• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 25 شهریور 1398
کد مطلب : 78731
+
-

104 مدرسه‌ای که باید تخریب شوند

600 مدرسه از مدارس چهارمحال و بختیاری نیز نیازمند مقاوم‌سازی است

آموزش
104 مدرسه‌ای که باید تخریب شوند

   سال‌هاست بحث مدارس فرسوده در کشور و البته چهارمحال ‌و ‌بختیاری به معضلی تبدیل شده است که گویا پایانی برای آن وجود ندارد.

به گزارش فارس، مدارس فرسوده در این استان وضعیت خطرناک‌تری دارند، چراکه این استان در یک منطقه سردسیر و کوهستانی قرار گرفته که به جرات می‌توان گفت در برخی مناطق آن تنها دو ماه از سال هوا گرم است و مابقی سال سرما حکمفرماست.

موقعیت جغرافیایی استان می‌طلبد نسبت به مدارس فرسوده این استان توجه ویژه‌تری از سوی مسئولان مربوطه صورت گیرد.


مدارس تخریبی استان

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال‌و‌بختیاری گفت: در حال حاضر حدود 104 مدرسه تخریبی در چهارمحال‌و‌بختیاری وجود دارد که نیازمند بازسازی است. «فرحناز قائدامینی» افزود: اگر بتوانیم این 104 مدرسه را تکمیل کنیم بخشی از مدارس فرسوده استان را تحت پوشش قرار می‌دهد. وی ادامه داد: قول‌های مساعدی برای جذب اعتبار مقاوم‌سازی مدارس چهارمحال‌و‌بختیاری از مرکز گرفته شده است. قائدامینی تاکید کرد: اگرچه شرایط خوبی برای تامین منابع مالی در کشور وجود ندارد، اما این توجه به مدارس فرسوده و تخریبی چهارمحال‌و‌بختیاری شده است.


  10 هزار کلاس درس

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال‌و‌بختیاری گفت: در حال حاضر یک‌هزار و 600 مدرسه با مجموع 10 هزار کلاس درس در چهارمحال‌و‌بختیاری وجود دارد.

«علی شهریارپور» با اشاره به این‌که از کل مدارس استان 104 مدرسه باید کاملا تخریب و مجددا بازسازی شود، افزود: 600 مدرسه از مدارس استان نیز نیازمند مقاوم‌سازی است. وی با بیان این‌که برای 104 مدرسه تخریبی در چهارمحال‌و‌بختیاری 261 میلیارد تومان و برای مقاوم‌سازی 600 مدرسه 360 میلیارد تومان اعتبار لازم است، ادامه داد: در مجموع 621 میلیارد تومان اعتبارات ملی و استانی برای تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس استان در نظر گرفته شده است.

شهریارپور با تاکید بر این‌که در سال گذشته 40 میلیارد تومان اعتبار ملی و 10 میلیارد تومان از اعتبارات استانی برای ساخت، تعمیر، تکمیل، تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس چهارمحال‌و‌بختیاری اختصاص داده شد، عنوان کرد: در کل 50 میلیارد تومان از اعتبارات سال گذشته به نوسازی مدارس تعلق گرفت که یک‌چهارم آن برای تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی هزینه می‌شود. معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال‌و‌بختیاری خاطرنشان کرد: بر اثر وقوع سیل و بارش‌های ابتدای سال 98 چندین مدرسه نیز تخریب شد، اطلاعات مربوط به این مدارس در سطح کشور در حال جمع‌‌بندی است و اعتبارات مربوط از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور تعیین و به استان‌ها ابلاغ می‌شود که هنوز برای آموزش و پرورش کاری انجام نشده است.


 کوهرنگ دارای بیشترین مدارس تخریبی

فرماندار شهرستان کوهرنگ با بیان این‌که سیل فروردین‌ماه بیشترین خسارت را به این شهرستان وارد کرد، گفت: اقدامات اولیه برای برآورد خسارت در بخش کشاورزی، ساختمان، راه، مسکن، مدرسه و... برای ارسال به دستگاه‌های ذی‌ربط آماده شده است. «هوشنگ مصطفوی» با اشاره به وضعیت مدارس تخریبی در شهرستان کوهرنگ توضیح داد: بیشترین آمار مدارس تخریبی در این شهرستان و در منطقه بازفت، موگویی، پشتکوه و صمصامی است. وی با بیان این‌که طبق پیش‌بینی‌ها انتظار بارش زودهنگام در فصل پاییز را داریم، افزود: روستای دره شیخ‌عالی، محمودآباد، صالح‌کوتاه و خویه در سیل اخیر دچار رانش شده‌اند و وضعیت آنها اضطراری است، اگر چاره‌ای برای خانواده‌های ساکن اندیشیده نشود، قطعا با اولین بارش دچار مشکل می‌شوند.


   311 کلاس درس سیستم گرمایشی استاندارد ندارند

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال‌و‌بختیاری با بیان این‌که در حال حاضر 311 کلاس درس فاقد سیستم گرمایشی استاندارد شناسایی شده است، گفت: در تلاش هستیم تا شروع سال تحصیلی جدید بخاری را از مدارسی که گازکشی هستند، جمع‌آوری کنیم. «حمیدرضا براتی» با بیان این‌که 65 درصد پروژه‌های اجرا شده در بحث نوسازی مدارس به‌صورت خیری است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 80 پروژه نیمه‌تمام در استان وجود دارد که بیشتر آنها خیری است. وی در پایان گفت: در سیل اخیر حصار بسیاری از مدارس دچار آسیب شد که اعتبار کافی برای بازسازی حصارهای آسیب‌دیده اختصاص پیدا نکرده است، باتوجه به نزدیک شدن به فصل بارش‌ها نیازمند تأمین اعتبار در این زمینه هستیم. تاکنون چندین بار شاهد اخبار تلخ از جمله آتش‌سوزی در مدارس سراسر کشور و چهارمحال‌و‌بختیاری بوده‌ایم که این موضوع هم از این جهت که این استان جزو استان‌های سردسیر است و هم از این جهت که بُعد محرومیت در آن وسیع‌تر است، باید مورد توجه جدی دستگاه‌های متولی قرار بگیرد تا این کابوس برای همیشه پایان یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید