• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 6 اسفند 1396
کد مطلب : 7771
+
-

واشنگتن و تل‌آویو درپی صدور بحران به خاورمیانه

انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس در حالی صورت می‌گیرد که موقعیت سیاسی ترامپ و نتانیاهو بیش از هر زمان دیگری در معرض تهدید است

خاورمیانه
واشنگتن و تل‌آویو درپی صدور بحران به خاورمیانه

روز گذشته سرانجام شایعات مربوط به زمان دقیق انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس از سوی هدر نائروت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأیید شد. پیش از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، یسرائیل کاتس، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی نیز از جلو افتادن موعد انتقال سفارت آمریکا به شهر قدس خبر داده بود. این در حالی است که اندکی بعد از سخنرانی مشهور ترامپ درباره به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، رکس تیلرسون اعلام کرده بود این انتقال دست‌کم 2 سال زمان خواهد برد؛ موضعی که از سوی بسیاری از رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی، به‌عنوان نشانه‌ای از عقب‌نشینی آمریکا مقابل واکنش‌های گسترده سیاسی و خیابانی به تصمیم ترامپ ارزیابی شده بود.

یاسر الزعاتره، نویسنده مشهور حامی اخوان‌المسلمین در یادداشتی در پایگاه العربی الجدید، با طرح این پرسش که چرا موضع دولت آمریکا، ناگهان از حالت تدافعی به تهاجمی تغییر پیدا کرده نوشته است: ما با 2 سیاستمدار بحران‌زده در واشنگتن و تل‌آویو روبه‌رو هستیم که به موازات جدی‌تر شدن بحران‌های داخلی مربوط به پرونده‌های فساد آنها، احتمال تشدید بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای سایر کشورها افزایش می‌یابد. از سوی دیگر، بنیاد پژوهش‌های کارنیگی نیز در آخرین گزارش خود از وضعیت امنیتی خاورمیانه آورده است: درصورت جدی شدن پرونده فساد بنیامین نتانیاهو و احتمال فروپاشی دولت وی، انتظار می‌رود اسرائیل زمینه را برای ماجراجویی نظامی تازه در غزه و یا حتی لبنان فراهم کند.

مشکلات امنیتی که اخیرا از سوی پلیس و دستگاه قضایی اسرائیل برای بنیامین نتانیاهو شکل گرفته در 2پرونده مشهور به 1000 و 2000 خلاصه می‌شود. پرونده1000 مربوط به هدایایی است که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و خانواده‌اش از بازرگانان خارجی به‌صورت غیرقانونی دریافت کرده‌اند. این هدایا به‌ویژه از سوی آرنون میلچن، میلیاردر آمریکایی بوده است. اما پرونده2000 نیز به اتهامات مطرح شده درخصوص تبادل رشوه بین نتانیاهو و ناشر روزنامه یدیعوت آحارونوت مربوط می‌شود که در مجموعه‌ای از دیدارهای ثبت شده بین 2 نفر رد و بدل شده است. این رشوه مربوط به حمایت نتانیاهو از این روزنامه در برابر روزنامه صهیونیستی اسرائیل الیوم بوده است. از زمان ورود روزنامه صهیونیستی اسرائیل الیوم، فروش یدیعوت‌آحارونوت که پرتیراژترین روزنامه سرزمین‌های اشغالی بود، به‌صورت قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

نکته قابل توجه اینکه روزنامه اسرائیل الیوم، اخیرا مصاحبه مهمی با دونالد ترامپ منتشر کرده که در آن برای اولین‌بار از مواضع دولت نتانیاهو نسبت به مذاکرات صلح انتقاداتی از زبان رئیس‌جمهور آمریکا مطرح شده است.

به گزارش الجزیره، در سوی دیگر صحنه نیز پرونده دخالت روسیه در انتخاباتی که دونالد ترامپ براساس آن رئیس‌جمهور آمریکا شده، روزبه‌روز وارد مراحل بحرانی‌تری می‌شود. در تازه‌ترین اخبار مربوط به این پرونده، هیأت منصفه عالی دادگاه فدرال آمریکا هفته پیش برای ۱۳شهروند و شرکت روس که متهم به مداخله در روند انتخابات و سازوکار سیاسی آمریکا شده‌اند کیفرخواست صادر کرد. همچنین رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه اول اسفند ماه اعلام کرد که علیه یک وکیل هلندی به‌دلیل شهادت دروغ به بازرسان ویژه در مورد مناسباتش با یک مقام رسمی سابق کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ، کیفرخواست صادر کرده است.

تمام اینها در حالی است که به ادعای شبکه روسیا‌الیوم، سرمایه لازم را برای ساخت ساختمان جدید سفارت آمریکا در شهر قدس شلدون ادلسون، سرمایه‌دار مشهور یهودی بر عهده گرفته که یکی از اصلی‌ترین حامیان مالی حزب جمهوریخواه آمریکا به شمار می‌رود و نقش جدی در پیروزی ترامپ داشته است. وی همچنین روابط بسیار نزدیکی با نخست‌وزیر اسرائیل داشته و نام او در کنار نام نتانیاهو در پرونده فساد مطرح است.

به‌نظر می‌رسد رهبران واشنگتن و تل‌آویو که بیش از هر زمان دیگری در پی بحران‌های سیاسی داخلی تحت فشار قرار گرفته‌اند، برای ایجاد بحرانی جدید در سطح منطقه خاورمیانه آمادگی کامل دارند؛ اقدامی که می‌توان آن را نوعی صدور بحران نامید. بدون شک انتقال سفارت آمریکا به قدس به‌معنای پایان کامل مذاکرات صلح فلسطینی و اسرائیلی با محوریت تشکیلات خودگردان فلسطین و حمایت برخی پایتخت‌های عربی خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید