• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 10 شهریور 1398
کد مطلب : 76028
+
-

ویترین فیلم‌ها و سریال‌ها

نقد و نظر
ویترین فیلم‌ها و سریال‌ها


صفا آقاجانی ـ  گوینده و بازیگر

فیلم‌ها، سریال‌ها و نمایش‌هایی که در معرض دید مردمند، عوامل سازنده متعددی دارند؛ کسانی که فیلمنامه یا نمایشنامه را می‌نویسند، کسانی که نیازهای ضروری برای ایجاد امکان بازی و فیلمبرداری را تهیه می‌کنند، گریمورها، کارگردان، دستیاران و ... با این همه، مردم از مجموعه این عوامل فقط بازیگران را می‌بینند و آنها را می‌شناسند. دلیل موضوع هم این است که بازیگر، ویترین هر فیلم و نمایشی است. وقتی برنامه‌ای به پخش عمومی می‌رسد، هنرپیشه‌‌های آن، نماینده نمایشی هستند که مردم دیده‌اند.
گرچه نمی‌توان گفت، نقش هنرپیشه فقط و فقط ایفای نقش است و هیچ نقش دیگری ندارد، چرا که به هر روی برای هر بازیگری می‌توان نقش مشاوره‌ای دست‌کم در حوزه دیالوگی که می‌گوید و نقشی که اجرا می‌کند، قائل شد.
با این حال نقش اصلی در پی‌ریزی جریان اصلی داستان و بردن آن مقابل دوربین توسط کسان دیگری ایفا می‌شود.
در دهه‌ها و سال‌های اخیر ارتباط کسانی مثل تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان در مراسمی مانند رونمایی یا برگزاری نشست‌های نقد با مردم، ممکن شده است؛ ارتباطی که گاه غیرمستقیم است و توسط خبرنگاران و از طریق تهیه گزارش ممکن می‌شود و گاه مستقیم است و علاقمندان در فرصت‌هایی که برای همین منظور ایجاد می‌شود با عوامل مختلف فیلم گفت‌و‌گو و تبادل نظر می‌کنند. به هر حال باید در نظر داشت هر اثر هنری در مواجهه با نقد مردم قوام و کمال می‌یابد و می‌توان گفت که هر هنرمندی برای رشد و ارتقای هنرش نیازمند اطلاع از نظرات و عقاید مردم، دست‌کم درباره خود و آثارش است. از این رو چنین ارتباطاتی نه تنها مفید، بلکه لازم است و در اکثر مواقع از سوی عوامل سازنده فیلم مورد استقبال قرار می‌گیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید