• سه شنبه 25 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 6 ذی القعده 1445
  • 2024 May 14
چهار شنبه 13 شهریور 1398
کد مطلب : 76876
+
-

شور ورزش در پارک بانوان اردبیل

نایب‌رئیس هیات ورزش‌های همگانی: تابستان امسال برنامه‌های مختلف ورزشی برای بانوان اجرا شد و همچنان ادامه دارد

گزارش
شور ورزش در پارک بانوان اردبیل

پوپک قاسمی| اردبیل - خبرنگار:


این روزها پارک بانوان به پاتوقی برای ورزش همگانی زنان اردبیلی تبدیل شده است. این پارک که با بایدها و نبایدهای زیاد در سال‌های گذشته احداث شده، این روزها تبدیل به مکانی شده برای تفریح و ورزش بانوان شهر. شور و شوق بانوان در صبحگاه برای انجام ورزش، دیدنی و لذت‌بخش است. دورهمی‌های بانوان بعد ورزش نیز شور و نشاط اجتماعی خاصی در این مکان ایجاد می‌کند. برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای توسعه ورزش همگانی با برگزاری کلاس‌های آمادگی جسمانی و ورزش در پارک بانوان، امروز نتایج رضایت‌بخش خود را نشان می‌دهد. 


عادت به ورزش گروهی

«بهناز داوری»، از بانوان حاضر در این پارک، می‌گوید: از سال‌های گذشته به همراه همسایه‌ها برای ورزش صبحگاهی به این پارک می‌آیم که به مرور تبدیل به یک عادت برای من و برخی دیگر از بانوان شده است و ترجیح می‌دهم ساعاتی از روز را در این مکان بدون دغدغه و نگرانی به ورزش و تفریح بپردازم.

«شیرین عضدی»، دیگر بانوی حاضر در پارک، هم عنوان می‌کند: در اردبیل فقط در برخی فضاها، ورزش بانوان نهادینه و پذیرفته شده است که پارک معلم، شورابیل و پارک بانوان از جمله آن‌ها هستند. در شورابیل هر چند فضا و امکانات بهتر است اما امکان حضور در آن‌جا برای همگان فراهم نیست و شرایط فرهنگی خانواده‌ها متفاوت است. برای همین این پارک که فقط بانوان در آن حضور دارند، می‌تواند مکانی بی‌دغدغه برای بانوان باشد و از حضور و ورزش در این مکان لذت می‌برم. 


بازده سریع برنامه‌ریزی برای ورزش بانوان

یکی از مربیانی که در این پارک به مربیگری برای انجام ورزش‌های صبحگاهی و عصرگاهی مشغول است، می‌گوید: تجربه شور و شوق حضور بانوان برای ورزش در مکان آزاد برایم ارزشمند است و برنامه‌ریزی‌های مناسب برای ورزش بانوان در چنین فضاهای شهری می‌تواند سلامت روحی و جسمی بانوان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه را تضمین کند.  

«لیلا سعادتی» می‌افزاید: بانوان زیادی بودند که در ابتدای حضور در برنامه ورزش روحیه و نشاط کافی نداشتند اما با تداوم حضور بسیار بهتر از قبل شدند. حتی در روزهایی که تمرینات تعطیل است هم خودشان به صورت گروهی برای ورزش به پارک می‌آیند. 

سعادتی بیان می‌کند: برخی بانوان مشکلات جسمانی داشتند که با انجام حرکات ورزشی و بهتر شدن وضعیت روحی سلامتی خود را بازیافتند و این دستاوردها بهترین تبلیغ برای توسعه ورزش است. نتایج مطلوب کسب‌شده در اجرای برنامه‌های ورزش همگانی بانوان نشان می‌دهد با تامین فضا و برنامه‌ریزی، فرهنگ‌سازی برای توسعه ورزش همگانی بانوان زودبازده است و این مساله فرصتی مناسب برای توسعه ورزش به‌ویژه در میان بانوان از سوی متولیان است. 


خانواده فعال؛ تابستان جذاب

نایب‌رئیس هیات ورزش‌های همگانی هم با بیان این‌که از ابتدای تابستان امسال برنامه‌های هیات با شعار «خانواده فعال، تابستان جذاب» طراحی و اجرا شده است، اظهار می‌کند: این برنامه‌ریزی‌ها موجب نهادینه شدن فرهنگ ورزش‌های همگانی در بین خانواده شده است.  «وجیهه تیموریان» می‌افزاید: برگزاری برنامه‌هایی مانند بادی‌بالانس با شعار «بادی‌بالانس، ورزش سبز باارزش» یکی از برنامه‌های هیات ورزش‌های همگانی در روزهای اخیر بود که با حضور بیش از 100 نفر در پارک بانوان برگزار شد که در پایان به قید قرعه جوایزی برای ترغیب بانوان به ورزش‌های دسته‌جمعی و همگانی اهدا شد. 

تیموریان بیان می‌کند: یکی دیگر از برنامه‌های برگزارشده در هفته اول شهریور در پارک بانوان جشنواره ملی فیوژن‌فیتنس ویژه بانوان بود که با شعار به سوی ایران فعال با استقبال 60 نفر از بانوان برگزار شد و اجرای حرکات زیبای گروهی باعث جلب توجه بانوان به این رشته شد. در تلاش هستیم با اجرای برنامه‌های متنوع در فضاهای شهری به‌ویژه در فضاهایی مانند این پارک، بانوان را بیش از پیش به ورزش علاقه‌مند کنیم. 

وی استقبال بانوان از برنامه ورزش همگانی را مطلوب ارزیابی می‌کند و می‌افزاید: لازم است برای ورزش‌های صبحگاهی به‌ویژه برای بانوان فرهنگ‌سازی شود و چنین امکاناتی در دیگر نقاط شهر نیز فراهم شود؛ چراکه دسترسی آسان به شورابیل و پارک بانوان شاید برای همه خانواده‌ها و به‌ویژه بانوان مقدور نباشد. 


تعامل خوب مردم و مسئولان

رئیس هیات ورزش‌های همگانی استان اردبیل هم عنوان می‌کند: ایجاد برخی امکانات در این پارک برای ورزش بانوان بیانگر این موضوع است که توجه به خواسته شهروندان می‌تواند در سرعت بخشیدن به فرهنگ‌سازی مؤثر باشد. «مرتضی تاج‌مهر» می‌افزاید: تعامل مطلوب مسئولان با مردم و رعایت حال آن‌ها مناسب‌ترین پشتوانه اجرای برنامه‌های مردمی است. موضوعی که در ترویج ورزش‌های همگانی نیز مورد توجه قرار گرفته است. 

تاج‌مهر با تاکید بر توسعه ورزش همگانی در میان بانوان عنوان می‌کند: باید سعی کنیم ورزش همگانی با شکل و قالبی جذاب به مردم به‌ویژه بانوان ارائه شود تا این قشر جامعه با میل و رغبت ورزش روزانه را در دستور کار خود قرار دهند. وی با اشاره به رابطه ایجاد امکانات شهری و استقبال مردم از ورزش تاکید می‌کند: امروز ثابت شده ورزش استرس را از بین می‌برد و همین می‌تواند تاثیر زیادی بر سلامت عمومی جامعه داشته باشد و به آرامش روانی مردم شهر منجر شود.

چند سالی است زیرساخت‌های فرهنگی و سخت‌افزاری برای توسعه ورزش‌های همگانی در اردبیل فراهم است. در اردبیل نیز علاوه بر سالن‌های ورزشی از پارک‌ها و فضاهای سبز برای جذب بانوان به ورزش استفاده می‌شود که با توجه به استقبال‌ها امیدواریم در سال‌های آتی شاهد تحول بزرگ در این زمینه باشیم. تاج‌مهر ادامه می‌دهد: طی سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به توسعه ورزش‌های همگانی در این استان صورت گرفته است که نتایج خوبی در پی داشته و اردبیل را به عنوان استان شاخص در کشور معرفی کرده است. 


ضرورت توسعه ورزش همگانی در اردبیل

آمارها حکایت از رتبه اول اردبیلی‌ها در جدول کشوری به لحاظ چاقی دارد. از سوی دیگر میزان پرونده‌های خشونت در اردبیل رتبه بالایی در کشور دارد. این 2 آمار مهم نشان می‌دهد هم به لحاظ جسمی و هم به لحاظ روحی اردبیلی‌ها نیاز به ترمیم و بهبود وضعیت دارند. به اذعان کارشناسان، ورزش بهترین ابزار در سلامت جسمی و روحی است؛ بنابراین متولیان و مسئولان ورزش باید بیش از پیش در توسعه ورزش همگانی و ایجاد نشاط اجتماعی بکوشند. در این برنامه بنا به تاثیر غیرقابل انکار بانوان بر جامعه و خانواده، باید این قشر در مرکز توجه قرار گیرند تا سلامت جسمی و روحی بر شهر حکمفرما شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید