• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 25 شهریور 1398
کد مطلب : 78889
+
-

روی دیگر اعتیاد در کردستان

یک کارشناس: تقریبا 30 درصد از دانشجویان، تنها با این تصور غلط که یک‌بار مصرف مواد مخدر اعتیادآور نیست، علاقه‌مند به تجربه این مواد خطرناک می‌شوند

جامعه
روی دیگر اعتیاد در کردستان

نبود آموزش مهارت‌های زندگی به افراد تحصیلکرده در دوران تحصیل و تبلیغات گسترده مافیای مواد مخدر مبنی بر این‌که مواد روانگردان اعتیادزا نیست و در آنها خطر اعتیاد وجود ندارد موجب ظهور معتادان تحصیلکرده در جامعه
 شده است. به گزارش ایسنا، از سوی دیگر، ظهور معتادان تحصیلکرده در جامعه باعث زشتی‌زدایی از اعتیاد می‌شود، چراکه وقتی نوجوان یا جوانی ببیند فرد تحصیلکرده و فرد شاغل معتاد است ممکن است تصور کند اعتیاد بی ضرر است که چنین فردی آن را انتخاب کرده است. بنابراین ایجاد الگوهای رفتاری نامناسب و غلط از اصلی‌ترین عوارض اعتیاد معتادان تحصیلکرده به شمار می‌رود.


بیکاری، علت اصلی اعتیاد نیست

رئیس اداره سلامت ‌روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به این‌که بیکاری علت اصلی روی آوردن به اعتیاد نیست، اظهار کرد: حدود 53 درصد از معتادان شاغل هستند و برعکس تصور مردم که فکر می‌کنند بیکاری علت معتاد شدن است اما در واقع فرد بعد از معتاد شدن بیکار می‌شود. 

«فاروق وفایی» بیان کرد: حدود 37 درصد از معتادان دارای شغل دولتی، 34 درصد شغل خصوصی و 19 درصد خویش‌فرمان هستند که در این استان 65درصد از معتادان تحصیلات زیر دیپلم، 15 درصد در حد کاردانی و 21 درصد هم مقطع لیسانس و بالاتر را دارند. 


معتادان متأهل

رئیس اداره سلامت ‌روانی، اجتماعی و اعتیاد در دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه اعلام کرد: 63 درصد از معتادان متاهل بوده و 32 درصد مجرد هستند، پس نباید تجرد بودن را به عنوان عامل قوی برای اعتیاد در نظر بگیریم.  وفایی گفت: در جامعه ما قبلا بیشتر مصرف‌کنندگان مواد مخدر از افیون همچون تریاک و هروئین استفاده می‌کردند که بر جسم و بار شخصیتی آنها ثاتیر سوء می‌گذاشت و در نتیجه فرد مصرف‌کننده با ژنده‌پوشی و رعایت نکردن بهداشت مواجه بود و انگار دیگر آب از سرشان گذشته است و در کوچه و خیابان‌ها کارتن‌خواب بودند و گاهی نیز در ملأعام مواد مصرف می‌کردند.

وی ادامه داد: امروز مواد‌های صنعتی از جمله شیشه به طور مزمن بوده و تا مدتی فرد مصرف‌کننده سرحال و سرپاست و شیک به نظر می‌رسد.در واقع استفاده از شیشه، بسته به میزان و مدت مصرف می‌تواند همه زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد، طوری که زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی، روانی، روابط و سلامت جسمی فرد را به طور کامل به‌هم می‌ریزد. 

 رئیس اداره سلامت ‌روانی، اجتماعی و اعتیاد در دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیان کرد: اعتیاد همه مرزهای ممکن از جمله مرز میزان تحصیلات و باسواد بودن یک فرد را می‌شکند و این مساله سپر دفاعی قوی برای پیشگیری از اعتیاد نیست، به همین خاطر ما می‌بینیم که افرادی با تحصیلات بالای دانشگاهی هممعتاد می‌شوند.


آغاز اعتیاد با تصور غلط 

این مسئول با اشاره به این‌که دانشجویانی که در خوابگاه هستند بیشتر در معرض اعتیاد قرار می‌گیرند، افزود: تقریبا 30 درصد از دانشجویان، تنها با این تصور غلط که یک‌بار مصرف مواد مخدر اعتیادآور نیست، علاقه‌مند به تجربه این مواد خطرناک می‌شوند.

همچنین این امر بین دانشجویان شهرستانی به علت دوری از خانواده و فشارهای موجود بیشتر است، چه‌بسا که بسیاری از آنها به دلیل هوش بالا جزو نخبگان و دانشجویان برتر دانشگاه‌های خوب کشور نیز هستند و این نشان می‌دهد دانشجویانی که در خانه‌های مجردی یا خوابگاه‌ها زندگی می‌کنند، بیش از سایرین در معرض آسیب اعتیاد قرار دارند.


افزایش مصرف شیشه 

این مسئول با اشاره به مصرف زیاد برخی از مواد اعتیادآور در جامعه بیان کرد: در سال 86 در کل مصرف‌کنندگان مواد مخدر 6/3 درصد شیشه مصرف می‌کردند، اما حدود 5 سال گذشته این آمار به 26 درصد رسیده است و مصرف کنندگان رو به شیشه آورده‌اند. 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان هم گفت: 70 درصد از افراد مصرف‌کننده، اعلام کرده‌اند که اولین بار در گروه دوستان، مواد مخدر را تجربه کرده‌اند و برخی نیز به دلیل مشکلات عاطفی متاسفانه در دوره دبیرستان تا دانشگاه که نظارت خانواده بر آنها کمتر است مصرف ترامادول، گل، قلیان و سیگار را که شیوع بیشتری دارد آغاز کرده‌اند. این افراد قلیان و سیگار را به دلیل سرگرمی و تفریح مصرف کرده، اما قرص ترامادول و گل را که عوارض جبران‌ناپذیری دارد به دلیل مشکلات جنسی و تقویت روحیه، مصرف می‌کنند. 


«رحمان حریری» عنوان کرد: برخی از دانشجویان به دلیل انباشته شدن درس‌هایشان و فقط داشتن مدرک و گذراندن دوره دانشگاه، در شب امتحان از قرص‌های ریتالین، ترامادول، متادون و گاهی نیز شیشه مصرف می‌کنند چون این قرص‌ها بی‌خوابی به دنبال دارد و دانشجویان شب امتحان با انرژی به درس‌ ‌خواندن می‌پردازند و نتیجه مطلوبی نیز می‌گیرند، اما مصرف این موادها خواه و ناخواه ادامه می‌یابد و این قرص‌ها به مرور زمان جوابگو نیستند و فرد به
دنبال مواد موثرتری است. 


وضعیت آلودگی اعتیاد در کردستان ‌ 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان با اشاره به این‌که کردستان در حوزه مواد مخدر، جزو 10 استان آخر کشور در سطح آلودگی است، افزود: طبق شیوع‌شناسی سازمان بهزیستی سال 94 و رصد سال 96 و مطالعه فوری وضعیت اعتیاد در سال گذشته کردستان جزو 10 استان آخر بوده اما نسبت به گذشته آمار معتادین 2 برابر شده است. 

حریری در ادامه بیان کرد: بیکاری تاثیری بر روی آوردن به اعتیاد ندارد، اما در جامعه دانشجویی این چنین نیست و این افراد به دلیل نداشتن انگیزه و استرس نسبت به آینده، مصرف مواد مخدر را انتخاب می‌کنند و در واقع اعتیاد می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روح و روان داشته باشد. وی گفت: واحدهای تخصصی در زمینه با اعتیاد برای آگاهی دانشجویان، کلاس‌های توانمند‌سازی و تنظیم خانواده، فضای نشاط اجتماعی در دانشگاه‌ها، برنامه‌های فرهنگی و تقویت مراکز مشاوره در داخل دانشگاه از جمله راهکارهای پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه‌هاست.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان با اشاره به این‌که بیشترین مصرف مواد مخدر در کردستان به ترتیب تریاک، شیشه، هروئین، گل و قرص‌های متادون و ریتالین است، افزود: در 2 سال گذشته قیمت مواد مخدر شیشه از 200 میلیون تومان به 60 میلیون تومان کاهش داشته و دلیل اصلی ارزانی این مواد تولید داخلی در کشور است و در مقابل تریاک 17 درصد گران شده است.  حریری اظهار کرد: طی یک دهه گذشته نه‌تنها اوضاع کردستان در زمینه اعتیاد بهتر نشده بلکه تعداد معتادان افزایش داشته است که باید فرهنگ مبارزه با مواد مخدر را عمومی کرد تا مردم هوشیار شوند. 


ریشه‌های چند وجهی مبتلا شدن دانشجویان به اعتیاد   

کارشناس درمان مبارزه با مواد مخدر در کردستان، مبتلا شدن دانشجویان به اعتیاد را چند وجهی دانست و گفت: برای این‌که بدانیم افراد در چه سطحی به اعتیاد دچار شده‌اند باید طرحی پژوهشی انجام داد تا دلیل اصلی رو آوردن به مواد مخدر تشخیص داده شود. 

«فرید فرجی» افزود: دانشجویانی که در خانه‌های اجاره‌ای زندگی می‌کنند و نظارتی بر رفتار آنها وجود ندارد بیشتر به سمت مواد مخدر گرایش پیدا می‌کنند.  وی افزود: دانشجویان همچنین برای شب بیداری قبل از امتحان و کارایی بیشتر، قرص‌های ترامادول و ریتالین مصرف می‌کنند که در این زمینه باید مراکز مشاوره دانشجویی در دانشگاه‌ها به‌درستی نقش‌آفرینی کنند و با آموزش‌های درست، برنامه‌ریزی صحیحی برای درس خواندن به دانشجویان ارائه بدهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید