• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 23 شهریور 1398
کد مطلب : 78197
+
-

رونق پرورش شتر در سمنان

کارگاه ملی توسعه اکولوژیک شتر با حضور۷ استان  فعال در این حوزه برگزار شد

گزارش
رونق پرورش شتر در سمنان

استان سمنان از نظر جمعیت دام‌های شتر و پرورش این دام مهم در رتبه پنجم کشور قرار دارد.

به گزارش ایسنا، رئیس جهاد کشاورزی استان با اعلام این خبر افزود: معرفی جامع طرح توسعه اکولوژیک شتر بر پایه حفظ و اصلاح و احیای مراتع و استفاده از گیاهان هالوفیت( شورپسند) و ایجاد چراگاه مصنوعی و کمک به افزایش درآمد شترداران و بهره‌وری در این حوزه و همچنین ایجاد اشتغال پایدار برخی از اهداف برگزاری این کارگاه ملی است.

 «سید حسن میرعماد» با بیان این‌که کارگاه ملی توسعه اکولوژیک شتر با حضور مسئولان امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی و مجری طرح توسعه شتر کشور برگزار شد اضافه کرد: در این کارگاه ملی معاونان بهبود تولیدات دامی ۷ استان شترخیز کشور نیز حضور داشتند.

وی با بیان این‌که استان‌هایی که بیشترین جمعیت شتر را دارند در کارگاه ملی توسعه اکولوژیک شتر حضور یافتند بیان کرد: این کارگاه به‌منظور توسعه پرورش شتر در کشور و افزایش کمی و کیفی محصولات برگزار و شترداری اکولوژیک به‌عنوان روشی نوین در این کارگاه معرفی و آموزش داده شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان نیز در این کارگاه درباره ضرورت برگزاری کارگاه ملی توسعه اکولوژیک شتر گفت: با برگزاری این کارگاه شترداران نحوه ایجاد چراگاه مصنوعی و شترداری نیمه‌صنعتی را آموزش دیدند.

«مصطفی شاه‌حسینی» گفت: در این کارگاه 7 استان شترخیز کشور به‌عنوان پایلوت در نظر گرفته شدند که سایت‌های الگویی در این استان‌ها احداث و به بهر‌ه‌برداری می‌رسد.

وی افزود: استان‌های خراسان جنوبی، رضوی، سمنان، گلستان، تهران، سیستان و بلوچستان و کرمان در کارگاه ملی توسعه اکولوژیک شتر حضور یافتند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان بیان کرد: هلدینگ‌های مهم بخش کشاورزی کشور مانند آستان قدس، اتکا، اوقاف و … نیز در این کارگاه حضور یافتند.

کارشناس شتر سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان نیز در این باره گفت: استان سمنان دارای جمعیت ۱۵ هزار نفری شتر است و از این لحاظ در رتبه پنجم کشور قرار دارد.

«محمد عادل» با اشاره به اهمیت استان سمنان از نظر شترداری گفت: این استان به لحاظ قرار گرفتن در مرکز استان‌های شترخیز کشور و استقرار ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد شتر کشور از استان‌های مهم و پیشرو در زمینه پرورش شتر است.

وی اضافه کرد: در ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد شتر این استان طرح‌های مهمی مانند تلقیح مصنوعی و انتقال جنین شتر، ایجاد شترداری شیری صنعتی و پرواربندی صنعتی و اجرای طرح آمیخته‌گری شتر با هدف افزایش تولید گوشت در این استان اجرا شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید