• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
پنج شنبه 14 شهریور 1398
کد مطلب : 77059
+
-

استانداران منتظر فرمان قطع یارانه نقدی ثروتمندان

استانداران سراسر کشور همچنان منتظر دریافت دستور دولت برای آغاز مرحله نخست حذف یارانه نقدی ثروتمندان هستند؛ در حالی که محمد شریعتمداری، وزیر کار می‌گوید: یارانه خانوارهایی که میزان مصرف‌شان از حد معین بالاتر است، قطع خواهد شد.
 پیگیری همشهری از استانداری‌ها نشان می‌دهد هنوز هیچ بخشنامه‌ رسمی برای شناسایی و معرفی 3دهک بالای درآمدی به استانداران سراسر کشور ابلاغ نشده است. غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در گفت‌وگویی کوتاه با همشهری اعلام کرد: هنوز بخشنامه‌ای به این استانداری برای اجرای قانون حذف یارانه نقدی ثروتمندان ارسال نشده است. تلاش خبرنگار همشهری برای گفت‌وگو با مسئولان وزارت کار به جایی نرسید و اغلب مسئولان این وزارتخانه حتی مسئولان روابط عمومی وزارت کار پاسخگوی تلفن‌شان نبودند. اکبر ایزدی، مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها هم به همشهری اعلام کرد: هنوز یارانه نقدی هیچ‌کس قطع نشده است. به گفته او سازمان هدفمندی یارانه‌ها براساس فهرست ارسالی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام خواهد کرد. حالا پرسش اینجاست که محمد شریعتمداری که قرار بود دستور دولت در قطع یارانه نقدی 3دهک بالای درآمدی را در پایان مردادماه صادر کند، براساس چه معیارهایی تصمیم دارد از آخر شهریور دست به قطع یارانه نقدی دست‌کم 20میلیون نفر بزند؟

پاسکاری در اجرای قانون
دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت، محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آن دسته از خانواده‌ها که میزان مصرف‌شان از حد معینی بالاتر است، مشمول حذف یارانه می‌شوند. او در ادامه توپ را در زمین محمدباقر نوبخت و محمدجواد آذری‌جهرمی انداخت و اعلام کرد: در آیین‌نامه اجرایی مصوب دولت وزارتخانه‌های کار، کشور و ارتباطات و همچنین سازمان برنامه و بودجه مسئول شناسایی دهک‌های بالا شده‌اند و این اقدام از پایان شهریور انجام می‌شود. او با بیان اینکه دولت حساس است تا در جریان قطع یارانه نقدی، به‌هیچ‌وجه فشاری به طبقه متوسط و پایین جامعه وارد نشود، تأکید کرد: با استفاده از توانایی استانداران، فرمانداران و بخشداران، شهرداری‌ها و شورای شهر و بانک‌های اطلاعاتی موجود به‌گونه‌ای عمل شود تا در حد ممکن به تکلیف قانونی عمل کنیم و فشاری به این افراد وارد نشود. شریعتمداری در عین حال اعتراف کرد: چون اشتراک مساعی در تنظیم این مقررات بیش از یک‌ماه زمان برده هنوز ابلاغ به استانداران صورت نگرفته و به محض اینکه تمام شود دولت ابلاغ می‌کند. او گفت: همه دستگاه‌ها نظرات خود را به‌طور کامل نداده‌اند و تلاش می‌کنیم تا هفته آینده به پایان برسد و نتیجه به استانداران ابلاغ شود.

شرط مبهم شناسایی پردرآمدها
19تیرماه دولت در مصوبه‌ای اعلام کرد: وزارت کار مکلف است با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت کشور از طریق استانداران طی دستورالعملی که ظرف یک‌ماه آینده پس از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه تهیه می‌کند، نسبت به شناسایی و حذف یارانه نقدی 3 دهک بالای درآمدی خانوارها اقدام کند. با وجود این مشخص نیست چرا شریعتمداری اصرار دارد سازمان برنامه و بودجه در این زمینه با وزارت کار مسئولیت مشترک دارد؟ افزون بر اینکه هنوز کسی نمی‌داند معیار شناسایی ثروتمندان چیست؟ ظاهرا محمد شریعتمداری تفسیر جدیدی از مصوبه دولت دارد. او می‌گوید: در آیین‌نامه اجرایی، سقف درآمدی معینی برای حذف یارانه وجود ندارد و نشان تمکن در 3دهک بالا میزان مصرف خانوارهاست و آن دسته از خانواده‌ها که میزان مصرف‌شان از حد معین بالاتر است مشمول حذف یارانه می‌شوند. او ملاک شناسایی 3 دهک بالای درآمدی جامعه از حیث میزان مصرف سرانه را به بررسی‌های بانک مرکزی موکول کرده است حال آنکه در مصوبه دولت اشاره‌ای به میزان مصرف خانوارها براساس بررسی‌های بانک مرکزی نشده است.


   چند نفر از قطار پیاده می‌شوند؟

به گزارش همشهری، دست‌کم ماهانه 78میلیون ایرانی 45هزار و 500تومان یارانه نقدی می‌گیرند و درصورتی‌که دولت بخواهد یارانه 3دهک بالای درآمدی را قطع کند، باید 23.4میلیون نفر را از فهرست یارانه‌های نقدی حذف کند. وزیر کار هم نمی‌داند چه تعدادی از قطار هدفمندی یارانه‌ها پیاده خواهند شد، چنان که او در پاسخ به پرسش خبرنگاران می‌گوید: قابل پیش‌بینی نیست و به‌طور طبیعی وقتی در عمل وارد شویم معلوم می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید