راههای جذب گردشگر مذهبی
یک فعال حوزه گردشگری معتقد است گردشگر صرفا این نیست که بلیت تهیه کند و سفر برود، بلکه فرد با دیدن عکسها و مطالب و حتی شنیدن رویدادها نیز میتواند سفر کند. بنابراین حتی تاثیری که یک سخنرانی دینی میتواند بر جذب گردشگر داشته باشد بسیار زیاد است.
به گزارش ایسنا، «ملیحه صفری» عنوان کرد: مانند تمامی فیلمها یا کتابهای خوب، یک سخنرانی دینی عالی در خصوص محرم هم در حال نقل و انتقال گردشگران مذهبی است. ما عاشق این هستیم که ماجراجویی کنیم و به جایی جدید با راهنمایی آگاه سفر کنیم که بتواند جاها و چیزهایی را که قبلا هرگز از وجودشان مطلع نبودیم به ما معرفی و ما را دعوت کند که پنجرههایی به جهان نو باز کنیم و چیزهای معمولی و تکراری دنیای اطرافمان را خارقالعاده ببینیم، به ما لذت ببخشد و چندین بخش از ذهنمان را همزمان فعال نگه دارد.
وی تاکید کرد: اگر یک سخنران دینی تلاش کند باورهای دینی خود را به شکلی بیان کند که گویی عازم یک سفر مذهبی است و یا در خصوص وقایع کربلا مانند یک راهنمای گردشگری از جایی سخن خود را آغاز کند که مخاطب تصور کند آنجا حضور دارد و راهنما باید مطمئن شود که هیچ حرکت غیرممکن و یا تغییر جهتی غیرقابلتوضیح در مسیر برای مخاطبان و گردشگران مذهبی وجود ندارد، چه این سفر برای کشف و اکتشاف باشد و چه برای توضیح چیزی یا ترغیب کسی، گردشگر مذهبی را به مکان زیبای جدیدی میرساند که آن هم موهبت است.
صفری خاطرنشان کرد: بزرگترین نقص سخنرانی مذهبی این است که اگر گردشگران مذهبیِ خود را کاملا از روی نوشته هدایت کنید، آن حس و شور واقعی را در آنها خواهید کُشت. اینکه آنها درک کنند برایشان روخوانی یا سخنرانی مذهبی میکنید تا به سفر کربلا بروند دو تجربه کاملا متفاوت است و با درک روخوانی و تصنعی بودن، حس خوب و تجربه زیبایی برای گردشگران مذهبی رخ نخواهد داد.
این فعال حوزه گردشگری افزود: امروزه گردشگران مذهبی روی پیام سخنرانیهای دینی تمرکز زیادی میکنند. بنابراین رسالت اصلی یک سخنران مذهبی این است که روی صحنه در خدمت این ایده باشد که آن را به عنوان هدیهای باارزش به گردشگران مذهبی خودش تقدیم کند. آنها وقتی میبینند با عشق خالص وقایع را زیبا و عینی بیان میکنید، حس لذت و عشق خواهند کرد و همیشه با شعف قلبی و صادقانه در این سفر مذهبی شرکت میکنند.