• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 9 شهریور 1398
کد مطلب : 75721
+
-

دولت نگران بحران حیوان‌آزاری در کشور است


پیش‌نویس لایحه جلوگیری از حیوان‌آزاری از سوی معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری به دستگاه‌های مختلف ارسال شده و دولت خود نگران وضعیت حیوان‌آزاری در کشور است.

لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری با اعلام این خبر به ایسنا گفته که دستگاه‌های مختلف باید نظارت خود را بر پیش‌نویس لایحه جلوگیری از حیوان‌آزاری بیشتر کنند و در نهایت بعد از احصا و اعمال نظرات دستگاه‌‌ها، پیش‌نویس لایحه مقابله با حیوان‌آزاری جهت نظرخواهی از متخصصان و فعالان این حوزه منتشر خواهد شد. معاون حقوقی رئیس‌جمهوری با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده از سوی این معاونت جهت تسریع در ارسال نظرات دستگاه‌های مختلف اعلام کرد: به معاونت حقوقی دستور داده‌ام به قید فوریت نظر دستگاه‌های مختلف را درباره پیش‌نویس لایحه مقابله با حیوان‌آزاری احصا کند.

او تأکید کرد: حمایت از حیوانات بخشی از اصول اخلاقی و همچنین بخشی از مقررات محیط‌زیستی است. وی همچنین درباره مهم‌ترین مسائل ذکرشده در پیش نویس لایحه مقابله با حیوان‌آزاری گفت: به‌دنبال آن هستیم در درجه اول جلوی آزار حیوانات گرفته شود و رفتاری که از حدود متعارف خارج است، اتفاق نیفتد؛ حتی در نقاطی که حضور حیوانات برای سلامت و بهداشت انسان مضرر است باید نوع برخورد با حیوانات معقول باشد. سیدضیاءالدین خرمشاهی، وکیل دادگستری و تدوین‌کننده لایحه مقابله با حیوان‌آزاری نیز با بیان اینکه در این لایحه مصادیق حیوان‌آزاری پیش‌بینی شده و با توجه به‌شدت و ضعف آن مجازات‌ها ازجمله شرکت در کلاس‌های آموزشی و مجازات زندان تا 2 سال نیز درنظر گرفته شده است، تصریح کرد: برای نگارش این لایحه، قوانین حمایت از حقوق حیوانات چندین کشور ازجمله کشورهای اسلامی و کشورهای اروپایی را مطالعه کرده‌ و سعی کردیم با اقتباس از آنها پشتوانه‌های فقهی و شرعی را هم به آن اضافه کنیم.  وی افزود: احادیث مکرری از پیامبراسلام(ص) وجود دارد که در آنها به‌شدت مؤمنین را حتی از توهین کردن به حیوان برحذر دانسته‌اند. متأسفانه با وجود اینکه دین ما تا این حد روی موضوع حساسیت دارد، شاهد حیوان‌آزاری‌های مکرر در کشور هستیم.

تشکیل ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات
ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات ایران با هدف دفاع و استیفای حقوق حیوانات و در پاسخ به سوءمدیریت در زمینه حیات‌وحش تشکیل شده است. فرزاد علیزاده، دبیر اجرایی ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات ایران به مهر گفت: این ستاد با هدف دفاع و استیفای حقوق حیوانات و در پی واکنش افکار عمومی و اعتراض گسترده جامعه مدنی ایران به روش‌های غیرمتعارف سگ‌کشی و نیز به‌دلیل سوءمدیریت و سوءرفتار در زمینه کنترل حیوانات شهری، اهلی و به‌طور کلی سوءمدیریت در زمینه حیات‌وحش ایران طی سال‌های اخیر، اعلام موجودیت کرده است.

وی در خصوص مأموریت و اهداف اصلی این ستاد گفت: مطالبه حقوق حیوانات اعم از حیوانات شهری، اهلی و حیات وحش ایران از طریق روش‌های مدنی و روال‌های قانونی و حقوقی مأموریت اصلی این ستاد است. علیزاده دیگر مأموریت‌های این ستاد را ارائه سازوکار دیده‌بانی و نظارت بر اجرای دستورالعمل‌ها و مصوبات مربوط به حقوق حیوانات و اطلاع‌رسانی موارد نقض حقوق حیوانات و اقدام عملی با استفاده از ابزارهای مدنی و حقوقی مطابق با قوانین جاری کشور اعلام کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید