نتایج پروژه اندازهگیری آلودگی هوا در تونل نیایش نشان میدهد اجرای طرحهای ترافیکی هدفمند ازجمله طرح کاهش در تهران یک ضرورت غیرقابل انکار است.
به گزارش همشهری، یکی از سرفصلهای مطرح شده در سالهای اخیر در زمینه آلودگی هوای شهر تهران، جایگاه و اهمیت خودروهای سواری بنزینی در آلودگی هوای شهر تهران بوده و اینکه اجرای طرحهای ترافیکی هدفمند ازجمله طرح کاهش در راستای ارتقای کیفیت هوا، تأثیری بر کاهش آلودگی هوای شهر تهران دارد یا خیر؟ شرکت کنترل کیفیت هوا با همکاری دانشگاه صنعتیشریف و آزمایشگاههای معتبر بینالمللی، در سال1397 شروع به انجام مطالعه آلودگی در تونلهای شهری کرده که این مطالعه با بررسی آلودگی در تونل نیایش شروع شد. در این تحقیق با استقرار 3 ایستگاه با تجهیزات پیشرفته در داخل و خارج تونل نیایش، آلودگی هوای داخل و خارج تونل در یک دوره زمانی یک هفتهای در اردیبهشتماه1397، نمونهبرداری شد. همچنین با استفاده از یک دوربین فیلمبرداری حجم تردد و نوع خودروهای عبوری از تونل ثبت و در نهایت شمارش شد. حسین شهبازی، سرپرست معاونت فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در اینباره، گفت: عمده ذرات معلق نمونهبرداری شده در تونل نیایش با طول تقریبی 6.7کیلومتر طی این پروژه، ناشی از تردد خودروهای سبک بنزینی است. تمامی آنالیزهای مربوط به ذرات معلق جمعآوری شده در تونل نیایش در سوئیس و آلمان انجام گرفت. نتایج این پروژه نشان داد که اولا ضریب انتشار ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5میکرون (PM2.5) برای ناوگان خودروهای سواری بنزینی تهران در حدود 16میلیگرم به ازای هر کیلومتر تردد خودروست؛ از این رو توجه ویژه به نقش خودروهای سواری در انتشار ذرات معلق و طراحی سیاستهای بنیادین در راستای کاهش انتشار این ذرات ضروری بهنظر میرسد.
انتشار نتایج اندازهگیری آلودگی هوا در تونل نیایش
در همینه زمینه :