• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 6 اسفند 1396
کد مطلب : 7825
+
-

حجم پارکینگ پول به 45هزار میلیارد تومان رسید

پذیره‌نویسی بزرگ‌ترین اوراق بدهی بخش خصوصی از دیروز در بورس تهران آغاز شد

با عرضه 700میلیارد تومان اوراق مرابحه شرکت ایران‌خودرو  در بورس تهران، ارزش کل بازار اوراق بدهی در بازار سرمایه ایران به 45هزار میلیارد تومان رسید. به گزارش همشهری، پس از مدت‌ها بازار سهام موفق شد نظر یک شرکت وابسته به بخش غیردولتی را برای تامین مالی از طریق اوراق بدهی جلب کند. بخش عمده اوراق بدهی منتشر شده در 2سال گذشته متعلق به دولت برای بازپرداخت بدهی‌هایش بوده است. درحال حاضر مانده بدهی ایران‌خودرو نزد بانک‌ها 3هزار و400میلیارد تومان است و حال قرار است ایران‌خودرو به‌عنوان نخستین شرکت بخش خصوصی 700میلیارد تومان از منابع مالی مورد نیازش را برای خرید قطعات از طریق بازار سرمایه تامین کند. ایران‌خودرو با فروش این اوراق بخشی از کسری منابع جاری‌اش را جبران خواهد کرد. با اضافه‌شدن این اوراق به جمع کل اوراق بدهی در بازار سرمایه، ارزش کل بازار اوراق بدهی به 45هزار میلیارد تومان رسید. از این مقدار 11هزار میلیارد تومان در بورس و 34هزارو 200میلیارد تومان هم در فرابورس منتشر شده است.

 

 

بازار اوراق بدهی بورس

روح‌الله حسینی مقدم، معاون بورس تهران در نشست خبری پذیره‌نویسی اوراق صکوک مرابحه ایران‌خودرو گفت: بنگاه‌های بزرگ اقتصادی می‌توانند از طریق بازار سرمایه فرآیند تأمین مالی خود را انجام دهند. حسینی‌مقدم افزود: چندی پیش شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر نیز با انتشار اوراق بدهی توانست تأمین مالی خود را از طریق بورس تهران انجام دهد. او با بیان اینکه نرخ سود اسمی اوراق صکوک ایران‌خودرو سالانه 18درصد است، گفت: با انتشار این اوراق بازار بدهی بورس تهران 11هزار میلیارد تومانی شد. به گفته او، تا 2سال پیش ارزش کل بازار اوراق بدهی بورس تهران از هزار میلیارد تومان هم کمتر بود. حسینی‌مقدم تأکید کرد: بازار بدهی می‌تواند علامت مناسبی به همه تصمیم‌گیرندگان اقتصادی کشور برای بررسی وضعیت اقتصاد ارائه دهد و پیش‌بینی ما این است که این بازار در آینده از رشد بیشتری برخوردار شود.

 

 

انتشار اوراق سلف خودرو

علی تیموری‌شندی، مدیرعامل تأمین سرمایه لوتوس پارسیان هم در این‌باره گفت: با انتشار اوراق صکوک ایران‌خودرو، حجم کل اوراق بدهی منتشر‌شده در صنعت خودرو از 2هزار میلیارد تومان فراتر می‌رود. او در عین حال تأکید کرد: باید توجه داشته باشیم صنعت خودرو با گردش مالی 40هزار میلیارد تومانی ظرفیت‌های بیشتری برای انتشار اوراق بدهی دارد. او همچنین از تصویب نوع جدیدی از اوراق سلف کالایی برای عرضه خودرو در بورس‌کالا خبر داد و گفت: دیروز نوع جدیدی از اوراق سلف برای عرضه خودرو از طریق بورس‌کالا در هیأت مدیره این بورس به تصویب رسید. خودروسازان می‌توانند با استفاده از این اوراق نسبت به عرضه محصولات‌شان در بورس‌کالا اقدام کنند.

 

 

موانع تأمین مالی از طریق بازار سرمایه

در ادامه این نشست، ابوالفضل اسماعیل‌زاده، معاون مالی ایران‌خودرو هم با بیان اینکه این بنگاه اقتصادی با هدف تنوع سبد مالی برای انتشار اوراق بدهی وارد بازار سرمایه شده است، گفت: ایران‌خودرو علاوه بر حضور در بازار پولی، سیاست جدی برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه‌ دارد اما در این زمینه 3فاکتور اصلی مانع اصلی حضور ایران‌خودرو برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه است. او گفت: موانعی شامل هزینه، زمان و تطبیق نداشتن اوراق با شرایط صنعت خودرو‌سازی‌ از موانع اصلی تامین مالی صنعت خودرو‌سازی‌ از طریق بازار سرمایه هستند. او ادامه داد: هزینه تامین مالی در بازار سرمایه چندان با هزینه تامین مالی در بازار پول تفاوت ندارد، ضمن اینکه دوره زمانی تامین مالی از طریق بازار سرمایه طولانی است. از سوی دیگر ابزار‌های مالی مطابق با نیاز‌های صنعت خودرو‌سازی‌ در بازار سرمایه وجود ندارد و امیدواریم که این مشکل هم حل شود.

 

 

انتشار 5هزار میلیارد تومان اوراق منفعت

غلامرضا ابوترابی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی هم که دیروز در نشست عرضه اوراق مرابحه ایران‌خودرو حضور داشت، گفت: با همکاری وزارت اقتصاد موافقت اصولی انتشار 5هزار میلیارد تومان اوراق منفعت برای دولت با هدف بازپرداخت قیمت اسمی اوراق سررسید شده در سال‌های گذشته در دستور کار قرار گرفته است. او اشاره‌ای به زمان انتشار این اوراق نکرد اما تأکید کرد: سازمان بورس موافقت اصولی خود را با انتشار اوراق منفعت دولت اعلام کرده و هدف از انتشار این اوراق پرداخت اصل سود اوراق دولتی است. او افزود: از زمان تصویب قانون بازار ابزار‌های نوین مالی تاکنون 17هزار میلیارد تومان انواع اوراق مرابحه، رهنی، صکوک و استصناع منتشر شده که انتشار اوراق بدهی دولت نقش اساسی را در رشد بازار بدهی داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید