• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 25 شهریور 1398
کد مطلب : 78844
+
-

کامرون: جانسون دروغگو است

نخست‌وزیر پیشین انگلیس، بوریس جانسون را متهم کرد که به‌خاطر منافع شخصی، ماجرای برگزیت را دنبال کرده است

کامرون: جانسون دروغگو است

دیوید کامرون بالاخره سکوتش در مورد برگزیت را شکست و در کتابی که به تازگی منتشر کرده، بوریس جانسون را به دروغگویی در مورد ضرورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا متهم کرد.
نخست‌وزیر پیشین انگلیس، نخست‌وزیر کنونی را متهم کرده است که 3سال پیش در کمپین خروج از اتحادیه اروپا که به برگزیت معروف شد، با دروغگویی تلاش کرده از ماجرای برگزیت در راستای منافع شخصی و برای بهبود جایگاه سیاسی خود بهره بگیرد.
این نخستین بار است که دیوید کامرون چنین بی‌پرده در مورد برگزیت و ماجراهای آن سخن می‌گوید. او در سال 2016با تن دادن به برگزاری همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا، سرنوشت انگلیسی‌ها را دگرگون کرد. برای او برگزاری همه‌پرسی، عمل کردن به یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش بود. برای موافقان خروج، همه‌پرسی فرصتی برای پایان دادن به سیطره اتحادیه اروپا بر زندگی آنها و آغاز دوره شکوفایی اقتصاد مستقل انگلیس بود و برای مخالفان، آغاز دوره‌ای پرابهام. خروج از اتحادیه اروپا اما برای همه به کابوسی تبدیل شد که همچنان ادامه دارد.
کامرون براساس یک تحلیل اشتباه و تنها برای ساکت کردن گروه اندکی از هم‌حزبی‌هایش که موافق خروج از اتحادیه اروپا بودند، در انتخابات سال 2015وعده برگزاری همه‌پرسی داد و سال بعد آن را اجرا کرد. او تصور می‌کرد، گزینه خروج از اتحادیه اروپا رأی نخواهد آورد اما 52درصد از انگلیسی‌ها در سایه تبلیغات گسترده و حساب‌شده سیاستمدارانی همچون بوریس جانسون و چهره‌های افراطی دست راستی مثل نایجل فاراژ، به خروج رأی مثبت دادند تا همه پیش‌بینی‌ها غلط از آب در بیاید. کامرون استعفا داد و کرسی نخست‌وزیری به خانم ترزا می‌رسید. ترزا می ‌اما طی بیش از 2سال مذاکره با اروپایی‌ها نتوانست تکلیف چگونگی خروج را مشخص کند تا وضعیت اقتصاد و سیاست انگلیس بیش از پیش در ابهام فرو رود. او نیز استعفا داد تا جانسون جانشین اش شود.
کامرون در کتاب خاطرات خود که بخش‌هایی از آن دیروز در روزنامه تایمز لندن منتشر شده، نوشته که جانسون آن زمان محاسبه کرده است که بین خروج و ماندن در اتحادیه اروپا، کدام مورد به نفع خود او و رسیدنش به قدرت تمام می‌شود و بر همین اساس عمل کرده است. او نوشته است: «من به این نتیجه رسیده‌ام که جانسون اصلا به‌دنبال خروج نبود؛ بلکه به‌دنبال رسیدن به قدرت بود.»

کامرون همچنین جانسون را به استفاده از روش‌های نژادپرستانه برای ترساندن و قانع‌کردن مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا متهم کرده است. نخست‌وزیر پیشین انگلیس در کتاب خود آورده که جانسون کمپین تبلیغاتی خود را به موضوع عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا متمرکز کرده بود و با ترساندن آنها از هجوم مهاجران ترکیه‌ای به انگلیس، تلاش می‌کرد جایگاه رأی به خروج را تقویت کند. کامرون همچنین جانسون را به اسلام‌ستیزی متهم کرده و نوشته است: «چرا باید کمپین او بر کشوری متمرکز شود که اصلا خارج از اتحادیه اروپاست؟ پاسخ این است که چون این کشور یک کشور مسلمان است و مسئله ترس از هجوم مهاجران مسلمان به انگلیس در بین مردم خریدار داشت.» جانسون و هم‌فکرانش در طول کمپین تبلیغاتی خود تأکید داشتند که ترکیه و برخی کشورهای دیگر تا سال 2020به عضویت اتحادیه اروپا در می‌آیند و اگر انگلیس در اتحادیه اروپا بماند، راه برای مهاجرت اتباع این کشورها به خاک انگلیس باز می‌شود.

مسیر مبهم برگزیت
حدود 45روز به مهلت نهایی انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا باقی مانده و این کشور در آستانه خروج بدون توافق است؛ چرا که توافقنامه‌ای که میان اتحادیه اروپا و دولت ترزا می ‌به دست آمده است، در مجلس رأی کافی برای تصویب نیاورد. اروپا همیشه بزرگ‌ترین شریک تجاری انگلیس بوده و به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، خروج بدون توافق ضربه سنگینی به اقتصاد این کشور وارد می‌کند.
بوریس جانسون با وعده خارج کردن انگلیس از اتحادیه اروپا «تحت هر شرایطی» به رهبری حزب محافظه‌کار و در نتیجه نخست‌وزیری رسید اما خروج بدون توافق که یکی از گزینه‌های پیش‌رو است باعث رویارویی مجلس با او شده است. نمایندگان به‌دنبال تصویب طرحی برای جلوگیری از عمل شدن این گزینه بودند که با خواست جانسون، مجلس به کلی معلق شد. جانسون در مهلت باقی مانده بار دیگر به سمت اروپایی‌ها چرخیده است تا شاید بتواند توافق موجود را تغییر دهد و انگلیس را از بن‌بست برگزیت خارج کند. اروپایی‌ها اما اعلام کرده‌اند حاضر به مذاکره مجدد بر سر توافقنامه برگزیت نیستند. نخست‌وزیر انگلیس قرار است این هفته با ژان کلود یونکر که آخرین روزهای حضورش در پست ریاست کمیسیون اروپایی را پشت سر می‌گذارد، دیدار کند. جانسون برای رسیدن به توافقی جدید ابراز امیدواری کرده اما در عین حال گفته است: «زمانش که برسد، انگلیس به هر حال مثل شخصیت‌های کارتونی، از اتحادیه اروپا فرار می‌کند.» 


   دوران نخست‌وزیری دیوید کامرون

 کامرون در سال 2005به رهبری حزب محافظه‌کار رسید. 5سال بعد، نمایندگان حزب محافظه‌کار به نخست‌وزیری او رأی دادند تا او با 43سال سن، جوان‌ترین نخست‌وزیر انگلیس لقب بگیرد. تمرکز او در دوره نخست‌وزیری‌اش بر کاهش کسری بودجه دولت بود. اما 6سال بعد، در دوره دوم نخست‌وزیری‌اش، برگزیت همه‌‌چیز را تغییر داد. برگزاری همه‌پرسی برگزیت، به قیمت پایان حضور او در قدرت تمام شد. او برای ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا تلاش بسیاری کرد اما در نهایت پاسخ منفی از رای‌دهندگان شنید. کامرون به همین دلیل استعفا داد تا قدرت ابتدا به ترزا می ‌و سپس به هم‌دانشگاهی‌اش بوریس جانسون برسد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید