• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 11 شهریور 1398
کد مطلب : 76131
+
-

افزایش 40 درصدی کشت دوباره برنج در مازندران

کشاورزی
افزایش 40 درصدی کشت دوباره برنج در مازندران

افزایش آب رودخانه‌ها و حجم آب پشت سدها و آب‌بندان‌ها طی امسال سبب استقبال کشاورزان حوضه آبریز ۱۱۰ هزار هکتاری دشت هراز برای کشت دوم برنج شد. به گزارش ایرنا، بارش‌های سیل‌آسای اواخر سال گذشته و بارندگی‌های بهاری امسال سبب شد تا همه ۸۰۰ قطعه آب‌بندان و 8 سد بزرگ و کوچک استان با ظرفیت کامل آبگیری شوند. بارش برف نیز در ارتفاعات البرز باعث شد تا آب رودخانه‌های استان به‌ویژه رودخانه هراز با دبی بیشتر همواره در جریان باشد.بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران، 3 سال پیش 25 هزار هکتار، 2 سال پیش 28 هزار هکتار و پارسال نیز 35 هزار هکتار از شالیزارهای استان زیر کشت دوم رفت و پیش‌بینی امسال مسئولان با وجود فراوانی آب و با توجه به منافع اقتصادی شالیکاران در کشت دوم، حدود 40 هزار هکتار بود، اما این رقم اکنون به 50 هزار هکتار رسیده است.


دونوج و نشای دوباره

فرایند کشت اول برنج در مازندران طی سال‌های اخیر با هدف انجام کشت دوباره تغییر کرد و امسال یک ماه زودتر از اوایل اسفند با خزانه‌گیری آغاز شد. پس از طی مراحل آماده‌سازی زمین، از دهه اول فروردین به نشاکاری یا همان مرحله‌ای می‌رسد که در افکار عمومی از آن به عنوان کشت برنج یاد می‌کنند.کشت دوباره برنج در شالیزارهای مازندران به 2 صورت نشای مجدد و پرورش ساقه شالی یا دونوج انجام می‌شود. در روش اول کشاورزان اقدام به آماده‌سازی دوباره شالیزار می‌کنند ولی در روش دوم ساقه‌های باقیمانده از کشت نخست دوباره جوانه می‌زند و پرورش داده می‌شود.


فراوانی آب و افزایش سطح زیر کشت

رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: به دلیل وجود آب فراوان کشت دوباره برنج فراتر از پیش‌بینی افزایش یافت و از 35 هزار هکتار سال قبل به 50 هزار هکتار رسید که این رقم 40 درصد بیشتر نسبت به سال قبل است. وجود آب در آب‌بندان‌ها و رودخانه‌ها، شرایط را برای نشای دوباره برنج فراهم کرده است.«ابراهیم قربان‌نژاد» افزود: از آنجا که 
۹۵ درصد کشت دوباره برنج در حوضه آبریز هراز انجام می‌شود و جریان مناسب آب رودخانه هراز نیز امسال با بارش‌های مناسب برف و بارندگی‌ها دائمی شد، کشاورزان این منطقه از فرصت دوباره نشا استفاده کردند. وجود آب فراوان سبب شد تا امسال کشت دوباره برنج در شالیزارهای پایین‌دست سد البرز و حاشیه رودخانه تلار قائمشهر و سد شهید رجایی در کنار رودخانه تجن ساری نیز انجام شود.


مبارزه با کرم ساقه‌‌خوار

وی با بیان این‌که امسال 40 هزار هکتار از زمین‌های استان نیز به روش دونوج (پرورش ساقه شالی) زیر کشت دوم رفت، گفت: اگرچه نسل سوم کرم ساقه‌خوار برنج به عنوان مهم‌ترین آفت مشکلاتی برای کشت دوم به وجود آورد، اما این آفت با عملیاتی کردن توصیه‌های کارشناسان قابل کنترل است.رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: شالیکارانی که توصیه مهم انداختن توری روی خزانه شالی پیش از انتقال بوته نشا را انجام دادند، کمترین خسارت از آفت نسل سوم کرم ساقه‌خوار را می‌بینند. کشاورزانی هم که به این نکته توجه نکردند، نباید به صورت خودسرانه اقدام به سم‌پاشی کنند. توصیه کارشناسی این است که نمونه نشای آفت‌زده را به مراکز خدمات کشاورزی یا فروشگاه‌های مجاز سموم کشاورزی ببرند و طبق نسخه کارشناسان برنج اقدام به مبارزه شیمیایی کنند.قربان‌نژاد گفت: در حال حاضر
 85 درصد برداشت کشت اول برنج انجام شده است و کشاورزان شرق استان به‌ویژه در مناطق کوهپایه‌ای مانند دودانگه و چهاردانگه، هزار جریب بهشهر و نکا، گوهرباران میاندورود و بخش‌هایی از گلوگاه در حال برداشت هستند.


بررسی آماری وضعیت کشت برنج در مازندران

طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران، امسال حدود ۲۱۴ هزار و ۳۰۰ هکتار از زمین‌های استان زیر کشت شالی رفت که دست‌کم ۱۰ هزار هکتار بیشتر از سال گذشته است. شالیکاران فریدونکنار، آمل، بابل، بابلسر و محمودآباد در حوضه آبریز هراز هر سال حدود ۴۵ روز زودتر از مناطق شرقی استان کشت می‌کنند. نخستین برداشت رسمی امسال برنج نیز 27 تیر از منطقه بابلسر آغاز شد که ‌اکنون کشت دوباره در این زمین‌ها به مرحله وجین دوم رسیده است. مازندران سالانه با تولید بیش از یک میلیون تن برنج سفید، ۴۲ درصد نیاز کشور به این محصول را تامین می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید