• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 23 شهریور 1398
کد مطلب : 78104
+
-

مرمت مجموعه دیوانی عباس‌میرزا در تبریز

تنها بخش بازمانده از عمارت‌های حکومتی دارالسلطنه تبریز از سوی بخش خصوصی، در اقدامی خودجوش در حال احیاست

تنها بخش بازمانده از مجموعه عمارت‌های حکومتی دارالسلطنه تبریز از دوره حکمرانی عباس‌میرزا در پشت عمارت استانداری آذربایجان‌شرقی، این روزها شاهد مرمت و بازسازی به همت مالکان خصوصی این بناست.  به گزارش ایرنا، در تقاطع «بازار حرمخانه» و «کوچه شفاییه» از سمت چای کنار، عمارت ۲ طبقه ۲ بخشی مزین به سنگ‌های قرمز رنگی وجود دارد که قامت پیرش از تعلق آن به سال‌های بسیار دور حکایت می‌کند. این بنا که امروزه بیشتر با نام «امیر وحیدی» شناخته می‌شود تنها بخش باقیمانده از عمارت‌های متعدد دیوانخانه دارالسلطنه تبریز در حکومت ۱۴۰ ساله قاجارهاست که تا حدود ۹۰ سال قبل با اسامی «آلا قاپو»، «شمس العماره» و «عالی قاپو» در میان مردم شناخته می‌شد.

بنای ۲ طبقه قرمز رنگ فعلی پشت عمارت استاندار در قلب بافت تاریخی تبریز که در انتهای بازار سرپوشیده حرمخانه و شانه به شانه دروازه «باغمیشه»، یکی از هشت دروازه قدیمی تبریز، همچنان استوار ایستاده است، این روزها شاهد همت و غیرت بالای مالکانش در احیا و مرمت این یادگار تاریخی دوران عظمت و شکوه تبریز است. آنان بی‌توجه به این‌که نهادهای مسئول به وظیفه خود در صیانت و نگهداری از این اثر تاریخی اهتمام می‌کنند یا نه، خود کمر همت بالا زده و برای حفظ این میراث ارزشمند تاریخی تلاش می‌کنند. 


عمارت ارزشمندی که از بین رفت 

استاد بازنشسته دانشگاه تبریز در رشته شهرسازی و شهرساز نمونه ایران در سال‌های قبل، با بیان این‌که عمارت قرمز(امیروحیدی) تنها بخش باقیمانده از مجموعه عظیم عمارت‌های «عالی قاپو» است می‌گوید: آن مجموعه تاریخی بسیار وسیع که می‌توانست امروزه شناسنامه تبریز در حوزه میراث فرهنگی در سطح بین‌المللی باشد، بی‌توجه به قدمتشان در دهه‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۵۰ شمسی یکی پس از دیگری تخریب شدند.  «کریم حسین زاده دلیر» با اشاره به آتش سوزی عمارت «شمس العماره» در اوایل دهه ۱۳۱۰ شمسی بیان می‌کند: در اواخر دهه ۱۳۴۰ شمسی نیز «تالار آیینه» به عنوان آخرین بخش دیوانخانه تبریز با این استدلال که ارزش تاریخی ندارد تخریب شد. 


احیای میراث ارزشمند تبریز 

حال در چنین وضعیتی، عمارت قرمز(امیر وحیدی) تبریز در بلوک تاریخی دیوانخانه و بازار تبریز توسط بخش خصوصی در اقدامی خودجوش و خودخواسته در حال احیاست. از انصاف هم نباید گذشت که بازسازی این بنای تاریخی، رنگ از رخ آن باز و اصالت و زیبایی تاریخی آن را بازنمود می‌کند.

برای درک کیفیت کار احیای این بنای تاریخی کافی است سری به آن بزنید. بخش‌های بازسازی شده بنا به این می‌ماند که شیء عتیقه‌ای را از دل خاک بیرون کشیده و گرد و غبار آن را زدوده باشند. بدون شک با اتمام مرمت و بازسازی مجموعه تاریخی عمارت قرمز، این سازه معماری به یک داشته میراثی ارزشمند برای تبریز و آیندگان آن تبدیل خواهد شد. بدون شک با اتمام مرمت و بازسازی مجموعه تاریخی عمارت قرمز، این سازه معماری به یک داشته میراثی ارزشمند برای تبریز و آیندگان آن تبدیل خواهد شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید