• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 23 شهریور 1398
کد مطلب : 78258
+
-

افزایش 20درصدی کرایه‌ سرویس مدارس پایتخت

محمد فخار _ خبرنگار

امسال نرخ کرایه سرویس مدارس تهران براساس نرخ تورم، حدود 20درصد افزایش یافته است. سال گذشته نیز این افزایش نزدیک به 20درصد بود که مطابق نرخ تورم صورت گرفته است. شورای پنجم از ابتدای آغاز فعالیت خود در زمینه ایمن‌سازی حمل‌ونقل دانش‌آموزان برنامه داشته و بر همین اساس طرح فوریت‌دار ارائه کرد و شرکت‌های تحت نظر تاکسیرانی ضابطه‌مند‌تر شدند. امسال نیز آموزش و پرورش سامانه‌ای به نام سپند معرفی کرده است و مدارس باید از تاکسی‌های مورد تأیید سازمان تاکسیرانی استفاده کنند. شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران درباره نرخ کرایه سرویس مدارس، گفت: این نرخ در چارچوب قانون تعیین شده و طبق مصوبه شورای شهر است. همچنین طبق قانون افزایش نرخ سرویس مدارس براساس تورم رسمی انجام می‌گیرد که امسال رقمی حدود 20درصد است. امانی تصریح کرد: همچنین امسال برای نخستین‌بار سرویس‌های مدارس مورد تأیید تاکسیرانی دارای بارکد شده و خانواده‌ها می‌توانند سرویس فرزند خود را ردیابی کنند که البته این موضوع در بسیاری از کشورها سال‌هاست اجرایی شده و نتایج مؤثری ‌داشته است. وی گفت: دانش‌آموزان آینده‌سازان کشور هستند و تأمین ایمنی آنها هنگام حمل‌ونقل بسیار حائز اهمیت است و باید این مسئله در تهران الگویی جامع داشته باشد تا سایر استان‌ها بتوانند از آن بهره‌مند شوند. عضو شورای شهر تهران با اعلام اینکه 30درصد از رانندگان سرویس مدارس خانم هستند، خاطرنشان کرد: خانواده‌ها درصورتی که مدارس فرزندانشان راننده غیرمجاز داشته باشد، می‌توانند آن را به سازمان تاکسیرانی اعلام کنند.

آمادگی تاکسیرانی 
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی از تغییر نوع نگاه و رویکرد این سازمان به شرکت‌های پیمانکار حمل‌ونقل دانش‌‌آموزی خبر داد. علیرضا قنادان ناوگان حمل‌ونقل دانش‌آموزی را از دو جهت در حوزه حمل‌ونقل شهری حائز اهمیت دانست و گفت: نکته اول آنکه در شروع سال تحصیلی و آغاز پیک اصلی ترافیک شهری، شرکت‌های حمل‌ونقل دانش‌آموزی، نقش بسیار مهم و مؤثری در کاهش ترافیک شهری دارند و نکته حائز اهمیت دیگر، مسافران آنهاست که نسبت به مسافران معمولی از اهمیت بالاتری برخوردارند. قنادان با اشاره به اینکه نوع نگاه سازمان طی سال‌های اخیر به شرکت‌های پیمانکاری تغییر کرده است و دورنمای فعالیت سازمان تاکسیرانی در حوزه حمل‌ونقل دانش‌آموزی حرکت به سمت ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات شرکت‌های حمل‌ونقل دانش‌آموزی با پروانه تخصصی و به رسمیت شناختن نقش این شرکت‌ها به‌عنوان ارکان حمل‌ونقل شهری خواهد بود، این نکته را عنوان کرد: هم‌اکنون پروانه‌های این شرکت‌ها به‌عنوان یک پروانه تخصصی شناخته می‌شود. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با اشاره به پیشرفت در حوزه عملکردی شرکت‌های حمل‌ونقل دانش‌آموزی نسبت به سال‌های گذشته، گفت: برای نخستین‌بار در نیمه شهریور حدود 50درصد از ناوگان رانندگان صلاحیت‌سنجی شده‌اند و برچسب‌های آنها رونمایی شد. نکته حائز اهمیت آن است که امسال درخصوص ارائه برچسب‌ها سختگیری بیشتری اعمال خواهد شد. 

معاینه فنی سرویس مدارس 

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران از اختصاص خطوط ویژه معاینه فنی برای سرویس مدارس خبر داد و گفت: امسال همه این خودروها زیر ذره‌بین مراکز معاینه فنی قرار می‌گیرند. سیدنواب حسینی‌منش گفت: از 15شهریور جهت معاینه فنی این خودروها به‌صورت ویژه اقدام شده و در 3مرکز الغدیر، شقایق و چمران یک خط مستقل و جداگانه برای سرویس مدارس درنظر گرفته شده تا رانندگان آنها بتوانند خارج از نوبت جهت اخذ معاینه فنی اقدام کنند. وی افزود:‌ اختصاص خط ویژه برای معاینه فنی سرویس مدارس تا 15مهر ادامه خواهد داشت و اقدامات لازم برای بررسی معاینه فنی این خودروها انجام می‌گیرد. مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران اعلام کرد: امسال فارغ از بررسی حداقل استانداردهای معاینه فنی در سرویس مدارس، موارد مازاد بر استاندارد نیز بررسی می‌شود و به نوعی سختگیرانه‌تر عمل خواهیم کرد؛ چراکه ایمنی دانش‌آموزان بسیار حائز اهمیت است. حسینی‌منش با اشاره به اینکه حدود 20 تا 30مورد مازاد بر حداقل استاندارد در معاینه فنی خودروهای سرویس مدارس بررسی می‌شود، گفت: امیدواریم با این اقدام امسال شاهد عدم‌وقوع حوادث برای سرویس‌های مدارس باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید