• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 11 شهریور 1398
کد مطلب : 76222
+
-

سرقت خودرو نخستین جرم در استان

دادستان البرز: 54 درصد سرقت‌هایی که انجام می‌شود مربوط به خودرو‌هایی است که ایمنی کامل ندارند و یا ماشین در مقابل مراکز درمانی و اداری رها شده است

خبر
سرقت خودرو نخستین جرم در استان

دادستان عمومی و انقلاب مرکز البرز با بیان این‌که سرقت، نخستین جرم در استان است گفت: 
54 درصد سرقت‌هایی که صورت می‌گیرد مربوط به خودرو است که یا پارکینگ تامین نشده، یا خودرو ایمنی کامل ندارد و یا ماشین در مقابل مراکز درمانی و اداری رها شده است.
به گزارش ایرنا، «حاجی رضا شاکرمی» افزود: این موارد سبب می‌شود تا سارقان به سرقت خودرو و یا وسایل داخل آن اقدام کنند. برای جلوگیری از این معضل در وهله نخست افرادی که اقدام به ساخت خانه می‌کنند باید پارکینگ تامین کنند، شهرداری‌ها پارکینگ‌های عمومی ایجاد کنند، مردم خودروهای خود را در جای امن پارک کنند و خودروسازان نیز مکلفند ایمنی خودرو را بالا ببرند.
وی اضافه کرد: طبق آسیب‌شناسی‌ای که صورت گرفته 96 درصد سارقان یا شغل ندارند و یا شغلشان کاذب است، 86 درصد از این افراد مجردند و 66 درصد از آنها بازگشت به زندان دارند. این آمارها بیانگر این است که در وهله نخست برای افراد شغل و بعد نیز زمینه ازدواج جوانان را فراهم کرد و در مرحله بعدی نیز سارقان پس از خروج از زندان از سوی خانواده‌ها مراقبت شوند تا بازگشت مجدد به زندان نداشته باشند.
شاکرمی گفت: زمانی که آمارها نشان از افزایش 30 درصدی سرقت در کشور دارد، نباید فقط انتظار از دولت، دستگاه قضا و پلیس داشت که پای کار باشد. آنها نیز وظایفشان را انجام می‌دهند، اما جامعه نیز باید هوشیار باشد، مراقب فرزندان بود، برای آنها زمینه اشتغال و نسبت به ازدواج آنها اقدام کرد.
وی با بیان این‌که جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی یکی از برنامه‌های جدی دستگاه قضاست، عنوان کرد: با هدف پیشگیری از جرائم و ایجاد جامعه‌ای امن، دستگاه قضا برای تولید و اشتغال قدم‌های جدی برداشته است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز با اشاره به این‌که ضرب و جرح عمدی دومین جرم در استان است گفت: چرا در نظام اسلامی که یکی از ویژگی‌های آن سعه صدر است، باید شاهد وقوع چنین جرائمی که متعاقب آن توهین و تهدید است، باشیم؟ 
شاکرمی افزود: طبق تحقیقات صورت‌گرفته روزهایی که آلودگی هوا افزایش یافته، در میزان منازعات تاثیر داشته، این در حالی است که این آلودگی هوا که 80 درصد آن مربوط به فرسودگی ناوگان شهری است، در کاهش سعه صدر، پایین آمدن تمرکز دانش‌آموزان و تصمیم‌گیری مدیران تاثیر دارد. جلوگیری از چنین مسائلی نیازمند این است که در مرحله نخست ناوگان شهری بازسازی شود و همه احساس مسئولیت کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به منابع ملی، جنگل و بستر رودخانه‌ها اشاره کرد و گفت: این منابع متعلق به همه مردم است، اما عده‌ای اقدام به تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی کرده و در واقع حق و حقوق ملت را تضعیف می‌کنند؛ برای مقابله با این موارد فقط نباید از دولت و قوه قضاییه انتظار داشت.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز البرز افزود: البته ما به مالکیت خصوصی افراد احترام می‌گذاریم، اما چنانچه افرادی نسبت به تخریب محیط‌زیست اقدام و اراضی ملی را تصرف کنند و زمین‌های زراعی را تغییر کاربری بدهند، با آنها برخورد می‌شود.
شاکرمی ادامه داد: در محدوده‌هایی از جمله محمدشهر، ماهدشت، ساوجبلاغ و چهارباغ شاهد هستیم که تغییر کاربری‌های بسیاری صورت گرفته است. دولت در این رابطه وظیفه داشت که ساماندهی کند، اما به‌خوبی عمل نکرده است، هوشیار باشید که تغییر کاربری زراعی آینده جبران‌ناپذیری را برای کشور به همراه دارد.
وی افزود: در غرب و جنوب استان میوه‌هایی که تولید می‌شد بسیار خوب و بخش کشاورزی البرز یکی از فعال‌ترین بخش‌ها بود، اما احساس مسئولیت نکردیم و اراضی تغییر کاربری داده شده به این روز افتاده‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید