• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 6 اسفند 1396
کد مطلب : 7815
+
-

راهکار‌هایی ساده برای خرید ارزان در بازار کتاب

فرهنگ
راهکار‌هایی ساده برای خرید ارزان در بازار کتاب

همشهری: هرچند گرانی قیمت کاغذ و تغییر برخی از سیاست‌های یارانه‌ای دولت در زمینه کتاب و نشر طی سال‌های اخیر باعث افزایش قیمت چشمگیر در بازار کتاب شده اما همچنان کتاب‌خریدن و کتاب خواندن از ارزان‌ترین تفریحات در جامعه محسوب می‌شود.

اگر تعداد ساعاتی را که یک کتاب می‌تواند موجب تفریح مصرف‌کننده شود، حساب کنیم و تعداد دفعاتی را که می‌شود از آن استفاده کرد نیز لحاظ کنیم می‌بینیم که قیمت متوسط 30تا 40هزار تومانی برای کتاب‌های 200تا 300صفحه‌ای چندان زیاد نیست. با این همه اما هستند راهکارهایی که می‌توانند در خرید ارزان‌تر کتاب یاری‌دهنده باشند. یکی از بهترین روش‌های ارزان‌تر خریدن کتاب، جست‌وجوی چاپ‌های قدیمی کتب مختلف است.

معمولا بسیاری از کتابفروشی‌های نه چندان بزرگ، در قفسه‌های خود بسیار دارند کتاب‌های چاپ‌های قدیمی‌تری را که متعلق به چند سال پیش است و اختلاف قیمتش با چاپ جدید گاه تا چند ده‌هزار تومان می‌رسد. راه دیگر برای خرید ارزان‌تر کتاب بستگی به چگونگی تعامل شما با تکنولوژی دارد. معمولا بسیاری از کتاب‌های جدید توسط ناشر به‌صورت نسخه پی‌دی اف اینترنتی هم فروخته می‌شود که تا یک هشتم یا گاه یک دهم قیمت اصلی کتاب است. اگر با خواندن پی‌دی‌اف روی تبلت و لپ‌تاپ و... مشکلی ندارید، این برای شما گزینه مناسبی است. همچنین بازار کتاب‌های دست‌دوم نیز همواره داغ است.

پاساژ‌های زیرزمینی کتاب دست دوم در خیابان انقلاب مشتری‌های بسیاری دارند که البته همیشه هم ارزان نیستند. گاه برخی از کتاب‌ها در این بازار با قیمت‌های بسیار بالایی معامله می‌‌شوند. مثلا برخی از کتاب‌های آشپزی چاپ اول و قدیمی گاه تا چند میلیون تومان معامله می‌شود. اخیرا بازار دست‌دوم‌فروشی کتاب، بدون واسطه در فضاهای فروش مجازی چون دیوار و... نیز گرم شده و بسیاری از طریق این فضاها کتاب‌های اضافی خود را به فروش می‌گذارند که هم راه خوبی برای فروش است و هم راه مناسبی برای خرید کتاب. معمولا می‌شود کتاب‌ مورد نظر را در این فضاها تا یک پنجم قیمت بیرون آن تهیه کرد.

حتی اگر دنبال کتاب‌های خاص یا چاپ‌های خاصی از یک کتاب هستید نیز در این بازار احتمالا با قیمت‌های خوبی روبه‌رو می‌شوید. یکی دیگر از راهکارهای خرید کتاب تهیه فهرستی از کتاب‌های مورد نظر است که در زمان‌های تخفیف‌های دوره‌ای به‌صورت یک‌جا خریداری کنید. معروف‌ترین حراج‌های بازار کتاب به جز 10روز اردیبهشت‌ماه در نمایشگاه کتاب، دوره‌های تخفیف همزمان ناشران و کتابفروشان کریمخان و همینطور دوره‌های تخفیف 20تا 25درصدی شعبه‌های شهرکتاب است.

در پایان جالب است بدانید که اگر مشتری رمان‌های قطور هستید اتفاقا رقبای بیشتری در بازار کتاب دارید چراکه برخلاف تصور رایج، در قیاس با مجموعه داستان‌ها، کتاب‌های شعر و... رمان‌های قطور(بالای 200صفحه) از اقبال بیشتری در بازار کتاب ایران برخوردارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید