• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 9 شهریور 1398
کد مطلب : 75615
+
-

والیبال بانوان اردبیل «امید» ندارد

مسابقات چندجانبه والیبال بانوان اردبیل بدون حضور رده‌های سنی و در استقبال کم تیم‌های والیبال استان برگزار شد

گزارش ورزشی
والیبال بانوان اردبیل «امید» ندارد

پوپک قاسمی| اردبیل- خبرنگار:


هفته گذشته شاهد برگزاری مسابقات چندجانبه والیبال بانوان اردبیل بودیم. هرچند برگزاری این مسابقات باعث شور و نشاط در میان علاقه‌مندان این رشته ورزشی می‌شود، غفلت از تیم‌های امید و جوانان در این حوزه هم قابل تامل است. در حالی که در فراخوان این دوره مسابقات از تیم‌های امید نیز برای شرکت دعوت شده بود، فقط باشگاه مهر تابان در این رده سنی تیم معرفی کرد و بقیه تیم‌ها ترجیح دادند با پیش‌کسوتان در این رقابت‌ها حاضر شوند. 

حتی هیات والیبال اردبیل هم در هیچ کدام از رده‌های سنی تیمی روانه این مسابقات نکرد. مساله‌ای که نشان از دست خالی هیات والیبال استان از بازیکنان رده سنی مختلف به‌ویژه امیدها با وجود جذب بازیکن برای آموزش دارد و نقطه ضعف بزرگی برای این حوزه ورزشی اردبیل به شمار می‌رود. 


ضرورت سرمایه‌گذاری بر جوانان

مدیر یکی از باشگاه‌های استان اظهار می‌کند: به جرات می‌توانم بگویم که برگزاری این مسابقات هیچ نفعی برای والیبال استان ندارد؛ چراکه امیدها و جوانان که نسل آینده و تاثیرگذار والیبال استان هستند، مورد غفلت واقع شده‌اند. «امیر آریش» می‌افزاید: معتقدم این مسابقات خیلی زودتر برای رده سنی امید و جوانان باید برگزار می‌شد و سرمایه‌گذاری‌ها باید بر روی این رده سنی باشد که مورد استقبال هیچ کدام از باشگاه‌ها و حتی هیات والیبال هم نیست. ما حتی در رده پسران هم کمابیش شاهد این مشکل هستیم و جوانان استان با تیم منتخب مهر تابان و کادر فنی این تیم راهی مسابقات کشوری شدند که مقام سوم کشوری را هم کسب کردند. 

اظهارات این فعال ورزشی در حالی مطرح می‌شود که تیم دختران منتخب در رده سنی جوانان مرداد امسال بدون برگزاری مسابقات انتخابی با دعوت‌نامه از هیات‌های شهرستان برای معرفی بازیکن بسته شد و با شکست در همه بازی‌ها و حواشی بسیار به خانه بازگشت و تیم امیدها نیز به مسابقات کشوری اعزام نشد. 


غفلت از امیدها

 «سوسن رفیعی»، مربی یکی دیگر از باشگاه‌های اردبیل، در مورد معرفی نکردن تیم رده سنی امید اظهار می‌کند: برگزارکنندگان این مسابقات باید رده سنی را مشخص کنند و نمی‌توان امیدها را با تیم بازیکنان باتجربه و متشکل از مربیان شهرستان روانه بازی کرد. بازیکنان تیم‌های جوانان و امید باید با رده سنی خودشان مسابقه دهند تا شاهد رقم خوردن نتایج ضعیف در کارنامه استان نباشیم. 

یکی از بازیکنان جوان اردبیل هم می‌گوید: ما سال‌ها با عشق به والیبال در سالن‌های ورزش حضور مستمر داریم، اما مسئولان گویا ما را نمی‌بینند. به جز مسابقات مدارس، هیچ مسابقه‌ای برای رده سنی ما برگزار نمی‌شود و حتی نمی‌دانیم با چه معیاری بازیکن برای تیم منتخب استان انتخاب کردند. 

«کوثر انوشا» می‌افزاید: مسئولان می‌توانستند مسابقاتی با حضور شهرستان‌ها و باشگاه‌ها برگزار کنند و بعد از انتخاب بازیکنان توانمند و تشکیل تیم، برای آن‌ها هم تمرین هماهنگی و مسابقه تدارکاتی برگزار کنند تا با تمام ظرفیت‌ها در مسابقات کشوری حضور داشته باشیم و نتایج ضعیف باعث مخدوش شدن چهره والیبال استان در کشور نشود. 


پاسخ‌گویی هیات والیبال

از نکات مورد انتقاد دیگر اخذ ورودی از تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقات بود. در حالی که هیات والیبال بدون خروجی معلومی برای تابستان بازیکن جذب و شهریه دریافت می‌کند تا صرف کارهایی مانند برگزاری مسابقات شود. رئیس هیات والیبال شهرستان اردبیل عنوان می‌کند: ما 2 مسابقه در نظر داشتیم که به دلیل عدم معرفی تیم امید از سوی باشگاه‌ها مجبور شدیم فقط تیم امید را همراه با تیم رده سنی آزاد در مسابقات قرعه‌کشی کنیم. آن‌ها هم به دلیل عدم تناسب سنی انصراف دادند و معتقدیم رده سنی آزاد هم حق بازی و مسابقه دارد. 

«پیمان مدرس» در مورد معرفی نشدن تیم به مسابقات و برگزاری کلاس تابستانی با اخذ شهریه عنوان می‌کند: کلاس‌ها شاید بیشتر از 10 سال است برگزار می‌شوند اما هیات والیبال تیمداری نمی‌کند. ما سعی داریم با برنامه‌ریزی تمرکز خود را بر روی استعدادیابی‌ها قرار دهیم.  مدرس در مورد اخذ ورودی می‌گوید: ما طبق بخشنامه فدراسیون عمل کرده‌ایم و کاری سرخود انجام نشده است. 


برگزاری لیگ امید در آینده نزدیک

نایب‌رئیس هیات والیبال استان هم در مورد برگزار نشدن مسابقات بانوان در رده امید و جوانان اظهار می‌کند: انتصابات جدیدی در هیات انجام شده است و برنامه بر این است تا یکی دو ماه آینده لیگ امید و جوانان استان با دعوت از شهرستان‌ها و باشگاه‌ها برگزار شود. 

«پریوش بزم‌آرا» که در این مسابقات به عنوان مربی تیم مقاومت بسیج حضور داشت، اظهار می‌کند: ما همیشه سعی کرده‌ایم با بازیکنان جوان در عرصه رقابت‌‌ها حاضر شویم و اگر مسابقات برای این رده سنی برگزار شود این تیم با تجربه‌های کسب‌شده حرف‌‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. 


نقاط ضعف برگزاری مسابقات والیبال بانوان

اطلاع‌رسانی ضعیف در برگزاری مسابقات از نقاط ضعف این دوره از مسابقات چندجانبه والیبال بانوان استان بود که اطلاعیه‌ای برای برگزاری این مسابقات با ذکر زمان و مکان قبل از برگزاری مسابقات انجام نشد.همچنین نبود تیم داوری کامل از دیگر نکات ضعف بود که روز اول 2 داور، 2 بازی را به صورت متوالی سوت زدند و این مساله گاه می‌تواند به دلیل خستگی باعث ضعف‌های داوری و قضاوت نامناسب از سوی آن‌ها شود و برای داور خط‌نگهدار از مربیان و بازیکنان تیم های دیگر استفاده می شد.

انعکاس کاستی‌ها می‌تواند پلی برای بهبود شرایط باشد؛ هرچند در عرصه والیبال استان مربیان زیادی زحمت کشیده‌اند، به دلیل نبود برنامه منسجم این زحمات نتیجه نداد. در حال حاضر به جرات می‌توان گفت بانوان استان در سطح کشوری حرفی برای گفتن ندارند و باید این ضعف‌ها برای برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و میان‌مدت رفع شود.


نتایج مسابقات 4 جانبه جام ولایت

مسابقات 4 جانبه ولایت با حضور تیم‌های مهر ایرانیان، مهر تابان، مقاومت بسیج و فرهیختگان از 4 تا 6 شهریور در سالن رضازاده اردبیل برگزار شد و در پایان تیم‌های مهر ایرانیان، فرهیختگان و مهر تابان مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.   بنا به گفته «نازیلا علی‌حسن‌زاده»، سرپرست فنی این مسابقات، رابطه مستقیمی بین نتایج کسب‌شده و میانگین سنی وجود داشت. 

علی‌حسن‌زاده در مورد میانگین سنی تیم‌های شرکت‌کننده بیان می‌کند: تیم مقاومت بسیج جوان‌ترین تیم بود و به ترتیب تیم‌های مهر تابان، فرهیختگان و مهر ایرانیان قرار داشتند که نشان می‌دهد با افزایش میانگین سنی میزان موفقیت بیشتر بود.  لازم به ذکر است مراسم اختتامیه این مسابقات به پایان مسابقات جام ولایت آقایان و برگزاری مراسم مشترک موکول شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید