• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
شنبه 9 شهریور 1398
کد مطلب : 75605
+
-

گرما حریف طرح‌های احیای دریاچه نشد

رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی: در اوج فصل گرما وسعت دریاچه ارومیه هنوز بالای دو هزار کیلومتر مربع است

زیست بوم
گرما حریف طرح‌های احیای دریاچه نشد

رصد وسعت دریاچه ارومیه نشان می‌دهد گستره 10۶۱ کیلومتر مربعی آن در سال گذشته، اکنون به 2۹۱۷ کیلومتر مربع رسیده و این نکته که در اوج فصل گرما وسعت آن هنوز بالای 2 هزار کیلومتر مربع است، جای امید و خوشحالی دارد. 
به گزارش ایرنا، رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌ غربی با بیان این‌که دریاچه ارومیه نسبت به کمترین تراز ثبت‌شده برای آن یک متر و ۴۱ سانتی‌متر بالاتر آمده است، اظهار کرد: تراز این دریاچه اکنون 1۲۷۱ متر و ۴۳ سانتی‌متر برآورد شده که ۱۰۵ سانتی‌متر بیشتر از زمان مشابه سال ۹۷ است. 

«فرهاد سرخوش» ادامه داد: ورود روان‌آب‌ها به دریاچه ارومیه با توجه به قرار گرفتن در فصل گرما و بسته‌بودن حوضه آبریز آن به طور کامل قطع شده اما تراز و وسعت نگین آبی آذربایجان بسیار مطلوب‌تر از سال‌های گذشته است. 
وی با تاکید بر این‌که ورود آب به دریاچه ارومیه با پایان فصل گرما و آغاز بارش‌ها دوباره آغاز می‌شود، عنوان کرد: هر سال شاهد کاهش حتی ۷۰ سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه در فصل گرما هستیم و این مقدار در زمان بارش‌ها جبران می‌شود. 

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌ غربی با اشاره به کاهش تبخیر آب نگین آبی آذربایجان در مقایسه با سال‌های گذشته، بیان کرد: دریاچه ارومیه در سایه افزایش حجم آب و حل شدن نمک‌های رسوب‌شده در کف آن در بسیاری از نقاط عمیق‌تر شده است.  سرخوش با بیان این‌که طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: در صورت بهره‌برداری از این طرح‌ها و جبران تبخیر آب در فصل گرما، تراز دریاچه ارومیه سالانه نزدیک به یک متر افزایش می‌یابد. 

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان ‌غربی با بیان این‌که قبل از تشکیل این ستاد، تراز دریاچه ارومیه سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت، بیان کرد: برنامه‌ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن را متوقف کرد. 

هزینه ۳۵ هزار میلیارد ریالی برای احیای دریاچه 

سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان ‌غربی هم گفت: دولت تدبیر و امید تاکنون ۳۴ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه هزینه کرده ‌است. «پیمان آرامون» افزود: با این هزینه جالب توجه طرح‌های مهمی از جمله انتقال آب میان حوضه به دریاچه، احداث تصفیه‌خانه و انتقال پساب، اقدامات حفاظتی از تالاب‌ها و منابع آبی، اجرای طرح‌های آبخیزداری و تثبیت ریزگردها، پروژه‌های افزایش بهره‌وری مصرف آب و اقدامات فرهنگی در حاشیه دریاچه ارومیه انجام شده ‌است. 

وی بیان کرد: با بارش‌های مناسب امسال و همچنین اجرای موفق برخی طرح‌های تثبیت و احیای دریاچه ارومیه، در حال حاضر تراز این دریاچه به 1۲۷۱ متر و ۴۲ سانتی‌متر رسیده که ۱۰۴ سانتی‌متر بیشتر از زمان مشابه سال گذشته است. در حال حاضر همچنین حجم آب موجود در دریاچه ارومیه به 3 میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب رسیده که حجم مناسبی در این فصل از سال است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید