• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 26 شهریور 1398
کد مطلب : 79046
+
-

دوومیدانی استان روی پیست ناهموار

اسماعیلى، ورزشکار البرزی: مهم‌ترین مشکل ورزشکاران رشته دوومیدانی نبود زمین مناسب برای تمرین است

ورزش
دوومیدانی استان روی پیست ناهموار

راضیه شعبانى | البرز- خبرنگار


افتتاح پیست تارتان در مجموعه شریعتى استان نویدبخش اتفاقات ویژه‌اى براى البرز و ورزشکاران این استان بود، اما در این میان همچنان هستند ورزشکارانى که در دل پیست‌هایى با کمترین امکانات با بیشترین تلاش براى البرز افتخارآفرینى مى‌کنند.
 «ملینا اسماعیلى» ورزشکار ١٤ساله‌اى که با کشف استعدادش در مدرسه این رشته را آغاز کرده است، اکنون با بیش از ١٠ مدال طلا در استان و کشور توانسته افتخارآفرینى کند. این ورزشکار که معتقد است یکى از عوامل مهم در علاقه‌مندى وى براى ادامه فعالیتش، هیات دوومیدانى استان است، انتظار دارد که با تجهیز پیست تارتان مجموعه ورزشى انقلاب کرج، امکان پیشرفت بیشتر را فراهم کنند. گفت‌وگوى این ورزشکار را با همشهرى مى‌خوانید.


 چطور با رشته دوومیدانى آشنا شدید؟

از سال ۹۳ در مدرسه معلم‌هاى ورزش که متوجه پاهای کشیده و سرعتی من شدند، براى شرکت در مسابقات ناحیه‌اى مرا تشویق کردند و از همان سال که آغازى براى فعالیت من در این رشته بود، تاکنون هر سال نفر اول مسابقات دوومیدانی ماده سرعت در ناحیه و استان البرز مى‌شوم. البته با وجود این‌که همواره در رده نونهالان رقابت مى‌کنم، بارها با حضور در ماده سرعت رده سنى جوانان و بزرگسالان توانستم مقام نخست را کسب کنم.

تاکنون چه عناوینى کسب کرده‌اید؟

تا پیش از این‌که وارد رشته دوومیدانى شوم، کاراته‌کا بودم و در آن رشته هم مقام‌هاى بسیارى کسب کردم، اما در رشته دوومیدانى تاکنون بیش از ١٠ مدال طلا، ٤ مدال نقره و ٣ مدال برنز کسب کرده‌ام که آخرین مدال‌هاى طلا را هم در المپیاد استعدادهاى برتر دوومیدانى کشور ثبت کردم.

چه موانعى براى پیشرفت ورزش قهرمانى وجود دارد؟

نبود امکانات برای تمرین مهم‌ترین مانع است؛ برای مثال من و سایر دوندگان در پیست دوومیدانى ورزشگاه انقلاب شهر کرج تمرین می‌کنیم که زمین پیست دوومیدانی، که از جنس تارتان است، اصلا مناسب تمرین نیست. بیشتر تارتان‌هاى پیست از بین رفته و یا جدا شده‌اند، به‌طورى که بارها شاهد گیر کردن کفش دوومیدانى‌کارها به قسمت‌هاى پاره‌شده تارتان و به‌شدت زمین خوردن آنها بوده‌ام.

به نظر شما براى پرورش استعدادها چه اقداماتى ضرورى است؟

وقتی در استان استعدادیابی مى‌شود و قرار است ورزشکاران در مسابقات استانى دیده شوند و درنهایت در مسابقات کشوری خوش بدرخشند، باید مربی‌هایی که دارای سواد و تجربه مخصوص آن رشته هستند با وسایل مورد نیاز برای تمرین برای ورزشکاران در نظر گرفته شوند. به عنوان مثال مربی مخصوص دو سرعت یا مربی مربوط به دو استقامت یا انواع پرش‌ها و... باید مربی مربوط به همان رشته که سواد و تجربه همان رشته را دارد با ورزشکار کار کند، اما این در صورتى است که مربیان ورزش با کمترین امکانات با استعدادهاى این رشته تمرین می‌کنند.

چه مشکلاتى در این رشته وجود دارد؟

مهم‌ترین مشکل این رشته نبود زمین مناسب کافی دوومیدانى برای تمرین است. اکنون پیست دوومیدانی تارتان تنها پیست استان در ورزشگاه شریعتی است که برای شهری با جمعیت کرج و با تعداد زیاد ورزشکار واقعا کم بوده و قابل دسترس برای همه نیست.
اگر به تارتان زمین ورزشگاه انقلاب هم رسیدگى کنند و آن را به سطح استانداردى برسانند، درواقع بخشى از کمبود امکانات جبران خواهد شد. در کنار این موضوعات، اما هزینه بالاى تامین تجهیزات از جمله کفش دوومیدانى که حداقل ٢ میلیون تومان است، براى ورزشکاران سخت بوده و در مواردى هم ورزشکاران براى شرکت در مسابقات مجبور مى‌شوند که از یکدیگر قرض بگیرند.

چه برنامه‌اى براى آینده دارید؟

امیدوارم که با پشتکار و علاقه ‌بسیارى که به این رشته دارم، ابتدا به هدفم که کسب طلاى سرعت آسیاست، برسم و سپس براى کسب مدال در مسابقات جهانى و المپیک خود را آماده کنم.

در این رشته لیگى براى بانوان وجود دارد؟

بله، اما نکته قابل توجه این است که لیگ بانوان بسیار کم است و انتظار داریم مانند رشته‌هایى همچون تکواندو که طى سال چندین لیگ در رده‌هاى سنى مختلف برگزار مى‌کنند، در رشته دوومیدانى هم براى این موضوع برنامه‌ریزى کرده و لیگ‌هاى متعددى در طول سال برگزار کنند که درواقع درصورت تحقق این امر هم شاهد کشف استعدادهاى ویژه‌اى خواهیم بود.

دوست دارید در آینده چه شغلى را انتخاب کنید؟

تاکنون به شغل خاصى فکر نکرده‌ام، زیرا با تمرین بسیار تمام تمرکزم را روى رسیدن به رکورد آسیایى و جهانى گذاشته‌ام و تنها به پیشرفت ورزشى‌ام فکر مى‌کنم.

 با توجه به این‌که اکنون محصل هستید، آیا مدرسه مانعى براى ادامه فعالیت ورزشى‌تان نیست؟

خوشبختانه مسئولان مدرسه همکارى بسیارى با من دارند و همواره در زمان کسب مقام هم حمایت ویژه‌اى از من داشته‌اند. البته درمقابل نیز من هم سعى دارم که همواره محبت آنها را با خواندن درس‌هایم جبران کنم.
از تمامى مربیانى که همواره در کنارم باعث پیشرفتم شدند، تشکر مى‌کنم و امیدوارم بتوانم روزى با کسب مقام در آسیا و جهان تمامى این زحمات را جبران کنم. همچنین از رئیس هیات دوومیدانى البرز که همواره با اقدامات و توجه خود باعث دلگرمى خانواده‌ها و ایجاد انگیزه در ورزشکاران است، تشکر  مى‌کنم.


تعامل مسئولان با ورزشکاران

ملینا اسماعیلى: خوشبختانه در رشته دو و میدانی تعامل و ارتباط مسئول هیات دوومیدانى استان با ورزشکاران خیلی خوب است تا جایى که همواره براى مسابقات هریک از ورزشکاران حضور مى‌یابند و از نزدیک شاهد پیشرفت بچه‌ها هستند و همواره ورزشکاران را تشویق می‌کنند. حتى در مسابقات هر ورزشکارى که افتخارآفرینى مى‌کند بلافاصله با اهداى هدیه‌اى از وى تقدیر به عمل مى‌آورند که همین موضوع باعث مى‌شود انگیزه بسیارى براى ادامه فعالیت ورزشکاران و کسب موفقیت بیشتر ایجاد شود.
 

تجهیز ورزشگاه انقلاب 


البرز در سال‌هاى گذشته با میزبانى از بیش از ٢٤٠ مسابقه ملى، آسیایى و بین‌المللى نشان داد که در برخى رشته‌ها از امکانات ویژه‌اى برخوردار است که به دنبال همین موضوع با تجهیز پیست تارتان در مجموعه ورزشى موفق به کسب میزبانى مسابقات دیگرى در رشته دوومیدانى شد، اما در پى ارتقاى سطح کیفى امکانات نیز هیات دوومیدانى استان درنظر دارد تا پیست مخصوص رشته دوومیدانى واقع در ورزشگاه انقلاب را هم تجهیز و نوسازى کند.
به گزارش همشهری، رئیس هیات دوومیدانى البرز در پاسخ به مطالبه ورزشکاران مبنى بر تجهیز پیست دوومیدانى مجموعه ورزشى انقلاب کرج، گفت: به دنبال تجهیز این پیست نیز هستیم.
«محمدقلى مرادى» ادامه داد: با توجه به این‌که تجهیز پیست ویژه دوومیدانى که به آن پیست تارتان گفته مى‌شود، نیازمند اعتبار ویژه‌اى است، بنابراین همزمان با تخصیص اعتبار، عملیات نوسازى این پیست نیز آغاز خواهد شد.
وى افزود: خوشبختانه تاکنون با راه‌اندازى پیست تارتان در مجموعه شریعتى توانسته‌ایم به‌خوبى بخش ویژه‌اى از نیاز ورزشکاران و موانع را برطرف کنیم.

رئیس هیات دوومیدانى استان همچنین ادامه داد: از ابتدا که این پیست افتتاح شد تاکنون، توانسته‌ایم میزبانى برخى مسابقات بین‌المللى، آسیایى و ملى را برعهده گرفته و اعتماد فدراسیون را جلب کنیم.
وى اضافه کرد: برگزارى مسابقات پیشکسوتان رشته دوومیدانى نیز از این قبیل میزبانى‌هاست که در 2 روز متوالى در پنجم و ششم مهرماه در استان اجرا خواهد شد.
وى گفت: در این دور از مسابقات ورزشکاران ٣٥ تا ٨٠ سال در 2 بخش بانوان و آقایان حضور خواهند داشت و با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.
مرادى در ادامه نیز گفت: خوشبختانه مدیرکل ورزش و جوانان البرز تاکنون حمایت ویژه‌اى از این ورزش داشته است که درصورت ادامه این روند، شاهد تجهیز و نوسازى پیست تارتان و دریافت میزبانى‌هاى سایر مسابقات خواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید