مهجوریت کالاهای تولیدی مرکزی در نبود برندسازی
رئیس اتاق بازرگانی اراک: کیفیت کالاهای تولید داخل استان در بسیاری از موارد مرغوبتر از کالاهای خارجی است
مریم جباری| اراک - خبرنگار
یکی از مشکلات و مسائلی که در سالهای اخیر سبب بیمیلی مردم نسبت به خرید کالاهای ایرانی شده است، نبود برند برای کالاهای تولید داخل مانند کالاهای خارجی است که همین مسأله سبب بیاعتمادی مردم و تأثیر نامطلوب آن بر اقتصاد کشور شده است. برند نشانه هویت، کیفیت، خدمات پس از فروش و ضمانت کیفیت است که تأثیر مهمی در ذهن خریدار میگذارد و رغبت به خرید را افزایش میدهد. کالاهای برند خارجی که با تبلیغات واقعی چند سال ضمانت و خدمات پس از فروش دارند اعتماد خریدار را بهتر به خود جلب میکنند.
در استان مرکزی نیز همین مسأله مشکلات جدی را در حوزه اقتصاد واحدهای تولیدی ایجاد کرده است. با توجه به نامگذاری امسال با عنوان رونق تولید، حمایت از کالای ایرانی و تولید داخل باید معایب تولیدات داخل که یکی از آنها برندسازی و ضمانت فروش است شناسایی و رفع شود.
این شعار به شرطی محقق خواهد شد که بتوانیم تولید کالای ایرانی قابل رقابت با کالای خارجی داشته باشیم و از همه مهمتر این کالاها دارای برند و نشان و خصوصیات ذکر شده باشند.
با توجه به ظرفیتهای تولیدی که در همه زمینهها در استان مرکزی وجود دارد قطعاً رفع این مشکلات میتواند به تولید استان و حتی صادرات کمک کند.
رفع مشکلات و نواقص در زمینه تولید کالاهای داخلی و از همه مهمتر قابل رقابت بودن این کالاها میتواند علاوه برکمک به اقتصاد استان زمینهساز کاهش بیکاری نیز باشد.
بیاعتمادی مردم به کالاهای تولیدی بدون برند
یکی از شهروندان اراکی مهمترین دلیل استقبال نکردن مردم از کالاهای ایرانی را نداشتن بستهبندی مناسب و زیبا عنوان میکند و میگوید: همین مسأله میتواند دلیل استقبال بیشتر مردم از تولیدات خارجی باشد، زیرا کالاهای خارجی دارای بستهبندیهای بسیار زیبا هستند و قطعاً مورد توجه بیشتری قرار میگیرند.
«مهرنوش غفاری» بیان میکند: مشکل دیگری که در این زمینه وجود دارد نداشتن برند برای تولیدات داخل است که در کنار نبود بستهبندی زیبا و مناسب باعث بیرغبتی مردم میشود، زیرا مردم استفاده از کالاهای با برندهای خاص را تجربه کردهاند و نمیتوانند به کالاهای بدون برند اعتماد داشته باشند.
وی ادامه میدهد: بیشتر کالاهای تولید خارج از کشور در بیشتر مواقع با قیمت پایینتر و ارزانتری در اختیار مردم قرار میگیرد و با توجه به شرایط اقتصادی موجود مردم ترجیح میدهند کالاهای با قیمت کمتر را خریداری کنند که همین مسأله سبب شده کالاهای چینی بتوانند بازار را تصاحب کنند.
تولید کالاهای با کیفیت و با برند خاص
شهروند دیگری در این مورد با اشاره به اینکه کالای داخلی در مرحله نخست باید مورد اعتماد و اطمینان تولیدکننده باشد میگوید: برای حمایت از تولید داخل در ابتدا باید کالاها با کیفیت مناسب، ضمانت کیفیت، خدمات پس از فروش واقعی و همچنین قابل رقابت با کالاهای خارجی تولید شود و این کالاها با برندها و بستهبندیهای مناسب و زیبا در بازار عرضه شود.
«متین قائمی» بیان میکند: بعد از تحقق این موارد باید فرهنگسازیهای لازم در این زمینه انجام شود و این مسأله که خرید کالای ایرانی و حمایت از تولید داخل میتواند رفع مشکل بیکاری و رشد اقتصادی استان را به همراه داشته باشد برای شهروندان تبیین شود.
وی ادامه میدهد: در استانی مانند مرکزی با دارا بودن ظرفیتهای تولیدی بسیار بالایی که وجود دارد، هنوز در زمینه استفاده از تولیدات داخل نتوانستهایم موفق عمل کنیم.
حفظ بازارهای داخلی و خارجی با ایجاد برند
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک با اشاره به اینکه برندسازی به عنوان یک مسأله مهم در دنیا مطرح است میگوید: برای حفظ بازارهای داخلی و خارجی با توجه به ظرفیتهای تولیدی استان باید در زمینه ایجاد برند برای تولیدات داخل گامی جدی و اساسی برداشته
شود.
«منوچهر توسطی» بیان میکند: بعد از این اقدام باید در زمینه اعتمادسازی بین شهروندان به منظور استفاده از کالاهای تولید داخل برنامهریزی وجود داشته باشد، زیرا در استان مرکزی همه این اقدامات میتواند علاوه بر رشد اقتصادی رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال را به همراه داشته باشد.
وی با اشاره به ضرورت وجود برند برای معرفی کالاهای تولیدی بهویژه در استان مرکزی ادامه میدهد: وجود برند میتواند علاوه بر معرفی صحیح به مصرف کننده، در زمینه تولیدات صادراتمحور نیز نقش اساسی ایفا کند.
توسطی ادامه میدهد: کیفیت برخی از کالاهای تولید داخل در بسیاری از موارد مرغوبتر از کالاهای خارجی است که توجه به مسأله برندسازی میتواند معرفی کالاها به مردم و تشخیص نوع کالا را برای مصرفکنندگان به همراه داشته باشد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک میافزاید: با توجه به وجود ظرفیتهای تولیدی بسیار زیادی که در استان وجود دارد داشتن برند برای کالاهای تولیدی داخل استان ضروری است و دولت و مسئولان استانی باید در این زمینه گامهای جدیتری بردارند و شرایط لازم برای عرضه و تبلیغ کالای داخلی را با جدیت بیشتری دنبال کنند.
ضرورت وجود برند برای کالاهای تولیدی
یک استاد دانشگاه و دکترای اقتصاد در استان مرکزی با اشاره به دلایل مختلف در زمینه استفاده نکردن از کالاهای تولید داخل میگوید: اینکه تولیدات داخل از کیفیت و مرغوبیت مناسبی برخوردار نیستند قبول ندارم و این مسأله نمیتواند دلیل اصلی استفاده نکردن از کالاهای تولید داخل باشد.
«علیرضا مهدی خانی» بیان میکند: در این بخش مشکل اصلی در زمینه حمایت نکردن از تولیدات داخل نبود برند برای تولیدات داخل است و همین مسأله سبب شده مردم خرید کالاهای درجه پایین دارای برند را به کالاهای مرغوب بدون برند تولید داخل ترجیح دهند. وی ادامه میدهد: تصوری که در مورد مرغوب نبودن کالاهای داخلی برای مردم ایجاد شده، با فرهنگسازی و بعد از آن ایجاد برند برای کالای تولیدی میتواند اصلاح شود.
زیرا بسیاری از کالاهای تولید داخل دارای مرغوبیت و عمر مفیدتری نسبت به کالاهای تولید خارج هستند. این استاد دانشگاه و دکترای اقتصاد استان مرکزی میافزاید: از پیامدهای نبود برند میتوان به این نکته اشاره کرد که کالای تولیدی مفهوم رقابت و کاربرد خود را در زمینه ارتقای کیفیت از دست خواهد داد.
زیرا یکی از پایههای رقابت افزایش کیفیت است که این مهم قطعاً از طریق برند ایجاد میشود. مهدی خانی اظهار میکند: اگرچه باید در زمینه برندسازی یک کالا تبلیغات انجام شود، اما به دلیل بالا بودن هزینههای تبلیغات و نبود یک ساز و کار منطقی و مناسب در این بخش نتوانستهایم به خوبی پیشرفت داشته باشیم. وی بیان میکند: در استانی مانند مرکزی که در همه زمینههای صنعتی، تولیدی، کشاورزی و... دارای ظرفیت است وجود برند برای کالاهای تولیدی یک ضرورت است. زیرا این اقدام میتواند به رونق تولید و افزایش اشتغال و حتی صادرات تولیدات استان کمک کند. بنابراین مسئولان مربوطه باید در این بخش با جدیت بیشتر و برنامهریزی هدفمندتری گام بردارند.