• دو شنبه 8 بهمن 1403
  • الإثْنَيْن 27 رجب 1446
  • 2025 Jan 27
شنبه 23 شهریور 1398
کد مطلب : 78175
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/X1XW
+
-

راه‌سازی در کردستان روی پله‌های ترقی

افزایش حدود ۲ برابری شاخص بزرگراهی و رشد ۱۳ درصدی بهره‌مندی روستاییان از راه آسفالته از اقدامات دولت دوازدهم در حوزه راه استان است

راه
راه‌سازی در کردستان روی پله‌های ترقی

افزایش حدود ۲ برابری شاخص بزرگراهی، رشد ۱۳ درصدی بهره‌مندی روستاییان از راه آسفالته، هزینه‌کرد ۱۱‌هزار میلیارد ریالی در بخش راه و تسریع در ساخت راه‌آهن همدان- سنندج از جمله پله‌های ترقی بود که زیرساخت‌های حوزه راه کردستان در دولت تدبیر و امید طی کرده است.

به گزارش ایرنا، استان کردستان حدود 8 هزار کیلومتر راه دارد که از این میزان ۶ هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن راه روستایی و هزار و ۹۰۰ کیلومتر آن راه بین‌شهری است. ۳۰۵ کیلومتر از کل راه‌های بین‌شهری استان بزرگراه، ۳۰۳ کیلومتر آن با مشخصات جاده اصلی و ۴۰۰ کیلومتر آن راه‌های فرعی و عریض، راه‌های فرعی درجه یک و ۲ هر کدام به ترتیب ۴۴۶ و ۴۰۰ کیلومتر است.


توسعه راه‌های روستایی

در حال حاضر همه روستاهای استان راه ارتباطی دارند و از کل راه‌های روستایی حدود 3هزار کیلومتر آن آسفالت شده و هدف‌گذاری لازم برای آسفالت و بهسازی هزار و ۱۰۰ کیلومتر راه دیگر نیز انجام شده است. در خصوص کارهای انجام شده در راه‌های اصلی نیز حدود ۳۰۵ کیلومتر از راه‌های استان به بزرگراه تبدیل و ۱۵۰ کیلومتر دیگر نیز در قالب طرح‌های جاده بیجار- زنجان، بیجار- همدان، بیجار- دیواندره، کریدر شمال جنوب و گردنه صلوات‌آباد در حال تعریض است.همچنین محور جدید و مهم حساس سنندج- مریوان به طول ۱۰۵ کیلومتر به عنوان راه اصلی در حال اجراست که در ۲ سال اخیر با شتاب‌بخشی آن از پیشرفت قابل ملاحظه ۷۰ درصدی برخوردار بوده و امید می‌رود در سال آینده به بهره‌برداری برسد.

 این طرح‌ها از سوی دولت تدبیر و امید در استان با هدف تسهیل در ترافیک، دسترسی سریع به مراکز تجاری منطقه و فرامنطقه‌ای، صرفه‌جویی در سوخت، انرژی و زمان، کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن، رونق بخشیدن به سرمایه‌گذاری ملی- منطقه‌ای و گردشگری، بهبود شرایط زیست‌محیطی و رضایت کاربران و استفاده‌کنندگان از راه برنامه‌‌ریزیشده است.۴ هزار میلیارد ریال اعتبار برای راه‌های کردستان اختصاص یافت

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان نیز گفت: توسعه زیرساخت‌های راه در استان کردستان از منابع مختلف بودجه ۹۸، حدود 4 هزار میلیارد ریال اعتبار گرفته است. «محمدصدیق ثابتی» اظهار کرد: در سال ۹۷ توسعه زیرساخت‌های راه کردستان حدود هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار داشت که امسال با توجه دولت و پیگیری‌های مسئولان استان این میزان با حدود 3 برابر رشد به 4 هزار میلیارد ریال رسیده است. وی افزود: عمده طرح‌های هدف این اعتبارات شامل کریدر شمال- جنوب (بزرگراه کرمانشاه- میاندوآب)، جاده مریوان- سنندج، طرح چهارخطه کردن گردنه صلوات‌آباد محور سنندج- همدان و راه‌آهن سنندج- همدان است.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در مورد طرح کریدر شمال- جنوب در کردستان گفت: بزرگراه کرمانشاه- میاندوآب بخشی از کریدور بزرگراهی غرب کشور بوده که از ۴۱۶ کیلومتر طول این بزرگراه حدود ۳۲۰ کیلومتر آن در کردستان واقع شده و اکنون ۵۸درصد پیشرفت دارد. 

وی با اشاره به این‌که تاکنون ۱۴۰کیلومتر از این مسیر در کردستان زیربار ترافیک رفته است، اضافه کرد: طول کلی کریدور بزرگراهی غرب کشور هزار و ۳۲۸ کیلومتر است که 5 استان غرب کشور را دربرمی‌گیرد. 

ثابتی یادآور شد: اتمام عملیات اجرایی پروژه بزرگراهی کرمانشاه- میاندوآب به اعتباری بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نیاز دارد که در صورت تامین آن و تخصیص اعتبار لازم در بحث رفع معارضین و ارزیابی زمین‌های کشاورزی واقع در طرح، انتظار می‌رود در 3 سال آینده به بهره‌برداری برسد.


اعتبار برای راه‌آهن سنندج- همدان
 
این مسئول در مورد طرح راه‌آهن کردستان نیز گفت: پروژه راه‌آهن تهران- همدان- سنندج یک خطه و به طول ۴۱۸ کیلومتر با سرعت طرح ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت با عرض مسیر ۶ متر بوده که در سال ۸۴ مطالعات آن صورت پذیرفته و عملیات اجرایی آن در 8 قطعه از سال ۸۵ شروع شده است.

ثابتی اضافه کرد: طول مسیر راه‌آهن تهران- همدان ۲۶۸ کیلومتر بود که زیرسازی آن به اتمام رسیده و تمام مسیر مذکور ریل‌گذاری شده است. وی افزود: طول مسیر راه‌آهن همدان- سنندج نیز ۱۵۰ کیلومتر است که عملیات زیرسازی قطعه یک و ۲ آن در حال اجرا بوده و عملیات زیرسازی قطعه سوم نیز به اتمام رسیده و آماده اجرای عملیات روسازی است. ثابتی تاکید کرد: پیشرفت کل قطعات ۱ و ۲ و ۳ راه‌آهن تهران- همدان- سنندج به‌طور متوسط متناسب با حجم عملیات اجرایی ۷۵ درصد بود و امسال هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نیز اعتبار گرفته است.


جاده تیژتیژ- گاران تا پایان سال مالی ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان اظهار کرد: جاده تیژتیژ- گاران در محور سنندج- مریوان که از سال ۸۳ کار آن شروع شده بود تا سال ۹۵ حدود ۴۰ درصد پیشرفت داشت که این رقم از سال ۹۵ تاکنون به ۸۳ درصد افزایش یافته است.  ثابتی با بیان این‌که برای ساخت جاده جدید سنندج- مریوان از سال ۸۳ تا ۹۵ حدود هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است، گفت: از سال ۹۵ تاکنون نیز هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل آن نیز هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است. 

وی یادآور شد: امسال ۸۰۰ میلیارد ریال برای این طرح تامین اعتبار شده و برای اجرای آن از لحاظ مالی مشکلی وجود ندارد، ضمن این‌که آسفالت ۱۷ کیلومتر آن باقی مانده که امیدواریم در نیمه دوم امسال به پایان برسد. مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با اشاره به این‌که طول این طرح ۵۲ کیلومتر است، افزود: پیشرفت این طرح اکنون ۸۳ درصد است و آسفالت ۱۶ کیلومتر آن شامل قطعات ۴، ۵ و ۶ باقی مانده است.


۱۱ هزار میلیارد ریال در بخش راه کردستان سرمایه‌گذاری شد

مدیر ساخت و توسعه راه‌های راه و شهرسازی کردستان نیز در این ارتباط گفت: ۱۱ درصد از کل راه‌های بین‌شهری، ۴۸ درصد از بزرگراه‌ها و ۲۷ درصد از راه‌های روستایی استان کردستان در دولت تدبیر و امید ساخته شده که در نتیجه آن هزار و ۲۶ کیلومتر انواع راه با استفاده از حدود ١١ هزار میلیارد ریال اعتبار احداث شده است. «رامین محمودی» اظهار کرد: تکمیل ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در دست احداث این استان ۹ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. وی اضافه کرد: طول بزرگراه‌های استان در سال ۹۵، ۱۸۰ کیلومتر بود که با انجام اقدامات و اجرای پروژه‌های متعدد این میزان در پایان سال ۹۷ به ۳۰۰ کیلومتر رسید. این مسئول افزود: طرح‌های راه‌سازی سنندج- مریوان، بیجار- زنجان، بیجار- همدان، تعریض گردنه صلوات‌آباد، سقز- بانه، سقز - مریوان، بانه- مریوان، کامیاران- مریوان و کرمانشاه- میاندوآب از جمله طرح‌های مهم راه‌سازی در این استان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید