• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 26 شهریور 1398
کد مطلب : 79054
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/vNE0
+
-

ضعف زیرساختی؛ مانع جمعیت‌پذیری در شهر جدید هشتگرد

عضو هیات مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد: اصلی‌ترین مشکل تحویل ندادن مسکن مهر، نبود خدمات زیربنایی است

مسکن
ضعف زیرساختی؛ مانع جمعیت‌پذیری در شهر جدید هشتگرد

از اواخر دهه ۸۰، ساخت حدود ۵۰ هزار واحد مسکونی مهر در شهر جدید هشتگرد البرز آغاز شد، اما با این‌که بخش عمده این واحدها ساخته شده، به دلیل کمبود زیرساخت‌ها، استقبال چندانی از آنها نمی‌شود.
به گزارش ایرنا، سنگ بنای شهر جدید هشتگرد از اوایل دهه ۷۰ گذاشته شد، اما این شهر با وجود ساخت‌وسازهای انبوه هنوز نتوانسته جمعیت زیادی از ساکنان کلان‌شهرهای تهران و کرج را به خود جذب کند.
با این‌که حدود ۶۵ هزار نفر جمعیت در شهر جدید هشتگرد اسکان یافته و طبق پیش‌بینی‌ها می‌بایست در اواسط دهه ۹۰، جمعیت آن از ۳۵۰ هزار نفر فراتر می‌رفت، اما این شهر به دلیل تکمیل نشدن زنجیره زیرساخت‌ها مانند تامین آب، برق، تلفن، گاز، مراکز درمانی، رفاهی، آموزشی، مساجد و مراکز تجاری در جذب جمعیت سرریز کلان‌شهرهای تهران و کرج موفق نبوده است.
آنچه می‌تواند به جذب جمعیت شهر جدید هشتگرد کمک کند، راه‌اندازی خط ریلی گلشهر- شهر جدید هشتگرد است که بنا به گفته مسئولان کشوری و استان البرز تا پایان شهریور جاری گشایش می‌یابد. گشایش این خط ریلی نقش موثری در جابه‌جایی مسافر بین تهران و شهر جدید هشتگرد دارد.
با این اوصاف هرچند دستگاه‌های اجرایی این روزها در تلاش هستند تا نیازهای اولیه شهر جدید هشتگرد را فراهم کنند، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.


بهره‌برداری از 28 هزار واحد

عضو هیات مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد گفت: در سال ۸۷ ساخت حدود ۵۰ هزار واحد مسکن مهر در این شهر کلید خورد که تاکنون از ۲۸ هزار واحد آنها بهره‌برداری شده است. از مجموع ۵۰ هزار واحد مسکونی، 4 هزار واحد نیز به دلیل عدم آورده کافی در حال حذف از سامانه است.
«محسن مجذوب» افزود: اکنون نیز 8 هزار واحد مسکونی مهر در شهر جدید هشتگرد مراحل پایانی ساخت را می‌گذرانند.
وی اظهار کرد: از مجموع ۵۰ هزار واحد مسکونی مهر پیش‌بینی‌شده در شهر جدید هشتگرد، ۱۰ هزار واحد آنها بدون متقاضی بودند که برای احداث به صورت خودمالکی به بخش خصوصی واگذار شده‌اند.
مجذوب با اشاره به این‌که اصلی‌ترین مشکل تحویل ندادن مسکن مهر نبود خدمات زیربنایی است، اظهار کرد: در زمان حاضر واحدهای باقیمانده مسکن مهر با بیش از ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی در حال تکمیل شدن است.

وی در خصوص آخرین روند پیشرفت این طرح به‌ویژه در حوزه تأمین زیرساخت‌ها گفت: خدمات زیربنایی و محوطه‌سازی واحدهای مسکن مهر باقیمانده با بیش از ۷۹ درصد پیشرفت در انتظار تأمین اعتبار برای تکمیل است.
عضو هیات مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد گفت: با این وجود تا پایان شهریور جاری ۲ هزار واحد مسکونی پس از تکمیل زیرساخت‌ها به متقاضیان واگذار می‌شود.
همچنین با تخصیص هزار میلیارد ریال، تمام زیرساخت‌های مورد نیاز ۶ هزار واحد مسکن مهر باقیمانده در شهر جدید هشتگرد امسال تامین خواهد شد.
مجذوب اظهار کرد: با تخصیص اعتبار و همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان تلاش می‌شود مشکلات این واحدها برطرف و تا پایان سال پرونده طرح مسکن مهر در شهر جدید هشتگرد طبق برنامه زمان‌بندی بسته شود.


تخفیف‌های مختلف

مجذوب ضمن اشاره به تخفیف‌های در نظر گرفته شده، اظهار کرد: شرکت عمران شهر جدید هشتگرد برای متقاضیانی که تمایل به پرداخت نقدی سهم عرصه و تسویه حساب کامل دارند، ۳۰ درصد تخفیف و برای متقاضیانی که به صورت اقساطی اقدام کنند، ۲۰درصد نقد و الباقی به صورت پرداخت قسطی پنج ساله در نظر گرفته است.
وی افزود: این تخفیف‌ها برای افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی کمیته امداد و بهزیستی هستند در صورت پرداخت نقدی علاوه بر ۳۰ درصد تخفیف، ۲۰ درصد تخفیف دیگر نیز لحاظ شده است.
مجذوب با اشاره به ۳۲ قرارداد سرمایه‌گذاری منعقدشده با حجم ۳۵‌هزار میلیارد ریال در این شهر اظهار داشت: این حجم از سرمایه‌گذاری در شهر جدید هشتگرد به منظور ساخت مراکز محله‌ای، مدرسه، فضای ورزشی، طرح ملی مسکن، فضای سبز، پارک و... تامین شده است.
وی از در دستور کار قرار گرفتن ساخت ۲۰ مدرسه با مشارکت بخش خصوصی از محل منابع داخلی شرکت عمران خبر داد و گفت: با وجود اقدامات مناسب صورت‌گرفته برای احداث مدرسه، درمانگاه و کلانتری در شهر جدید هشتگرد، کمبود نیروی انسانی برای فعالیت در این مراکز مشکلاتی ایجاد کرده و به دلیل نبود منابع انسانی، دستگاه‌های ذیربط از تحویل آنها سر باز می‌زنند.


تخصیص آب

نماینده ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به تخصیص 5 میلیون مترمکعب آب از خط انتقال طالقان به شهر جدید هشتگرد گفت: با توجه به این‌که مشکل کمبود آب شرب مهم‌ترین درخواست مردم شهر جدید هشتگرد بود، با پیگیری‌ها این مشکل رفع شد و تابستان امسال شاهد قطعی آب در مسکن مهر این شهر نبودیم.
«محمود بهمنی» اظهار کرد: طبق وعده مسئولان، مسکن مهر شهر جدید هشتگرد پس از تکمیل زیرساخت‌ها به مردم واگذار می‌شود.
وی با اشاره به راه‌اندازی مترو شهر جدید هشتگرد در روزهای آینده گفت: خط ریلی گلشهر کرج- شهر جدید هشتگرد قابلیت جابه‌جایی ۲۵۰ هزار مسافر را در روز دارد که با راه‌اندازی آن بر اساس تأکید وزیر راه و شهرسازی به‌زودی شاهد راه‌اندازی آن خواهیم بود.
وی افزود: جاده شهر جدید هشتگرد- طالقان و مترو شهر جدید هشتگرد از پروژه‌های اولویت‌دار هستند که تمام تلاش خود را برای به بهره‌برداری رسیدن آنها خواهیم کرد.


توسعه شبکه برق شهر جدید هشتگرد

مدیر اداره توزیع برق شهرستان ساوجبلاغ نیز با بیان این‌که از ابتدای سال جاری تاکنون، ۹۳۲ انشعاب تک‌فاز برق مسکن مهر در شهر جدید هشتگرد نصب شده است، گفت: اعتبار این پروژه‌ها در مجموع ۳۱ میلیارد و ۷۰۰ ریال بوده که از این مبلغ ۲۸ میلیارد ریال در ۲‌سال گذشته صرف اجرای شبکه و نصب ترانسفورماتور شده و 3 میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال امسال در بخش نصب لوازم اندازه‌گیری هزینه شد.
«مظفر خادمی» در خصوص بهره‌برداری از پروژه شبکه برق مسکن مهر اظهار کرد: برق‌رسانی به مسکن مهر شهر جدید هشتگرد با احداث شبکه توزیع برق و با اعتبار هزینه‌شده‌ای بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال تاکنون به‌خوبی پیش رفته است.
وی افزود: کل انشعابات فروخته‌شده مسکن مهر شهر جدید هشتگرد از سال 88 تاکنون، ۳۱ هزار و ۶۰۰ انشعاب بوده که از این تعداد ۱۹ هزار و ۲۰۰ انشعاب نصب شده و مابقی به‌زودی نصب خواهد شد. مدیر توزیع برق شهرستان ساوجبلاغ گفت: سال گذشته با تأمین اعتبار، اجرای شبکه با اسناد خزانه به مبلغ ۵۱ میلیارد ریال برای سال ۱۴۰۰ در شهر جدید هشتگرد انجام شد که با وجود برگزاری مناقصه برای ۱۶ پروژه توسط شرکت توزیع برق استان البرز، شرکت‌های پیمانکار از مناقصه استقبال نکردند.
خادمی اظهار کرد: برای تکمیل و توسعه شبکه برق شهر جدید هشتگرد، نیاز به تامین ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار است که البته شرکت توزیع برق استان البرز و شرکت عمران شهر جدید هشتگرد در حال پیگیری این موضوع هستند.


 مسکن مهر نباید بدون زیرساخت‌ها تحویل مردم شود

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید کشور گفت: واحدهای مسکن مهر نباید بدون تامین زیرساخت‌ها و امکانات اولیه تحویل مردم شود.
«حبیب‌الله طاهرخانی» در بازدید از پروژه‌های عمرانی شهر جدید هشتگرد البرز با بیان این‌که هیچ واحد مسکن مهری نباید بدون تامین زیرساخت‌های مورد نیاز ساکنان تحویل داده شود، از پیمانکار قطار برقی شهر جدید هشتگرد نیز خواست با استفاده از تمام ظرفیت‌ها و امکانات، نسبت به تسریع در انجام کارهای باقیمانده و تکمیل این خط قطار شهری اقدام کند.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه با اشاره به پیشرفت فیزیکی 91 درصدی پروژه قطار برقی کرج- شهر جدید هشتگرد از کارفرما و پیمانکار پروژه خواست تمام تمرکز خود را برای تکمیل این پروژه ملی به کار گیرند تا طبق تاکید وزیر راه و شهرسازی، پروژه مترو گلشهر- شهر جدید هشتگرد تا پایان شهریور مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی  ادامه داد:  اجرای پروژه‌های روبنایی، تکمیل و بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از پروژه‌های مسکن مهر با خدمات مورد نیاز برای ساکنان در شهر جدید هشتگرد از اولویت‌های کاری شرکت عمران شهرهای جدید است.
وی افزود: متقاضیان مسکن مهر پس از تحویل واحد خود نباید هیچ‌گونه دغدغه‌ای برای سکونت داشته باشند، لذا فراهم کردن شرایط مناسب از جمله دسترسی آسان به مراکز تجاری و خدماتی مورد نیاز ساکنان از جمله مواردی است که مورد تاکید مقام عالی وزارت راه و شهرسازی بوده و بر همین اساس شرکت عمران شهرهای جدید از طریق منابع داخلی خود درصدد تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های مسکن مهر است.
این مسئول عنوان کرد: ساخت و تکمیل واحدهای تجاری، انجام آسفالت، محوطه‌سازی و تکمیل نمای واحدهای مسکن مهر در شهر جدید هشتگرد از جمله اسکان سازه گروهه و کلبه‌سازان عمران نمونه بارز این اقدامات است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید