• سه شنبه 25 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 6 ذی القعده 1445
  • 2024 May 14
چهار شنبه 13 شهریور 1398
کد مطلب : 76874
+
-

افزایش گازرسانی به روستا‌های آذربایجان‌‌ غربی

مدیرعامل شرکت گاز: متوسط بهره‌مندی سالانه روستاهای استان از طرح‌های گازرسانی در دولت تدبیر و امید از 9 به ۱۴۴ رسیده است/ استاندار: دولت برای گازرسانی به هر خانوار روستایی ۶ میلیون تومان و در مناطق کوهستانی ۲۰ میلیون تومان هزینه می‌کند

سوخت
افزایش گازرسانی به روستا‌های آذربایجان‌‌ غربی

گازرسانی به روستاها به عنوان بخش مهمی از طرح‌های محرومیت‌زدایی و توسعه‌محور دولت تدبیر و امید به ‌صورت جهشی در بسیاری از مناطق روستایی آذربایجان‌ غربی انجام شده است. تنها در ۶ سال گذشته ۱۳۷ هزار خانوار از این نعمت خدادادی بهره‌مند شده‌اند تا برای ماندن در روستاها امیدوارتر شوند. 

به گزارش ایرنا، در ۶ سال گذشته یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت در بخش امور زیربنایی، توسعه شبکه گازرسانی به‌ویژه در روستاها بوده است به‌گونه‌ای که در حال حاضر 1۱۷۳ شهر و حدود ۲۹ هزار روستای کشور از گاز برخوردارند و سهم آذربایجان ‌غربی از این طرح‌ها روز به‌ روز در حال افزایش است. بر اساس آمار، از ابتدای فعالیت شرکت گاز آذربایجان ‌غربی تا سال 92 به ۳۱۰ روستا گازرسانی شده بود، اما این رقم در حال حاضر به حدود 1۲۰۰ روستا رسیده ‌است.


توسعه در روستاهای محروم 

یکی از روستاییان حاشیه دریاچه ارومیه با بیان این‌که در گذشته برخورداری روستاییان از گاز لوله‌کشی بسیار کم بوده است، گفت: در 3 سال گذشته روستای ما که در حاشیه جاده ارومیه - مهاباد قرار دارد، از گاز طبیعی برخوردار شده که این امر ستودنی است.

«اکبر مظاهری» با تاکید بر این‌که استفاده از گاز طبیعی یک نیاز اساسی در این برهه است، بیان کرد: برای سال‌های طولانی روستاهای آذربایجان ‌غربی - حتی آنهایی که نزدیک شهر ارومیه قرار داشتند - از این نعمت بی‌بهره بودند. اما در سال‌های اخیر اقدامات بسیار خوبی در روستاها انجام شده است و حتی برخی از روستاییانی که به شهر ارومیه رفته بودند، در حال بازگشت به روستا هستند.

وی ادامه داد: نباید تصور کنیم که بدون امکانات می‌شود در روستاها زندگی کرد. باید برای ماندن روستاییان در روستا و ایجاد زمینه تولید و اشتغال به دنبال توسعه امور زیرساختی و رفاهی باشیم. این مساله طی سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، اما امیدواریم میزان آن روز به روز بیشتر شود.


بهره‌مندی سالانه ۱۴۴ روستا از گاز 

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان ‌غربی با اشاره به این‌که در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تنها ۳۱۰ روستا و ۳۵ شهر استان از گاز طبیعی برخوردار بودند، بیان کرد: با تلاش این دولت، تعداد مناطق برخوردار از گاز طبیعی به 1۱۷۱ روستا و ۴۲ شهر رسیده ‌است.«علیرضا شیخی» گفت: 8 /3 برابر شدن روستاهای دارای گاز طبیعی و بهره‌مندی 7 شهر دیگر در استان از این امکان، نشان‌دهنده توجه ویژه دولت به محرومیت‌زدایی است. تا سال ۱۳۹۲ ضریب نفوذ گاز طبیعی بین خانوارهای روستایی آذربایجان‌‌غربی ۳۲ درصد بود که امروز این رقم به ۶۸ درصد رسیده ‌است.

این مسئول با بیان این‌که با بهره‌برداری از پروژه‌های گازرسانی در دست اجرا ضریب نفوذ دسترسی به گاز در آذربایجان‌ غربی به بیش از ۸۰ درصد می‌رساند، افزود: در مدت فعالیت دولت تدبیر و امید در ۶ سال گذشته ۸۶۱ روستا از گاز طبیعی بهره‌مند شده‌اند که به‌ طور متوسط سالانه ۱۴۴ روستا بوده است. این در حالی است که از ابتدای فعالیت شرکت گاز در استان، سالانه به طور متوسط نزدیک به ۹ روستا از گاز برخوردار شده‌اند.

وی تاکید کرد: در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید، تعداد کل مشترکان گاز در استان حدود ۶۲۲ هزار مشترک بود در حالی‌ که این رقم در حال حاضر به ۹۵۵ هزار مشترک رسیده و نشان‌دهنده بهره‌مندی حدود ۳۳۳ هزار مشترک در مدت ۶ سال فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم است. شیخی ادامه داد: در حال حاضر بهره‌مندی شهرنشینان آذربایجان ‌غربی نیز از گاز طبیعی به 6/ 99 درصد رسیده است.


شاخص بهره‌مندی گاز روستایی 80 درصد است 

استاندار آذربایجان‌ غربی هم با اشاره به این‌که اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه‌های زیربنایی استان از جمله گازرسانی روستایی بی‌نظیر است، گفت: این استان در گذشته یکی از مناطق کم‌برخوردار از گاز به ‌شمار می‌رفت، اما اکنون رفته‌رفته این محرومیت جبران می‌شود.«محمدمهدی شهریاری» افزود: با بهره‌برداری از طرح‌های گازرسانی روستایی در دست اجرا، شاخص بهره‌مندی استان از گاز به بیش از ۸۰ درصد می‌رسد که در ابتدای اقدامات دولت تدبیر و امید برای گازرسانی به روستاها و شهرهای غیربرخوردار در استان رقم غیرقابل باوری تصور می‌شد.

وی بیان کرد: دولت برای گازرسانی به هر خانوار روستایی ۶ میلیون تومان هزینه می‌کند که این رقم در برخی نقاط آذربایجان ‌غربی - به دلیل کوهستانی بودن منطقه - به بیش از ۲۰ میلیون تومان نیز می‌رسد.وی با اشاره به طرح‌های گازرسانی این استان ادامه داد: در هفته دولت و طی روز‌های  اخیر هم ۴۹ روستای دیگر استان با 4۷۷۶ خانوار جمعیت و صرف بیش از ۴۶۰ میلیارد ریال هزینه از گاز طبیعی بهره‌مند می‌شود.شهریاری از 7 هزار کیلومتر احداث شبکه گاز در دولت تدبیر و امید در استان خبر داد و گفت: در ابتدای دولت برخورداری کمی در این حوزه داشتیم، ولی این کمبود با تلاش‌های شبانه‌روزی جبران شده است.

با توجه به راهبرد دولت تدبیر و امید درباره محرومیت‌زدایی، انتظارها برای افزایش روزافزون خدمات زیربنایی در آذربایجان‌ غربی روز به روز بیشتر می‌شود و افتتاح طرح‌های عمرانی، خدماتی و تولیدی به ارزش بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال در هفته دولت امسال هم امیدها را برای تحقق این انتظار بحق بیشتر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید