• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 13 شهریور 1398
کد مطلب : 76955
+
-

نبض دیپلماسی شهری تهران در قلب اروپا

شهردار پایتخت در سفر به وین در نشست بازاندیشی درنوآوری‌شهری سخنرانی کرد

گزارش
نبض دیپلماسی شهری تهران در قلب اروپا


سفر سه‌روزه شهردار تهران به پایتخت تاریخی اروپا برای رونق‌بخشی به دیپلماسی شهری کشور همچنان ادامه دارد. ملاقات شهردار با برخی همتایان اروپایی و ملاقات‌های تخصصی با بخش‌های مختلف یونیدو در دستور کار این هیأت قرار دارد. شهردار تهران براساس دعوتی که از سوی شهردار وین صورت گرفته است، با وی و برخی مسئولان محلی شهر وین نیز دیدار می‌کند. همینطور، در این سفر پیروز حناچی بازدیدهایی را از مهم‌ترین پروژه‌های مدیریت شهری وین در حوزه شهر هوشمند، مدیریت پسماند، سیستم‌های امداد و نجات و آتش‌نشانی شهر و سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی انجام خواهد داد.

شهردار تهران دوشنبه‌شب در رأس هیأتی به دعوت «لی یونگ» مدیرکل یونیدو و همتای اتریشی خود «مایکل لودویگ» وارد وین شد.  

پیروز حناچی دیروز در حاشیه سفر به وین گفت: اروپایی‌ها در کارکردن با شهرداری‌ها نسبت به‌کار کردن با دولت‌ها راحت‌تر هستند و ما می‌خواهیم از این فرصت استفاده کنیم. وی افزود: ما در بسیاری از زمینه‌ها به‌خصوص در زمینه پسماند و چالش‌هایی که در سطح شهر تهران است مانند ترافیک و آلودگی نیازمند استفاده از تجربیات هستیم. به‌طور مثال، در متروی تهران و اتصال آن به متروهای شهرهای دیگر مانند پردیس، پرند و هشتگرد تجربیات خوبی داریم، اما درخصوص کاهش مصرف انرژی و کاهش مصرف سوخت فسیلی و کم‌کربن تجربیات بسیار بی‌بدیلی در وین و برلین وجود دارد که سعی می‌کنیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

او درباره سفر خود به وین گفت: ما برای شرکت در اجلاس یونیدو به اتریش آمدیم و موضوع این گردهمایی، هوشمندسازی و فناوری‌های نوین به مثابه پلی برای شهرهاست، به این معنا که موضوع شهر هوشمند، تحول عظیمی را در شهرها به‌وجود آورده است. وی افزود:‌ وین شهری است که به‌واسطه همین تحول برای چندمین سال پیاپی در جهان رتبه اول را به‌خود اختصاص داده و ما هم در تهران خوشبختانه در این زمینه زیرساخت‌های خوبی داریم؛ به این معنا که یکی از مزیت‌های ما نیروهای تحصیلکرده و جوانی است که در این زمینه‌ها فعال هستند.



حناچی عنوان کرد:‌ ما تلاش کردیم در شهرداری تهران بازار تدوین‌شده و خوبی را برای جوانان فراهم و فضای کسب‌وکار را آماده کنیم. با وجود همه مشکلاتی که وجود دارد جهت‌گیری عمومی این است که در بحران‌ها و مشکلاتی که در شهر تهران پیش‌رو داریم، از این ظرفیت ازجمله در حوزه پسماند، ترافیک و آلودگی هوا استفاده کنیم. او درباره سفر خود به برلین که در روزهای آینده انجام می‌شود نیز گفت: این شهر بعد از فروریختن دیوار برلین و انتخاب به‌عنوان پایتخت آلمان، تحولات زیادی را هم در حوزه گردشگری و هم در حوزه‌های اقتصادی پشت سر گذاشته است. او تصریح کرد:‌ این شهر در حوزه‌های پسماند، آلودگی، استفاده از تجربیات در حوزه دوچرخه و کاهش مصرف انرژی و سوخت‌های فسیلی تجربیات بسیار غنی دارد. در واقع، می‌توان آلمان را به‌عنوان یکی از کشورهای پرچمدار در کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی نام برد. شهردار تهران سپس گفت: نسل اول صنایع در کشور ما توسط آلمانی‌ها کار شده و بسیاری از این صنایع دیگر تولید نمی‌شوند. آلمانی‌ها به این موضوع بسیار علاقه‌مند هستند که آثار خود را در خارج از کشور حفظ کنند و ما هم می‌خواهیم آنها را که میراث صنعتی هستند، حفظ کنیم. به همین دلیل در حال انجام گفت‌وگو هستیم تا بتوانیم در مورد صنایعی که داخل ایران داریم و بسیاری از آنها در تهران و اطراف آن قرار دارد با طرف آلمانی همکاری کنیم.

حناچی در پاسخ به سؤالی درباره آلودگی شهر تهران و بحران اقلیمی هم عنوان کرد:‌ اگر مسئولان ما موضوع آلودگی هوا را امسال هم جدی نگیرند، سال بعد مجبور می‌شوند که جدی بگیرند. وی افزود:‌ توسعه جزایر گرمایشی در کلانشهرها یک اصل است که علت آن تمرکز و تولید آلاینده‌های ناشی از تمرکز است. حتی اگر نتوانیم در مورد تمرکز کاری کنیم، می‌توانیم در مورد آلاینده‌ها اقداماتی را انجام دهیم. به‌طور مثال، می‌توانیم خودروها را به خودروهای برقی تبدیل کنیم، از سوخت‌های فسیلی کمتر استفاده کنیم و توسعه دوچرخه، مترو و پیاده‌راه‌سازی را پیگیری کنیم. اینها مسیرهایی هستند که حتی اگر امروز نیاز به آنها را حس نکنیم در آینده شرایط زندگی، ما را مجبور خواهد کرد به این سمت حرکت کنیم.

شهردار تهران گفت:‌ ما تلاش کردیم راه‌های کم‌هزینه‌تری را مطرح کنیم. عادت کردیم برای حل مشکلاتمان به‌دنبال «سوپرمن» باشیم، اما این سوپرمن هیچ‌وقت نخواهد آمد و تمام این مشکلات با دادن اطلاعات و کمک خواستن از سرمایه‌های اجتماعی مردم و افرادی که روی مردم تأثیر‌گذار هستند، امکان‌پذیر است.

حناچی عنوان کرد: 40 درصد از آلاینده‌های تهران مربوط به خودروهای شخصی است که عمدتا تک‌سرنشین هستند و رسیدگی به این موضوع نقطه هدف ماست. وی افزود: هم‌اکنون ۲ میلیون سفر درون‌شهری با مترو پوشش داده می‌شود که نقطه هدف ما ۶.۵میلیون سفر است. برای رسیدن به این هدف باید مشکلاتی را که در مسیر است، برطرف کنیم. شهردار تهران تصریح کرد: این امر جز با همکاری مردم میسر نیست؛ به این معنی که منتظر سوپرمن و یا سیمرغ نباید باشیم و بیاییم خودمان به‌خودمان کمک کنیم. در تمام دنیا هم مثل آمستردام مردم تصمیم گرفتند که بیشتر از دوچرخه استفاده کنند. البته در تهران در مسیرهای طولانی نمی‌توان از دوچرخه استفاده کرد، اما برای مسیرهای کوتاه و محلی می‌توان این کار را کرد.


 حناچی:«سوپرمن» حل مشکلات هیچ‌وقت نخواهد آمد و تمام این مشکلات با دادن اطلاعات و کمک خواستن از سرمایه‌های اجتماعی مردم و افرادی که روی مردم تأثیر‌گذار هستند، امکان‌پذیر است




شهردار تهران در سفر به وین در نشست تخصصی «بازاندیشی در نوآوری شهری» حضور پیدا کرده و  با دبیرکل شهرهای اروپایی دیدار کرد. پیروز حناچی  در دیدار با «آنالیسا بونی» دبیرکل مجمع شهرهای اروپایی بر لزوم گسترش روابط در زمینه‌های مختلف شهری تأکید کرد. در این دیدار که در حاشیه اجلاس «پلی برای شهرها، پیوند میان شهرها از طریق انقلاب صنعتی جدید» برگزار شد، طرفین درخصوص وضعیت شهری، چالش‌ها و ظرفیت‌ها گفت‌وگو و به‌طور اصولی توافق کردند که در حوزه‌های مختلف شهری همکاری کرده و به تبادل تجربیات بپردازند. شهردار تهران درباره ظرفیت‌ها و اقدامات صورت‌گرفته در تهران توضیحاتی را ارائه داد و طرف مقابل اعلام آمادگی کرد که برای گسترش رابطه پایتخت‌های اروپایی با تهران از ظرفیت‌های موجود استفاده کند. حناچی در این ملاقات از دبیرکل شهرهای اروپایی برای بازدید از تهران و آشنایی با ظرفیت‌های پایتخت دعوت کرد. این نخستین ملاقات شهردار تهران در جریان سفر سه‌روزه وی به اتریش است.  شهردار تهران در نخستین میزگرد تخصصی اجلاس شهرداران درباره اقدامات شهرداری تهران در حوزه نوآوری و هوشمندسازی، سخنرانی کرد. اجلاس «پلی برای شهرها، پیوند میان شهرها از طریق انقلاب صنعتی جدید» از امروز آغاز می‌شود و به‌مدت 2روز ادامه خواهد یافت. در این اجلاس شرکت‌کنندگان پیرامون راهکارهای مختلف درباره اجرای اهداف توسعه پایدار ازجمله برنامه جدید شهری رایزنی خواهند کرد. هدف از برگزاری این نشست ارائه یک دیدگاه گسترده‌تر در مورد چگونگی برخورد شهرها با فناوری‌های پیشرفته و راه‌حل‌های جدید صنعتی برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان با کاهش ردپای کربن در شهرها، بهبود خدمات عمومی، ایجاد مشاغل جدید و جذب نیروی کار ماهر و توانمند است.



   فرصت‌های بکر سرمایه‌گذاری در تهران
شهردار تهران طی سخنانی در نشست تخصصی بازاندیشی در نوآوری شهری، از وجود فرصت‌های بکر و نهفته در تهران برای سرمایه‌گذاری در حوزه هوشمندسازی خبر داد. اهم سخنان شهردار به طور خلاصه در پی می‌آید.

همه ما در اداره شهرهای‌مان چالش‌هایی داریم، از آلودگی هوا گرفته تا ترافیک یا اتلاف انرژی. برای حل این چالش‌ها ما به راهکارهای جدید و برخاسته از نوآوری نیاز داریم. با راهکارهای قبلی نمی‌توان شهرهای جدید را اداره کرد.

توسعه نوآوری در شهر، نیازمند نقش‌آفرینی تمام ذینفعان است. شهروندان، استارتاپ‌ها، دانشگاه‌ها، شرکت‌های کوچک و متوسط، کارآفرینان و گروه‌های اجتماعی، همگی در توسعه نوآوری در شهر سهیم هستند و برای هر بازیگر، باید استراتژی مناسب تدوین و عملیاتی کرد.

در چشم‌انداز تهران هوشمند، تهران شهری است برای همه با سطح کیفیت زندگی روزافزون بر مبنای توسعه مشارکت‌های شهروندی، عمومی و خصوصی و جایی برای زندگی همراه با سلامت و شاد، با رفت‌وآمد روان و زیرساخت‌های یکپارچه که برخوردار از مدیریت شهری کارآمد و اقتصادی پویاست.

برای رسیدن به این چشم‌انداز، 8 برنامه در دستور کار قرار گرفته است که حوزه‌های متعددی مانند حمل‌ونقل هوشمند، محیط هوشمند، شهروند هوشمند و خدمات دیجیتال شهروندی را
در برمی‌گیرد که یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ها، برنامه نوآوری تهران هوشمند یا همان « اینوتهران» است.

برنامه اینو تهران یکی از محورهای اصلی برنامه تهران هوشمند است که با هدف ایجاد یک زیست‌بوم نوآوری شهری در جهت حل چالش‌های شهر تهران ایجاد شده است. این برنامه شامل 11 زیربرنامه است که بر ابعاد مختلف زنجیره نوآوری شهری اثرگذار است.

هدف ما در تهران هوشمند، تبدیل تهران به بستری برای انجام فعالیت‌های هوشمندسازی با کمترین ریسک و مبتنی بر نیازهای واقعی شهر و شهرداری تهران است و می‌خواهیم با اجرای 100 طرح هوشمندسازی، مفهوم شهر به‌عنوان پلتفرم نوآوری را اجرا کنیم. تاکنون 3 رویداد در حوزه‌های مدیریت پسماند، ایمنی و آتش‌نشانی و داده‌های مکان‌محور برگزار شده است و نیازهای فناورانه شهرداری برای شرکت‌های نوآور تشریح شده است.

فرصت‌های بکر و نهفته هوشمندسازی در کلانشهر تهران، فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها و تعریف همکاری‌های مشترک در این زمینه ایجاد کرده است و من به‌عنوان شهردار کلانشهر تهران و رئیس شورای راهبردی تهران هوشمند، آمادگی خود را برای همکاری در زمینه‌های مختلف به تمامی شرکت‌کنندگان در این نشست اعلام می‌کنم.

این خبر را به اشتراک بگذارید