• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 9 شهریور 1398
کد مطلب : 75767
+
-

آتش در خیمه عشایر

فرماندار: همه نهادها تا رسیدن خانواده‌های حادثه‌دیده به شرایط مناسب، برای امدادرسانی در خدمت این افراد هستند

آتش در خیمه عشایر

سپیده امیری|  کرمانشاه- خبرنگار:


هفته گذشته، چادر عشایر در محور روانسر- کرمانشاه روستای گراوند به علت برخورد سیم برق با چادر دچار حریق شد و همه چادرها و وسایل زندگی عشایر در آتش سوخت. همچنین در این آتش‌سوزی ۳۸ راس دام تلف شدند. 

این ۱۵ خانوار عشایری با جمعیت ۶۰ نفر اهل چهارمحال و بختیاری و دزفول هستند که برای کار به بالاتر از روستای گراوند کوچ کرده‌اند. بالاتر از روستای گراوند روبه‌روی پمپ بنزین در جاده روانسر سیاهی قامت چادر‌های سوخته 
خودنمایی می‌کند. یخچال‌ها و کولرها در آتش سوخته‌اند. بوی سوختگی و جزغاله شدن احشام، مشام را به‌شدت آزار می‌دهد. حیوانات سوخته و خون ریخته شده آنها، صحنه‌ای بسیار دردناک برجای گذاشته است. 
حادثه شب چهارم شهریور رخ داد و دارایی هر ۱۵خانوار در آتش سوخت. این حادثه تلفات جانی نداشت. می‌گویند از عشایر دزفول و چهارمحال و بختیاری هستند که برای کار به اینجا آمده‌اند. 


زندگی خیلی خوبی داشتیم 

«مدینه مختاری» بانویی 40 ساله از اهالی چهارمحال و بختیاری با چند بچه قد و ‌نیم قد، آثار به‌جامانده را با حسرت نگاه می‌کند و می‌گوید: ما زندگی خیلی خوبی داشتیم. تمام خانه و کاشانه‌مان در چادر خلاصه می‌شد. ناگهان همه وسایلی که به‌سختی برای زندگی تهیه کرده بودیم در آتش سوخت. در لحظه حادثه به همراه همسر و فرزندانم برای کار به مزرعه رفته بودیم و حتی تلفن همراهمان را نیز در چادر جا گذاشته بودیم.  مدینه ادامه می‌دهد: ما ۱۵خانوار همگی با هم آشنا هستیم و نسبت فامیلی داریم. به هر جایی می‌رویم که کار باشد. در کرمانشاه نیز برای جمع‌آوری محصولات کشاورزی آمدیم. پسرعمویم نیز به همراه خانواده‌اش همراه ماست. حقوق کارگری کفاف زندگی‌اش را نمی‌داد، به همین خاطر چند گوسفند را به صورت امانی تهیه کرد تا با نگهداری از آنان و تولید محصولات لبنی کسب درآمد کند اما همه گوسفندانش از بین رفتند و اکنون خسارت بیشتری به آنها تحمیل شده است. 


مردان حضور نداشتند 

این بانوی عشایری ادامه می‌دهد: در زمان حادثه مردان حضور نداشتند. فقط یکی از مادران به همراه بچه خردسالش که کسالت داشت، در یکی از چادرها منتظر بازگشت ما بود که با مشاهده آتش از مهلکه فرار و تلفنی ما را مطلع کرد. همسر مدینه می‌افزاید: برق را از کابل کنار روستا انتقال داده‌ایم و حدس می‌زنیم علت آتش‌سوزی جرقه زدن یکی از سیم‌های انتقال اطراف کاه ‌و خوراک دام‌ها باشد. البته ما دامی نداریم تا دامپزشکی بررسی کند، اما بیمه برای اخذ لیست خسارات مراجعه کرده است. 

وی می‌گوید: کوچ‌نشین هستیم و پیشه ما کارگری است. در فصول سرد از اواخر پاییز تا اواسط بهار در اصفهان و خوزستان هستیم اما از اواخر بهار تا اواخر تابستان که با افزایش دما همراه است، به غرب کشور به‌ویژه کرمانشاه می‌آییم و در زمین‌های کشاورزی کار می‌کنیم. کشاورزان اینجا سال‌هاست که ما را می‌شناسند و امور زمین قابل کشت خود را به ما می‌سپارند. 


 بیمه نیستیم 

مرد میانسالی که لهجه خوزستانی دارد، خود را از آشنایان چادرنشینان معرفی می‌کند و می‌گوید: بی‌اطلاعی چادرنشینان از خدمات و مزایای بیمه سبب شده عده‌ای از آنها احشام خود را بیمه نکنند.عده‌ای نیز فقط خطر سرقت احشام را در نظر می‌گیرند و ‌چون سرقت شامل تعهدات بیمه‌گزاران نمی‌شود احشام را که سرمایه مهم آنها محسوب می‌شود، بیمه نمی‌کنند و در چنین مواقعی دچار خسارات جبران‌ناپذیری می‌شوند. 


غصه از دست دادن تجهیزات 

«محمد عبدی» نیز از خسارت‌دیدگانی است که غصه از دست دادن تجهیزاتش اجازه نداده خود و خانواده پرجمعیتش بخوابند، می‌گوید: من و برادرم کارگر هستیم و از خوزستان مهاجرت کرده‌ایم و به شیوه عشایر زندگی می‌کنیم.
در شهر خودمان کار نبود و نمی‌توانستیم امرارمعاش کنیم. در کرمانشاه روزانه ۷۰ هزار تومان برای جمع‌آوری سیب‌زمینی از صاحب‌کارمان دریافت می‌کنیم که مخارج زندگی‌مان را می‌دهد. در این آتش‌سوزی همه سرمایه زندگی مختصرمان نیز از بین رفته است. 


اقدامات هلال احمر 

«محمدامین عزیزی» مسئول روابط عمومی هلال احمر استان کرمانشاه در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: اهالی روستا در شب حادثه با سامانه ۱۱۲ تماس گرفتند و خبر آتش‌سوزی را دادند. پس از ارزیابی و اطمینان از سلامت افراد 2 تیم عملیاتی به همراه ۴ خودرو امدادی، پشتیبانی و آمبولانس از جمعیت هلال احمر شهرستان کرمانشاه به محل حادثه اعزام شدند و به حادثه‌دیدگان چادر اسکان اضطراری و اقلام زیستی مثل پتو تحویل داده شد. 

هلال احمر اقلام خوراکی مانند کنسرو، قند و چایی به حادثه‌دیدگان اهدا کرده است و سعی داریم در روزهای آینده نیز کنار این افراد باشیم. وی علت آتش‌سوزی را برخورد سیم برق با چادر عنوان می‌کند و می‌افزاید: این عملیات ساعت ۱۹:۳۰ آغاز شد و در ساعت ۲۳:۰۰ شب چهارم شهریور ماه به پایان رسید. در این عملیات به ۵۵ نفر امدادرسانی شد و چندین راس از دام‌های عشایر در این آتش‌سوزی نیز تلف شدند. 


حضور خیر کرمانشاهی در محل حادثه

«احسان متعالی» از خیرین کرمانشاهی است که در محل حادثه خودجوش حضور یافته است. وی می‌گوید: توسط یکی از معاونان فرماندار از حادثه اطلاع پیدا کردم و در کوتاه‌ترین زمان با کمک دوستانم صبحانه و غذای گرم تهیه کردیم و اقلامی مثل پتو، البسه و لوازم بهداشتی برای خانواده‌ها به‌ویژه بانوان تهیه کردیم و به آنها رساندیم.  وی می‌افزاید: این اتفاق را به خیران دیگر اطلاع‌رسانی خواهیم کرد تا بتوانیم وسایل زندگی را به این خانواده‌ها که مهمانان مهاجر استانما هستند، برگردانیم.


حجم بالای خسارات به ۱۵ خانواده    

فرماندار شهرستان کرمانشاه و مدیر ستاد بحران استان می‌گوید: همان‌طور که کارگرانی از استان کرمانشاه به پایتخت یا شهرهای اطراف می‌روند، این افراد نیز با توجه به سابقه کار برای کشاورزان کرمانشاهی با چادر زدن در روستای مدنظر تا پایان فصل برداشت محصولات استقرار می‌یابند. حجم خسارات این ۱۵ خانوار بالاست. حتی مدارک هویتی این خانواده‌ها در آتش از بین رفته است که با ثبت احوال مذاکره شده که مدارک مربوطه المثنی را برای آنها صادر کند.  «فضل‌الله رنجبر» می‌افزاید: اداره دامپزشکی برای گزارش اولیه و دفن بهداشتی احشام اقداماتی انجام داده و مدیرکل کمیته امداد، مدیرکل اداره غله برای تحویل آرد و‌ پخت نان و مدیرکل امور عشایری نیز تا رسیدن این افراد به شرایط مناسب امدادرسانی می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید