• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 25 شهریور 1398
کد مطلب : 78877
+
-

مهیج‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در سال 2020

در سال ۲۰۲۰ دنیای برنامه‌نویسی مثل همیشه متحول خواهد شد. اما چه زبان‌هایی برای برنامه‌نویسی در این سال بیشتر مورد توجه خواهند بود و یاد گرفتن آنها بازار کار بهتری در دنیا خواهد داشت؟

مهیج‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در سال 2020


نرم‌افزار چیزی تا شروع سال 2020 نمانده است. در مورد این سال کمی تصورات افسانه‌وار شکل گرفته، اما خب، ما الان اینجاییم و کم‌کم آماده ورود به سال 2020 میلادی می‌شویم. در عرصه برنامه‌نویسی رایانه‌ای می‌شود حدس‌هایی زد که نشان می‌دهد، تحولات بزرگی در راه است. به‌قول آبراهام لینکلن، بهترین راه پیش‌بینی آینده، ساخت آن است.

RUST
Rust یک زبان برنامه‌نویسی ترجمه شده، عام منظوره و چند الگویی است که توسط تحقیقات موزیلا توسعه یافته‌است. Rust به‌نوعی شبیه به ++‌C است اما روی ایجاد ایمنی بیشتر هنگام عملکرد بالا تمرکز دارد. 4سال شاهد رشد قدرتمند زبان برنامه‌نویسی Rust بوده‌ایم. به‌نظر می‌رسد با این وضعیت باید در سال 2020 شاهد آن باشیم که این برنامه تبدیل به یک جریان اصلی بشود. شاید در این سال، مدارس و دانشگاه‌ها شروع به معرفی Rust به دانش‌آموزان و دانشجویان خود بکنند. Rust ثابت کرده که زبانی بزرگ با فضایی پرجنب‌وجوش و فعال است. وقتی فیسبوک، لیبرا که یک پول دیجیتال براساس بلاکچین است را روی Rust می‌سازد، باید به آینده آن کاملا امیدوار بود. بنابراین خیلی دوست داریم که ببینیم Rust چطور در سال آینده میلادی پیشرفت می‌کند. به کسانی که علاقه‌مند به یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی هستند، توصیه می‌شود، سراغ Rust بروند.

GraphQL
به گزارش همشهری، درحالی‌که اپلیکیشن‌ها رشد فزاینده‌ای یافته‌اند، بررسی اطلاعات و داده‌های آنها نیز محتاج یک برنامه قدرتمند است. GraphQL می‌تواند راه‌حل خوبی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در مقایسه با برنامه‌های سنتی و قدیمی‌تر باشد. درحالی‌که برنامه‌های دیگر باید اطلاعات را از آدرس‌های مختلف جمع‌آوری کنند، GraphQL با یک دستور ساده همه‌‌چیز را برای‌تان فراهم می‌کند. این برنامه در فضاها و ابعاد مختلف برای تقویت اپ‌های موبایل، وب‌سایت‌ها و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اپلیکیشن‌های مترقی
این برنامه، راه جدیدی برای ساخت اپ‌ها به‌وسیله ترکیب بهترین ویژگی‌های وب با بهترین و باکیفیت‌ترین اپلیکیشن‌های موبایلی است. هنگامی که شرکت‌های بزرگ دنیا متوجه شدند که می‌توانند برنامه‌های وب خود را به سمت اپلیکیشن‌های مترقی تغییر دهند، می‌توان نتیجه گرفت که با حجم گسترده‌ای از این اپ‌ها روبه‌رو خواهیم شد. البته تطبیق برای شرکت‌های بزرگ‌تر زمان‌بر خواهد بود که این موضوع در عرصه فناوری امری کاملا طبیعی است.

WebAssembly
ملقب به Wasm یک زبان برنامه‌نویسی برای استفاده در مرورگر است که هم‌اکنون در حال توسعه است. هدف اولیه آن پشتیبانی  و حمایت از کامپایل از C و ++ C است هرچند که قرار است از سایر زبان‌ها نیز حمایت شود. Wasm به‌عنوان یک هدف قابل حمل برای گردآوری زبان‌های سطح بالا مثل C++ ، C و Rust طراحی شده است. Wasm همچنین امکان نصب در وب را برای اپلیکیشن‌های مشتری و سرور فراهم می‌کند. اپلیکیشن‌های مترقی نیز می‌توانند از Wasm استفاده کنند. به‌عبارت دیگر، WebAssembly راهی برای پل زدن از فناوری جاوا اسکریپت به فناوری‌های دیگر است. عملکرد آن، یک نکته کلیدی است و با رشد فزاینده اطلاعات، داشتن عملکردی خوب بسیار سخت خواهد بود. به‌همین دلیل است که کتابخانه‌های سطح پایین ++ C و Rust وارد این بازی شده‌اند. ضمن اینکه ما شاهد آن هستیم که شرکت‌های بزرگ‌تر نیز به WebAssembly رو آورده‌اند و کارهایشان را به سرعت از آنجا انجام می‌دهند.

React
React از قدیم‌الایام کتابخانه محبوب فرانت‌اند (توسعه‌دهنده سمت کاربر) جاوا اسکریپت بوده است. ری‌اکت یک کتابخانه متن‌باز جاوا اسکریپت برای ساخت رابط‌های کاربری و اجزای (Component) صفحات وب است. این کتابخانه توسط فیسبوک و جامعه‌ای از توسعه‌دهندگان و شرکت‌ها به‌صورت انفرادی توسعه و نگهداری می‌شود. ری‌اکت هم‌اکنون در سایت‌های نتفلیکس، Imgur، بلیچر رپورت، فیدلی، ایر بی‌ان‌بی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ساخت اپ‌های React خیلی راحت و جالب است. تیم این شرکت کار خارق‌العاده‌ای را انجام داده‌اند. توجه داشته باشید که هدف یک کتابخانه انجام کارهاست؛ بنابراین کمتر روی موارد حاشیه‌ای تمرکز کرده و بیشتر روی کارهای انجام شده متمرکز شوید.

Java
به جرأت می‌توان گفت که دهه 2010 میلادی، دهه جاوا‌‌اسکریپت است. در این مدت ما شاهد رشد و توسعه عجیب و سریع این برنامه بودیم و به‌نظر نمی‌رسد که سرعت این رشد، پایین بیاید. جاوا اسکریپت قلب تپنده هر شرکت فناوری مانند نتفلیکس، فیسبوک، گوگل و... بوده است. بنابراین، جاوا اسکریپت به‌عنوان یک زبان رایانه‌ای به اندازه هر زبان برنامه‌نویسی دیگر معتبر است. تقریباً در تمامی وب‌سایت‌ها رد پای جاوا اسکریپت به‌خوبی دیده می‌شود. جاوا اسکریپت همچنان به پیش می‌رود و کسانی که با این زبان برنامه‌نویسی می‌کنند فعلا نباید نگرانی درخصوص آینده‌شان داشته باشند.


روزگار اپلیکیشن‌های مترقی
هنگامی که شرکت‌های بزرگ دنیا متوجه شدند که می‌توانند برنامه‌های وب خود را به سمت اپلیکیشن‌های مترقی تغییر دهند، می‌توان نتیجه گرفت که با حجم گسترده‌ای از این اپ‌ها روبه‌رو خواهیم شد. البته تطبیق برای شرکت‌های بزرگ‌تر زمان‌بر خواهد بود که این موضوع در عرصه فناوری امری کاملا طبیعی است

این خبر را به اشتراک بگذارید