• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 25 شهریور 1398
کد مطلب : 78740
+
-

آغاز بارش‌های موثر از آبان

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: بر اساس پیش‌بینی هواشناسی بارش‌های موثر از آبان امسال آغاز خواهد شد، بنابراین تا آن زمان باید از منابع آبی در تمامی بخش‌ها و حوضه زاینده‌رود هوشمندانه و عقلانی محافظت کنیم.

«حسن ساسانی» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با وجود خنکی هوا و نزدیک شدن به فصل پاییز، مصرف درست و بهینه آب در بخَش‌های آشامیدنی و بهداشت، صنعت و کشاورزی یک نیاز ضروری و جدی در منطقه مرکزی ایران و این استان به شمار می‌رود؛ منابع آبی سطحی و زیرسطحی در منطقه مرکزی کشور در سال‌های اخیر کاهش یافته، بنابراین مصرف بهینه آب باید در تمام طول سال و حتی در روزهای خنک رعایت شود.

وی با اشاره به این‌که سرانه مصرف آب آشامیدنی و بهداشت در جهان ۱۲۰ لیتر در یک شبانه‌روز برآورد می‌شود، تصریح کرد: این میزان در کشور ما حدود ۱۵۳ لیتر است و نشان می‌دهد که در مقایسه با دیگر کشورها باید باز هم در کاهش مصرف آب کوشا باشیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان خاطرنشان کرد: روش‌های نوین آبیاری در صنعت کشاورزی با بیشترین راندمان و بهره‌وری و شیوه‌های تخصصی استفاده از کمترین حجم آب در مجموعه‌های صنعتی و کارخانه‌های تولیدی کوچک و بزرگ موضوعاتی زیربنایی به شمار می‌رود که همکاری تمامی متولیان این امور را می‌طلبد.
ساسانی با بیان این‌که اکنون ۵۶۹ میلیون متر مکعب آب در مخزن سد زاینده‌رود ذخیره شده است، اضافه کرد: به این سد ۲۳ متر مکعب آب وارد و ۸۰ متر مکعب بر ثانیه خارج می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای تاکید کرد: از ابتدای سال آبی جاری (مهر ۹۷) تاکنون ۲ هزار و ۱۴۴ میلی‌متر در سرشاخه‌های زاینده‌رود بارش ثبت شده، این مقدار اگرچه در مقایسه با دوره زمانی بلندمدت (۴۴ ساله) افزایش داشت، اما به معنای این نیست که بیش از ۲ دهه خشکسالی در استان اصفهان را جبران کرده است. 
ساسانی با بیان این‌که تداوم جریان زاینده‌رود در سال آبی آینده منوط به تصمیم شورای هماهنگی حوضه آبریز این رودخانه، خواهد بود، ادامه داد: افزایش و کاهش خروجی سد با هماهنگی و جلسات مشترک با جهاد کشاورزی و صنف کشاورزان انجام می‌شود تا بتوان بیشترین بهره وری را در مصرف آب داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید