فضای مجازی

رئیس پلیس فتای استان کرمانشاه از رشد صد درصدی جرائم فضای مجازی استان در 5 ماه امسال خبر داد و گفت: طی این مدت جرائم اخلاقی کمتر شده، اما در مقابل رشد چشمگیری در جرائم اقتصادی داشته‌ایم. به گزارش ایسنا، سرهنگ «علی کریمی» با اشاره به افزایش روزافزون جرائم فضای مجازی بیان کرد: با افزایش جرائم فضای مجازی مواجهیم و این امر می‌طلبد با ارائه آموزش‌های لازم آگاهی مردم را در این زمینه افزایش داد. 

وی افزود: در اینکه فضای مجازی فواید دارد تردیدی نیست و امروزه نمی‌توان امور زندگی را بدون استفاده از اینترنت انجام داد، اما باید توجه داشته باشیم که این فضا با خود تهدیدات و خطراتی نیز به همراه دارد که اگر هوشیار نباشیم در دام آن گرفتار می‌شویم. 


کوچک‌ترین مجرم استان 13 سال دارد

رئیس پلیس فتای استان کرمانشاه با اشاره به راه‌اندازی پلیس فتا در سال 1390 گفت: در همان سال اول شروع فعالیت این پلیس، تنها 56 پرونده در پلیس فتای استان تشکیل شد و این در حالی است که این رقم تنها در 5 ماه امسال به حدودهزار پرونده رسیده است که رشدی سرسام‌آور را نشان می‌دهد.  کریمی افزود: این تعداد پرونده نسبت به مدت مشابه سال گذشته هم با رشد صد درصدی همراه بوده است.

وی با بیان این‌که بیشتر مجرمین فضای مجازی را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند، گفت: مجرمین این حوزه عمدتا افرادی هستند که میانگین سنی بیشتر آنها حدود 23 تا 25 سال است و تلاش ما این است که این افراد ارشاد و اصلاح شده و در حوزه‌هایی که توانایی دارند به‌کارگیری شوند. به گفته کریمی، کوچک‌ترین مجرم دستگیر شده در استان تنها 13 سال دارد که به عنوان رئیس یک باند فیشینگ فعالیت می‌کرده است.


مزیت رمز دوم یک‌بارمصرف ‌

این مقام انتظامی بیشترین جرائم فضای مجازی را مربوط به جرائم اقتصادی دانست و افزود: بیشترین جرائم نیز در این حوزه مربوط به برداشت غیرمجاز از حساب بانکی افراد است. وی با انتقاد از عدم راه‌اندازی رمز دوم یک‌بارمصرف توسط بانک‌ها گفت: متاسفانه بانک‌ها همکاری خوبی در این زمینه نداشتند و رمز دوم یک‌بارمصرف که قرار بود از ابتدای خرداد امسال راه‌اندازی شود هنوز عملیاتی نشده است.  کریمی تصریح کرد: راه‌اندازی رمز دوم یک‌بارمصرف می‌تواند تا بیش از 50 درصد جرائم اقتصادی فضای مجازی را کاهش دهد، چراکه با وجود آن فرصتی برای مجرمین برای برداشت از حساب‌های مردم وجود نخواهد داشت. 

وی افزود: کارکرد آن نیز بسیار راحت است و با نصب یک نرم‌افزار بر روی گوشی به‌راحتی می‌توان برای هر بار استفاده از کارت بانکی، یک رمز دوم دریافت کرد و در صورتی که ظرف 60 ثانیه از رمز دوم استفاده نشود این رمز باطل شده و باید رمز دوم دیگری گرفته شود. 


رشد 370 درصدی برداشت غیرمجاز

رئیس پلیس فتای استان کرمانشاه از تشکیل 650 فقره پرونده در حوزه برداشت‌های غیرمجاز از حساب بانکی افراد در استان در 5 ماه امسال خبر داد و افزود: این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 371 درصد رشد داشته است.  رئیس پلیس فتای استان کرمانشاه بر لزوم هوشیاری مردم در کاهش این‌گونه جرائم تاکید کرد و افزود: خوشبختانه مردم تا حدی هوشیار شده‌اند، اما ما نیاز داریم که بانک‌ها نیز در این زمینه پای کار بیایند.

 کریمی در ادامه با اشاره به کاهش جرائم اخلاقی فضای مجازی گفت: در 5 ماه امسال در مجموع جرائم اخلاقی حوزه فضای مجازی 9/15 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته‌ایم. وی افزود: طی این مدت جرائمی مانند هتک حیثیت و نشر اکاذیب صد درصد، انتشار فیلم خصوصی و خانوادگی 15 درصد، تهدید و اخاذی 8/14 درصد و جرائم سیاسی صد درصد کاهش داسته است.


تلگرام و اینستاگرام برای مجرمان ناامن شده است

رئیس پلیس فتا در مورد تاثیر شبکه‌های اجتماعی در وقوع جرائم حوزه فضای مجازی گفت: در گذشته تلگرام به محلی امن برای مجرمین فضای مجازی تبدیل شده بود و جرائم بسیاری از طریق این شبکه اجتماعی رخ می‌داد.  وی افزود: با پررنگ شدن حضور پلیس فتا در این شبکه، امروزه تلگرام به محلی ناامن برای مجرمان تبدیل شده و بسیاری مجرمان آن را ترک کرده‌اند.

رئیس پلیس فتا در ادامه در تشریح هشدارهای پلیسی در بحث استفاده درست از فضای مجازی گفت: افراد باید حتما در فضای مجازی به اعتبار سایت‌ها توجه داشته باشند و حتما آدرس سایت‌ها و به‌ویژه سایت بانک‌ها را با دقت مورد بررسی قرار دهند، چراکه با کوچک‌ترین اشتباه در نوشتن آدرس سایت بانک، افراد وارد سایت جعلی بانک شده و با وارد کردن اطلاعات حساب خود، تمام حساب آنها توسط مجرمینخالی می‌شود.


درخواست از مردم  
 
رئیس پلیس فتای استان کرمانشاه همچنین از مردم خواست که به هیچ عنوان کارت و اطلاعات حساب خود را در اختیار دیگران قرار ندهند و افزود: از افراد می‌خواهیم حتما موقع خرید از مغازه، خودشان کارت را کشیده و شخصا رمز آن را وارد کنند.  این مقام انتظامی تصریح کرد: همچنین از افراد کم‌سواد و بی‌سواد می‌خواهیم هنگام استفاده از دستگاه عابربانک به هیچ عنوان به افراد غریبه اطمینان نکنند.  وی افزود: همچنین افراد باید به غریبه‌ها برای بازکردن حساب به اسم آنها اطمینان نکرده و هیچ‌گاه به پیام‌ها و پیامک‌های تبلیغاتی مبنی بر این‌که برنده جایزه شده‌اند، اعتماد نکنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید