• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 25 شهریور 1398
کد مطلب : 78822
+
-

میلیارد دلاری‌های بورس

بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد روی موج صعود یکساله بازارسهام، 35شرکت بورس میلیارد دلاری شده‌اند


همگام با رشد 230 درصدی شاخص کل بورس تهران از ابتدای پارسال تاکنون، برتعداد شرکت‌های بزرگ بورس افزوده شده است. تازه‌ترین بررسی‌های آماری همشهری نشان می‌دهد هم‌اکنون 35شرکت در بازار سهام، با ارزش بازاری بیش از یک میلیارد دلار حضور دارند.

از سال گذشته که رشد شاخص بورس تهران آغاز شده ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس هم به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. روی همین موج صعودی، دارایی سهامداران، به‌ویژه دارایی سهامداران بزرگ ازجمله دولت و شبه‌دولت که 80 درصدبورس را در اختیار دارند هم افزایش یافته است.

دارایی‌ها چقدر رشد کرده است
آمار‌ها نشان می‌دهد از ابتدای سال گذشته تاکنون شاخص کل بورس تهران که بیانگر میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس است از 92 هزار واحد با 230 درصد رشد به 302 هزارو 400 واحد رسیده است. در همین مدت ارزش کل سهام شرکت‌های حاضر در بورس هم 820 هزار میلیارد تومان، معادل 73 میلیارد دلار رشد کرده و از 500 هزار میلیارد تومان به 1320 هزار میلیارد تومان رسیده است. این رقم با احتساب هر دلار11 هزار و300 تومان معادل 117 میلیارد دلار است. این ارقام میزان رشد دارایی‌های سرمایه‌گذاران و سهامداران را نشان می‌دهد.

میلیاردرهای بورس کدامند
اطلاعات آماری نشان می‌دهد به‌دنبال رشد شتابان بازار سهام از اول سال گذشته تاکنون، ارزش سهام 35شرکت در بورس و فرابورس، به بیش از یک میلیارد دلار رسیده است. به جز چند شرکت معدود، بخش عمده این شرکت‌ها در بخش‌های معادن و فلزات، پتروشیمی، نفت، فرآورده‌های نفتی، بانکداری و مخابرات فعالند. این اطلاعات نشان می‌دهد هم‌اکنون بزرگ‌ترین شرکت بورس، هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با ارزشی معادل 5 میلیارد و 400 میلیون دلار است، بعد از آن فولاد مبارکه اصفهان با ارزشی برابر با 5 میلیارد و 200 میلیون دلار در رتبه دوم قرار دارد. شرکت ملی صنایع مس با فاصله زیاد، با ارزشی معادل 3.5 میلیارد دلار، رتبه سوم جدول بزرگان بورس را در اختیار دارد. همچنین شرکت‌های پتروشیمی مارون، گل گهر، نفت سپاهان، پتروشیمی پارس و مپنا با ارزشی بین 2.5 تا 3 میلیارد دلار به‌ترتیب درجایگاه‌های بعدی جدول بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس جای گرفته‌اند.

3 صنعت تازه‌وارد
درمیان 60 شرکت بزرگ ایران که سهام آنها بین نیم تا 5.5میلیارد دلار ارزش دارد، به غیر از 3 شرکت بقیه جایگاه‌ها به شرکت‌های فعال در بخش معادن و فلزات، پتروشیمی، نفت، فرآورده‌های نفتی، بانکداری و مخابرات اختصاص دارد. اما برای نخستین بار در تاریخ بازار سرمایه 3 شرکت داروسازی عبیدی، فروشگاه افق کورش و خدمات انفورماتیک از 3صنعت متفاوت یعنی دارو‌سازی‌، خرده‌فروشی و رایانه توانسته‌اند در فهرست بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس از نظر ارزش بازار قرار بگیرند که در نوع خود بی‌نظیر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد درآمدزایی در این 3شرکت به رشد ارزش سهام این شرکت‌ها منجر شده است. همچنین این آمار نشان می‌دهد رفته‌رفته ترکیب فعالیت‌های اقتصادی در ایران رو به تغییر است، زیرا در گذشته هیچ شرکتی از نظر سطح درآمد قادر به رقابت با شرکت‌های فعال در بخش نفت و گاز و پتروشیمی و فلزات نبود، اما اکنون پس از این 5دهه این اتفاق رخ داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید