• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 10 شهریور 1398
کد مطلب : 75954
+
-

اعتماد به مرد آرژانتینی

3 نشانه برای اینکه در روز نخستین باخت کالدرون به او امیدوار بمانیم

اعتماد به مرد آرژانتینی

بهروز رسایلی

مربیان بازنده همیشه باید آماده تندترین انتقادات باشند؛ مخصوصا اگر وارث دوران کامیابی و افتخار یک تیم بوده باشند. دردی که امروز بعد از تنها یک باخت در زمین تراکتور به جان گابریل کالدرون افتاده، شبیه دردی است که این سال‌ها همه مربیان بعد از گواردیولا و فرگوسن در بارسلونا و منچستریونایتد تحمل کرده‌اند. حالا وضع کالدرون هم همین است و باید به همزیستی با سایه سنگین برانکو خو بگیرد. برانکو فوق‌تخصص کسب امتیاز در تبریز بود و طبعا دست خالی کالدرون در این شهر، مایه ملامت او خواهد شد، اما حتی در دل همین شکست هم می‌شد نشانه‌های امیدوارکننده‌ای از سبک مربیگری کالدرون پیدا کرد.
  وفاداری به فوتبال هجومی
پرسپولیس در یکی از سخت‌ترین مسابقات فصلش فقط با یک هافبک دفاعی به میدان رفت. اگرچه کمال کامیابی‌نیا به‌خاطر مصدومیت در دسترس نیست، اما کالدرون می‌توانست از حضور ربیع‌خواه یا حتی یک عنصر دفاعی دیگر در کنار احمد نوراللهی سود ببرد، که این کار را نکرد و در طول 90دقیقه تنها یک بازیکن را مقابل خط دفاعی تیمش قرار داد. پرسپولیس البته در نیمه اول بازی تبریز دچار نوعی «ترس تیمی» شد و این هراس تا زمان به ثمر رسیدن گل تراکتور از تیم دور نشد. با وجود این، کالدرون به حفظ عناصر هجومی‌اش در زمین متعهد ماند و حتی با تعویض‌هایش در نیمه دوم، این رویه را تشدید هم کرد. این می‌تواند یک نشانه دلپذیر و امیدوارکننده برای ادامه فصل باشد؛ حتی اگر سرخپوشان در 2بازی رسمی اول‌شان فقط یک گل زده باشند.
   بدعتی به نام تعویض بین دو نیمه
یکی از عادت‌های برانکو تعویض دیرهنگام بود. او هرگز عادت نداشت بازیکن ضعیف را فورا تعویض کند و مثلا جابه‌جایی بین دو نیمه، جز در زمان‌هایی که یک بازیکن مصدوم می‌شد اتفاق نمی‌افتاد. کالدرون اما نگاه دیگری دارد. او دیروز بین دو نیمه امید عالیشاه را که خوب بازی نمی‌کرد و تحت فشار هواداران حریف بود تعویض کرد؛ آنچه نشان می‌دهد برای تغییر ارنج در تیم این مربی، لزوما نیازی به گذشت 60 یا 70دقیقه از زمان بازی نیست. در این شرایط بازیکن جانشین هم فرصت بیشتر و بهتری برای ارائه توانایی‌هایش خواهد داشت؛ اتفاقی که روز جمعه برای بشار رسن رخ داد و بازی پرسپولیس با حضور او در زمین عوض شد.
   ماجرای مهدی شیری
در تیم برانکو مدافعان کناری معمولا حاشیه امنیت داشتند و در طول 4سال گذشته جز در یکی، دو مورد دیده نشد بازیکنی در این پست به‌دلیل ضعف فنی تعویض شود. کالدرون اما در این مورد هم سیاست دیگری دارد. او اوایل نیمه دوم مهدی شیری را که خوب بازی نمی‌کرد از زمین بیرون برد و سیامک نعمتی را یک خط عقب کشید تا جا برای امیر روستایی باز شود؛ گرچه این بازیکن جوان برای دومین هفته پیاپی قدر موقعیت بسیار خوبی که در اختیارش قرار گرفته بود را ندانست و نمایش قابل دفاعی ارائه نداد. به این ترتیب روشن است که در تیم کالدرون، هیچ بازیکنی درون زمین حاشیه امنیت ندارد و نمایش ضعیف می‌تواند منجر به تعویض هر مهره‌ای در هر پستی شود. برای جاافتادن موضوع، کافی است این داستان را با همه مسابقاتی که مثلا محسن ربیع‌خواه 90دقیقه بی‌ثمر در زمین باقی می‌ماند مقایسه کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید