• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
چهار شنبه 13 شهریور 1398
کد مطلب : 76916
+
-

جنون جوکر

فونیکس: احساس می‌کردم به‌تدریج دارم دیوانه می‌شوم

جنون جوکر

آرش نهاوندی/مترجم

«جوکر» به کارگردانی تاد فیلیپس و با بازی خواکین فونیکس تا اینجای کار در جشنواره فیلم ونیز2019 نخستین فیلمی است که به‌طور جدی تحسین تماشاگران را در سینما برانگیخته و باعث شده آنها در پایان نمایش فیلم در ونیز به‌مدت 8دقیقه ایستاده برای آن کف بزنند. جوکر فیلمی از کمپانی وارنر بروس است که از مدت‌ها قبل از اکران در جشنواره فیلم ونیز2019 در محافل سینمایی سروصدا بر پا کرده بود.
اگرچه موضوع فیلم که درباره شخصیت بدمن فیلم بتمن (جوکر) است و تا حدی بدیع بودن این موضوع، خود به تنهایی می‌تواند عامل اصلی استقبال تماشاگران و منتقدان از این فیلم باشد، اما نباید از بازی درخشان خواکین فونیکس در این فیلم نیز غافل شد. خواکین فونیکس از آن دسته از بازیگرانی است که ناگزیر شده به‌منظور ایفای هر چه بهتر نقش جوکر متحمل تغییرات شدیدی در خود شود. کریستین بیل نیز ازجمله بازیگرانی است که در زمان فعالیت حرفه‌ای خود ناگزیر شده بود ظاهر فیزیکی خود را تغییر دهد و در نقش‌هایی به‌عنوان فردی با فیزیک بسیار مناسب و لاغر ظاهر شود. تغییرات فیزیکی خواکین فونیکس به این منظور بوده که چهره وی در نقش جوکر خندان به نظر برسد و فیزیک بدنی وی چیزی مشابه فیزیک بدنی بازیگرانی باشد که پیش‌تر نقش جوکر را در فیلم‌های بتمن ایفا کرده بودند.
خواکین فونیکس با اشاره به تغییرات فیزیکی‌ای که در نهایت به کاهش 25کیلوگرمی وزن او منجر شد در سخنانی در هفتاد و ششمین جشنواره فیلم ونیز گفته است: نخستین کاری که باید پیش از ایفای نقش جوکر انجام می‌دادم کاهش وزن در مدت کوتاهی بود تا به هنگام فیلمبرداری فیزیک بدنی‌ام مشابه فیزیک بدنی شخصیت جوکر شود. او در گفت‌وگوبا دیلی بیست نیز گفته است: نخستین اتفاقی که برای شما در زمان کاهش وزن آن هم در بازه زمانی کوتاه رخ می‌دهد، دیوانگی است؛ فشارهای ناشی از رژیم غذایی شدید باعث می‌شود که شما به‌تدریج حالت فردی دیوانه را پیدا کنید یا اصطلاحا به‌تدریج دیوانه شوید.
خواکین فونیکس در ادامه افزوده است: پیش از ایفای نقش جوکر من کتابی درباره قاتلان سیاسی خواندم و به‌نظرم خیلی جالب آمد. در این کتاب همچنین به این موضوع پرداخته شده بود که چه شرایطی برای این افراد پیش می‌آید که در مسیری اشتباه قرار می‌گیرند.
او در ادامه به این مسئله اشاره کرد که چگونه خواندن یک ژورنال درباره آرتور فلک (شخصیتی خیالی و کمیک که در ابتدا یک استندآپ کمدین است، اما در این حرفه شکست می‌خورد و به مرور شخصیتش تغییر می‌کند و شخصیت جوکر از وی متولد می‌شود) و کتاب‌های طنز به او کمک کرد تا بهتر بتواند در نقش جوکر ظاهر شود. فونیکس در ادامه به این مسئله اشاره کرده است که در نظر بسیاری جوکر، شخصیتی تراژیک دارد. اما من بیشتر به بخشی از آرتور علاقه‌مند بودم که از آن نور ساطع می‌شد. من رنج کشیدن وی را دوست نداشتم، اما به تلاشش برای یافتن آرامش و لحظاتی شاد در زندگی علاقه‌مند بودم. او می‌خواست با دیگران ارتباط داشته باشد. او می‌خواست گرما و عشق را احساس کند. من به این قسمت از شخصیت او علاقه‌مند بودم و فکر می‌کردم که ارزش آن را دارد که بیشتر در این‌باره تحقیق کنم.




تاد فیلیپس، کارگردان جوکر نیز درباره دلیل کاهش وزن خواکین فونیکس برای بازی در جوکر در گفت‌وگو با لس‌آنجلس تایمز گفته است: ما می‌خواستیم همه‌‌چیز در برابر لنز دوربین واقعی و طبیعی جلوه کند. تاد فیلیپس افزوده است: من تصور نمی‌کنم اگر در دنیای واقعی در بشکه‌ای از اسید فرو بروید چیزی از شما بماند؛ چه برسد به اینکه چهره شما سفید و خندان شود و رنگ موهای شما نیز سبز شود. پس ما باید به عقب باز می‌گشتیم و خودمان این تغییرات را مهندسی می‌کردیم. تاد فیلیپس همچنین گفته است که خواکین فونیکس را همیشه برای ایفای نقش جوکر مناسب‌ترین گزینه می‌دانسته و از نظر وی فونیکس بهترین بازیگری است که تا به حال با او کار کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید